Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Historia polskiego gamedevu w pigułce – recenzja książki GameOverDrive

Udostępnij

W ostatnich latach w Polsce powstało wiele studiów zajmujących się produkcją bądź wydawnictwem gier komputerowych, a pod względem ich liczby rodzima giełda jest jednym ze światowych liderów. Książka GameOverDrive przybliża kulisy narodzin największych rodzimych spółek i opowiada historie najbardziej znanych postaci gamedevu.

WIG-gry wzrósł dotychczas w tym roku o około 33%, co sytuuje go wśród najmocniejszych tegorocznych branżowych indeksów na GPW. Duża w tym zasługa rosnącej ceny akcji CD Projektu. Wielu czytelników GameOverDrive zaskoczyć może fakt, że twórcy największego polskiego studia swoją przygodę zaczynali na giełdzie gier przy ul. Grzybowskiej. Co więcej, firma nie zawsze cieszyła się tak dużym wsparciem i popularnością jak obecnie, a sama spółka pojawiła się na warszawskim parkiecie w dość niekonwencjonalny sposób.

Wzloty i upadki polskiego gamedevu. Droga od giełdy na Grzybowskiej do parkietu na Książęcej - Paweł Olszewski | Procent Składany

Historie największych

Autor GameOverDrive Paweł Olszewski, związany z branżą gamedev od wielu lat zarówno jako dziennikarz, a także osoba odpowiedzialna za tworzenie gier, opowiada historię powstawania największych krajowych studiów. Porusza kwestie m.in. powstawania pierwszych gier Wiedźmina, a także historie tworzenia spółek jak 11 bit studios czy Bloober Team. Warto podkreślić, że pozycja wypełniona jest licznymi ciekawostkami na temat formowania się branży gamedev. Wiele osób może zaskoczyć fakt, że z dystrybucją gier związany był przed wielu laty aktualny prezes Polskich Sieci Elektroenergetycznych Grzegorz Onichimowski. W książce pojawia się także wątek słynnego szpiega Mariana Zacharskiego, który również ma swój udział w rozwoju branży w Polsce.
 


Nie tylko przeszłość

Wśród tematów poruszanych przez Olszewskiego są nie tylko te dotyczące przeszłości. Na podstawie swojego doświadczenia autor opowiada o aktualnych wydarzeniach w gamedev oraz kreśli scenariusze dla sektora na najbliższe lata. Najważniejsze kwestie, które w przyszłości będą interesować branżę to przede wszystkim coraz silniej przebijający się trend usług subskrypcyjnych, zanikające gry ze średniej półki cenowej (czyli pozycje AA) oraz nowe tytuły od CD Projektu. Właśnie nowe pozycje największego studia mogą stać się impulsem, który odmieni oblicze branży na giełdzie. Zyskującym na popularności rozwiązaniem może być także granie w chmurze poprzez programy jak np. GeForce Now.

Książka GameOverDrive z pewnością trafi do fanów rodzimej branży gier, którzy chcieliby bardziej zgłębić historię powstania największych dziś rodzimych studiów oraz tworzenia najbardziej znanych tytułów. Po jej przeczytaniu czytelnik będzie świadom m.in. kosztu najsłynniejszych produkcji, biznesowych kulis powstawania gier oraz historii pojawienia się nowej formy rozrywki w Polsce. Co więcej, opisując kolejne lata rozwoju gamedevu w Polsce, Paweł Olszewski często tłumaczy skomplikowane branżowe określenia w zrozumiały sposób, a korzystając z zrozumiałych porównań, ułatwia przyswajanie książki nawet osobom nieznającym się na grach.
 

Branża gier wideo od narodzin do dziś. Premiera książki „GameOverDrive” coraz bliżej

Udostępnij