11 bit studios w najbliższych latach postawi na sprawdzone IP
Twórcy Frostpunka 2 chcą przede wszystkim rozwijać produkcje, które w przeszłości przypadły do gustu graczom. Studio zapowiedziało Frostpunka 1886, będącego spadkobiercą pierwszej części city buildera, oraz zasygnalizowało prace nad This War of Mine.
Nowy filar przychodów, odwołanie się do preferencji graczy oraz skrupulatniejszy dobór produkcji w dziale wydawniczym – tak pokrótce można opisać nową strategię 11 bit studios. Inwestorzy zdają się być do niej nieprzekonani, o czym świadczy brak wzrostu notowań.
11 bit studios chce wydać w '27 grę Frostpunk 1886; oczekuje poprawy zysku rdr w '25 (opis)
Uzupełnienie kierunków rozwoju
Dotychczas spółka skupiała się na tworzeniu własnych gier o sporych budżetach (AA+) oraz posiadała swój segment wydawniczy. Teraz pojawiła się nowa koncepcja tzw. gier jako platform. Jak czytamy w komunikacie studia, będą to produkcje oparte o dotychczasowe IP, których realizacja będzie znacznie szybsza. W ten sposób 11 bit studios chce zmniejszyć ryzyko związane z pojedynczą dużą inwestycją w jeden projekt. Pierwszym przykładem tego podejścia będzie wspomniany Frostpunk 1886. Projekt powinien mieć premierę w 2027 r. i być czymś pomiędzy remasterem, a sequelem pierwszego Frostpunka.
„Nowy filar będzie skoncentrowany na długoterminowym rozwoju wybranych gier/hitów, co ma zapewnić lojalność dotychczasowych graczy, ale też świeżość dla nowych. Ten filar ma mieć wymiar stabilizacyjny dla naszej strategii. Pierwszym projektem w jego ramach jest Frostpunk 1886 i projekt ten należy odbierać jako przeobrażenie [reimagining] oryginalnego Frostpunka. Gra będzie przebudowana w Unreal Engine” skomentował podczas konferencji prasowej dyrektor marketingu w 11 bit studios Łukasz Kukawski.
11 bit studios miało w 2024 roku 16,9 mln zł straty EBITDA oraz 6,9 mln zł zysku netto
Nadchodzi fala nowych projektów
W najbliższych latach 11 bit studios zamierza znacząco zwiększyć liczbę własnych produkcji, jak i tych z segmentu wydawniczego.
Zgodnie z aktualnym harmonogramem, 13 czerwca premierę będzie miało The Alters. Nowe IP marki ma mieć już przygotowaną kampanię marketingową, w której ważną rolę odegrają branżowi influencerzy.
Dużo prac toczyć się będzie wokół Frostpunka 2. W tym roku ukazać ma się wersja konsolowa oraz pierwszy dodatek do rozgrywki. Z kolei w 2026 r. powinny zadebiutować kolejne dwa dodatki.
Oprócz tego usłyszeliśmy aż o trzech projektach własnych: P12, P13 oraz P14. Za stworzenie P13 odpowiedzialny będzie zespół pracujący wcześniej nad Frostpunkiem 2, natomiast P14 stworzą pracownicy zaangażowani w The Alters.
Na 2027 r. zaplanowano premierę wspomnianego już Frostpunka 1886. Zarząd podkreślił, że gra w około 70% będzie powieleniem tego, co zawarte jest w pierwszym Frostpunku. Z tego też powodu możliwe będzie jej wydanie w tak krótkim czasie.
Oprócz tego, w ramach filara platformowego, tworzony jest jeszcze jeden projekt o roboczym tytule P15. Zarząd nie zdradza, pod którą z nazw kryje się kolejny tytuł z serii This War of Mine.
W ramach wydawnictwa, w tym roku premierę będzie miał Moonlighter 2 oraz Death Howl. W przyszłości spółka zamierza wydawać średnio 2 tytuły i przeznaczać na jeden budżet sięgający do 2 mln dolarów.
Szykuje się intensywne lato dla 11 bit studios. Premiera The Alters zaplanowana na 13 czerwca
Obietnica poprawy wyników
Ubiegły rok 11 bit studios zakończyło osiągając 140,5 mln zł przychodów, o 168% więcej niż w 2023 r. Za połowę przychodów odpowiadała sprzedaż Frostpunka 2, który do końca grudnia sprzedał się w niemal 0,6 mln egzemplarzach. Zysk netto opiewał zaś na 6,9 mln zł, na co złożył się szereg odpisów o charakterze jednorazowym. Odpisy dotyczące gier z segmentu wydawniczego, czyli The Thaumaturge oraz Creatures of Ava sięgnęły 18,3 mln zł. Największy zaś, opiewający na 48,4 mln zł, dotyczył zamknięcia gry o roboczej nazwie P8. Projekt rozwijany od około 2019 r. nie powstanie, co oprócz odpisu pociągnęło za sobą konieczność zwolnienia 18 osób.
Notowania 11 bit studios w ciągu ostatnich 12 miesięcy
Prezes 11 bit studios Przemysław Marszał zapowiedział, że w tym roku przychody oraz zyski będą wyższe niż w 2024 r. Jednocześnie podkreślił, że do realizacji strategii trzeba będzie zatrudnić kolejnych 30 osób.
Warto również podkreślić, że obowiązujący obecnie program motywacyjny dla zarządu trwa do końca roku. Ewentualne działania dotyczące nowego programu motywacyjnego mogą zostać podjęte już po premierze The Alters.
Moonlighter 2: The Endless Vault otworzy swoje podwoje latem 2025 roku!