Relacja z czatu z prezesem zarządu Kino Polska TV: "Nasze przychody w ciągu ostatnich 5 lat wzrosły 4-krotnie"
Obrazek użytkownika Czaty
06 gru 2019, 15:04

"Nasze przychody w ciągu ostatnich 5 lat wzrosły 4-krotnie" - relacja z czatu z prezesem zarządu Kino Polska TV

W piątek, 6 grudnia 2019 r. odbył się czat inwestorski z prezesem zarządu Kino Polska TV, Bogusławem Kisielewskim. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych za III kwartał 2019 roku. Inwestorzy zadawali również pytania o wezwanie na akcje Stopklatki, politykę dywidendową, udział spółki na rynku telewizyjnym oraz produkcje filmowe. W spotkaniu wzięło udział ponad 300 osób, a prezes zarządu odpowiedział na blisko 30 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z prezesem zarządu Grupy Kapitałowej Kino Polska TV SA, Bogusławem Kisielewskim. Będziemy rozmawiać o sytuacji finansowej oraz planach rozwoju Kino Polska TV.

 

Spotkanie rozpocznie się w piątek, 6 grudnia 2019 r. o godz. 10:30. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółek odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Dzień dobry, zapraszamy do zadawania pytań. Widzimy, że pierwsze już są. Będę z Państwem przez najbliższą godzinę.

Obrazek użytkownika Anonim
Adam

Co skłoniło zarząd do kupna reszty akcji Stopklatki

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Zapowiadaliśmy to w chwili zwiększania udziałów w Stopklatce w ubiegłym roku. Sądzimy, że spółka w ramach Grupy będzie działać efektywniej. To już zresztą widać, synergie są widoczne. Jednostkowe wyniki Stopklatki są wyraźnie lepsze niż w ubiegłym roku.
Naszą intencją jest wycofanie spółki z NewConnect. Chcieliśmy dać inwestorom szansę zadecydowania, czy chcą być z nami w spółce niepublicznej. Poza tym spółka w jej obecnej fazie rozwoju nie potrzebuje zewnętrznego finansowania.

Obrazek użytkownika Anonim
Majk

W jaki sposób StopKlatka będzie wpływać na wyniki Kino Polska. Na razie specjalnych efektów nie widać, kiedy zarząd spodziewa się efektów z tej akwizycji?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Trzeba pamiętać, że Stopklatka jest konsolidowana od 3Q 2018 r. Nie da się w prosty sposób porównać roku 2019 do 2018. Wyraźnie widać, że Stopklatka poprawia nasze przychody, rośnie też wynik EBITDA. Ale widać też, że lepsze wykorzystanie zasobów pozwala nam sądzić, że Stopklatka już niebawem osiągnie rentowność i będzie dokładać się do wyniku netto Grupy, możliwe, że to już w przyszłym roku. Na wyniku jednostkowym jest już rentowna.
Natychmiastowy pozytywny wynik widać we wzroście oglądalności Grupy.

Obrazek użytkownika Anonim
E.T.

Z czego wynika wzrost zadłużenia krótkoterminowego o 40 mln w stosunku do 2018?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Jest to efekt zbliżania się terminu spłaty kredytu w rachunku bieżącym (ok. 25 mln zł) oraz stopniowego zbliżania się do terminu spłaty pozostałych kredytów inwestycyjnych.
Kredyt w rachunku bieżącym będzie odnawiany (rolowany).

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jaki jest aktualnie udział przychodów z zagranicy w całych przychodach?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Narastająco po trzech kwartałach to prawie 32%. Udział przychodów na rynkach międzynarodowych po przejęciu Stopklatki się zmniejszył, ale nominalnie przychody na rynkach międzynarodowych rosną wyraźnie do poziomu 42 mln zł - po III kw. 2019 r.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jaki jest obecnie udział KPL w całym rynku TV w Polsce?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Udział kanałów Grupy w oglądalności (SHR all 16-49) jest ponad 2% - na ten moment. Kanały wielkiej czwórki tracą, kanały tematyczne, w tym nasze, zyskują.
Myślę, że zakończymy rok ze średnim udziałem powyżej 2% - to są kanały gdzie emitowane są reklamy więc ich oglądalność jest mierzona. Mamy też kanały bez reklam, płatne, których się nie mierzy, zatem nasz udział jest większy.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak wyglądają plany dotyczące dywidendy? Czy ostatnie przejęcie sprawi, że ulegnie ona zmniejszeniu?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Ostateczne słowo co do dywidendy mają akcjonariusze. Decyzje o rekomendacji dywidendy będziemy podejmowali po zaraportowaniu wyników za cały rok, czyli w okolicach II kw. 2020.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jeśli chodzi o plany rozwoju, to jak linearna TV będzie konkurować z VOD jak HOB, Disney, czy Netflix? Mam wrażenie, że coraz mniej ludzi z niej korzysta, ale przyznaję otwarcie, nie znam danych. Jak to jest naprawdę i co pokazują badania?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Konsumpcja telewizji linearnej jest na podobnym poziomie, czas spędzany przed telewizorem jest taki sam jak wcześniej, ale spada udział osób oglądających telewizję w grupie poniżej 24 lat.
Przekaz nielinearny (VOD) jest przyszłością rynku jak również serwisy OTT. Na te dwa obszary chcemy stawiać w najbliższych latach. Chcemy być częścią większych serwisów, dostarczając tytuły czy paczki tytułów jak i być obecni w formie osobnych części tych serwisów. Oferujemy własne serwisy FilmBox Live i FilmBox OnDemand. W najbliższej przyszłości chcemy zbudować serwis dedykowany na polski rynek i tylko dla polskich odbiorców.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy Państwo też rozważacie uruchomienie VOD lub włączenie swojej oferty do jakiegoś dużego operatora? Z pewnością byłaby to pokaźna baza.

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Tak planujemy naszą obecność u każdego dużego operatora i praktycznie tam jesteśmy. Natomiast ciągle te serwisy to ok 10-20% całego rynku wideo. W Polsce i w regionie CEE mają one mniejszy udział niż na rynkach zachodnich, co stwarza potencjał do wzrostu w przyszłości.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy do osiągnięcia progu rentowności za dwa lata w Zoom TV musi być utrzymane obecne tempo wzrostu oglądalności i jeśli tak to w jaki sposób będzie to wykonalne chociażby ze względu na przeszkadzający efekt rosnącej bazy?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Obecne tempo jest bardzo mocne i gdyby je utrzymać to próg rentowności osiągnąć moglibyśmy nawet w przyszłym roku, w pierwszej połowie. Zoom TV jest kanałem uniwersalnym, jedynym w naszym portfolio, docelowy potencjał wzrostu może być nawet większy niż w Stopklatce, która jest kanałem filmowym.

Obrazek użytkownika Anonim
Majk

Na które produkcje własne, zaplanowane na przyszły rok spółka najbardziej liczy?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

W przyszłym roku planujemy dwie produkcje filmowe. Ich premiery są zapowiedziane na 2021 i wtedy będą widoczne ich efekty. Produkujemy na potrzeby własne kabarety i są to jedne z najpopularniejszych pozycji na naszych kanałach.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Mimo wzrostu zysku netto w ostatnich latach dywidenda spadała. Teraz zysk netto spada więc co z dywidendą? będize mniejsza?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Zysk netto spada "księgowo" - jeśli policzyć to w ten sposób, że Stopklatka byłaby konsolidowana w całym 2018 r. to zysk netto wzrósłby o prawie 40%. Dywidenda jest niższa z uwagi na inwestycje w Stopklatkę i Zoom, redukujemy też zadłużenie zaciągnięte w tym celu.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak wygląda sprawa z koncesjami na nadawanie. Jaki jest to koszt i kiedy ewentualne koncesje będą wygasać?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Są różne koncesje na rynku. Korzystamy z koncesji polskich i angielskich. W Polsce mamy koncesje na nadawanie naziemne, które są wydawane w zupełnie innym rygorze niż satelitarno-kablowe. Koszty koncesji mogą być rozłożone na 10 lat (o kosztach za każdym razem informujemy w sprawozdaniach). Koncesje są wydawane na 10 lat.

Obrazek użytkownika Anonim
Majk

Z czego wynika zmiana struktury zadłużenia w spółce. Według sprawozdania w zobowiązaniach krótkoterminowych jest obecnie 35 mln zł kredytów i pożyczek. Czy to oznacza, że w przeciągu 12 miesięcy musicie je spłacić?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

W tej kwocie 25 mln zł to kredyt obrotowy, który zakładamy, że będzie zrolowany w połowie przyszłego roku. 10 mln zł to kredyty inwestycyjne, które spłacamy.

Obrazek użytkownika Anonim
Majk

Jaka jest obecnie struktura sprzedaży w spółce w rozbiciu na reklamy, sprzedaż produkcji i abonamenty i który segmencie w przyszłości spółka widzi największy potencjał

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Reklama stanowi ponad 35% przychodów po III kw., emisja ponad 57%. Największy potencjał widzimy w przychodach z emisji w segmencie premium i z przychodach z reklam nie tylko w Polsce ale i regionie CEE.

Obrazek użytkownika Anonim
Krzych

Spółka deklarowała, że chce rosnąć głównie zagranicą czego pod tym względem mamy się spodziewać w najbliższym roku - mam na myśli ewentualne transakcje, nowe produkty i rynki.

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Naszym głównym rynkiem na którym rośniemy jest Europa Środkowa, zakładamy tu kilkunastoprocentowy wzrost na rynkach międzynarodowych.

Obrazek użytkownika Anonim
MK

Jak wygląda sytuacja z powiększeniem grupy komercyjnej od osoby 49+? Wiele się o tym mówiło w ostatnich miesiącach, ale na czym to stoi? Wydaje mi się, że KPL by na tym bardzo skorzystało?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Ciągle nie ma konsensusu na rynku w tym temacie. Z pewnością dla mniejszych nadawców oraz telewizji publicznej byłoby to bardzo korzystne. TVP już swój panel powiększyła do 59, ale są jedyni na rynku. Brokerzy komercyjni jeszcze o tym rozmawiają. Wszyscy czekają na przyszłoroczną zmianę panelu Nielsena, oczekiwaną w maju 2020 r.
Tak, według naszych analiz Grupa Kino Polska wyraźnie by na tym zyskała.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy są państwo w stanie napisać coś więcej o FilmBox Live. Jak rozwija się usługa abonamentowa ilu jest klientów i jakie są plany odnośnie jej skalowania

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

To nasza oferta nielinearna. Mamy też usługę FilmBox OnDemand. Usługi różnią się tym, że w OnDemand nie są dostępne kanały linearne. Oferujemy je na wszystkich rynkach. To niezbędne uzupełnienie oferty premium i telewizji linearnej. Jest też naszym strategicznym planem na przychody w obszarze cyfrowym.

Obrazek użytkownika Anonim
Majk

Pojawiły się informacje o planach inwestowania w kanał o gamingu. Jaki jest pomysł na rozwój tego produktu?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Ten kanał istnieje - to Gametoon HD. W Polsce zasilamy go indywidualną treścią. W naszej ocenie to atrakcyjny kanał, a opinie widzów o nim są dobre. Chcemy zacieśniać współpracę z youtuberami, co już się dzieje, planujemy obecność na wszystkich najważniejszych wydarzeniach związanych z e-sportem, budować alternatywną społeczność w Internecie wokół tego kanału, nie zaniedbując współpracy z najpopularniejszymi platformami gamingowymi, np. Twitch. Współpracujemy z producentami, wydawcami gier w zakresie dostępu do ekskluzywnych treści - np. historii powstawania danej gry.
Z punktu widzenia finansowego - najważniejsze jest zwiększenie zasięgu tego kanału z ponad miliona widzów do 4-5 mln na koniec przyszłego roku. Pozwoli to zwiększyć przychody z tego kanału i wzbogacić jego ofertę. Wierzymy, że będzie to najlepszy kanał o e-sporcie.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy w branży TV występuje też jakaś sezonowość i można się spodziewać, że IV kw. będzie lepszy niż III 2019?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Drugie półrocze zwyczajowo jest lepsze dla naszej branży niż pierwsze, przy czym IV kw. jest historycznie wyraźnie lepszy niż trzeci.

Obrazek użytkownika Anonim
Majk

Jakie jest nastawienie zarządu do dywidend bo jak widać po historii notowań tego akcjonariusze głównie oczekują. Kiedy możemy się spodziewać, że CAPEX w spółce zacznie maleć?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Wiemy, że akcjonariusze oczekują wypłaty dywidendy Ale nie jesteśmy wyłącznie spółką dywidendową, ale też wyraźnie rośniemy - zależy nam na tym, żeby akcjonariusze to dostrzegli i traktowali to z równie dużą uwagą jak dywidendę. Nasze przychody w ciągu ostatnich 5 lat wzrosły 4-krotnie. Rozwijamy się na wielu rynkach i jesteśmy jedyną spółką w branży, która z takim sukcesem eksportuje swoje produkty na rynki zagraniczne. Rozwój nie jest uzależniony wyłącznie od rynku polskiego. Naszym głównym wydatkiem pozostają aktywa programowe (licencje) i dopóki oczekujemy wzrostu oglądalności naszych kanałów to wydatki muszą się pojawiać i mogą rosnąć proporcjonalnie do wzrostu przychodów.
Stale monitorujemy koszty i co kwartał weryfikujemy ich poziom.

Obrazek użytkownika Anonim
Jacek G.

Praktycznie od 5 lat kurs akcji stoi w miejscu, w przedziale 10-12 zł, a stopa dywidendy uległa zmniejszeniu. Jaki jest plan zarządu, aby dać spółce impuls do wzrostów?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Spójrzmy co dzieje się na szerokim rynku. Duża cześć spółek traciła na kapitalizacji nawet 70% w ostatnich kilku latach. My w tym czasie wypłacaliśmy ok 4 zł na akcje w postaci dywidendy.
Jako zarząd skupiamy się naszej spółki, który widzimy w dwóch obszarach: w kanałach naziemnych z reklam i wzrostu przychodów z kanałów premium na rynkach międzynarodowych. Pracujemy też nad zwiększeniem przychodów w obszarze digital.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Na jakim miejscu na polskim rynku jest teraz KPL?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Jesteśmy obecnie szóstą grupą telewizyjną w Polsce z ambicjami wzrostu i awansu w takim zestawieniu.

Obrazek użytkownika Anonim
Majk

Jakie najważniejsze trendy na rynku reklamy w najbliższym czasie mogą pozytywnie lub negatywnie wpływać na działalność Kino Polska?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Najważniejszą oczekiwaną zmianą jest zmiana panelu Nielsena i generalnie zmiana pomiaru telewizji o poszerzenie grupy komercyjnej (do 59 l), co może mieć pozytywny wpływ na nasze przychody z reklam.
Sam rynek bardzo wzrósł w ubiegłym roku (+8%), i po tym wzroście w tym roku wielkość rynku pewnie będzie podobna jak rok wcześniej. Nie przewidujemy że rynek telewizyjny będzie tracił na przepływie budżetów do Internetu.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Dzień dobry
Nie za bardzo się znam na branży więc proszę o parę słów wyjaśnienia podjętej strategii:
Netflix i Disney specjalizują się w serialach, a KinoPolska stawia na produkcję 4-5 filmów w następnym roku - co się bardziej opłaca w dłuższym czasie

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Na przyszły rok planujemy produkcję 1-2 filmów. Bez własnego kontentu trudno osiągać wzrosty oglądalności, a naszym celem długoterminowym jest udział w oglądalności na poziomie 3%. Przy produkcjach filmowych nie wykluczamy współpracy z innymi podmiotami, takimi jak np. Netflix.
Platformy takie jak Netflix mają inny profil widza i trudno porównywać te dwa biznesy i to jaki kontent jest bardziej opłacalny.

Obrazek użytkownika Anonim
IN

Jak wygląda wzrost kosztów pracy na rynku, na którym działa KPL? Czy spółkę też to dotknęło/dotknie?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Jesteśmy pod wpływem tych samych trendów co cały rynek. Staramy się kontrolować ten proces i szukamy usług zewnętrznych. Nie bez znaczenie jest wzrost efektywności pracy zespołu.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy biorąc pod uwagę wycenę giełdową nie planujecie Państwo zdjęcia spółki z giełdy?

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Nie planujemy

Obrazek użytkownika Bogusław Kisielewski
Bogusław Kisielewski

Bardzo dziękuję za wszystkie pytania. Do usłyszenia przy najbliższej okazji.
Zapraszam też do kontaktu z naszym zespołem relacji inwestorskich - kontakt na naszej stronie internetowej.
Przy okazji, Wesołych Świąt!

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.