Przejdź do treści

udostępnij:

Kategoria:

Vercom widzi duży potencjał do wzrostu dzięki nowym technologiom komunikacji takim jak RCS

Udostępnij

Vercom, spółka dostarczająca platforme CPaaS do komunikacji między biznesem, a klientami docelowymi, podała wyniki za III kwartał 2024 r. oraz przedstawiła perspektywy rozwoju w następnych kwartałach. Spółka zwraca uwagę, że w następnych latach coraz większą rolę będą odgrywać nowe kanały komunikacji, takie jak RCS, co może mieć przełożenie na dalszy wzrost zysków i marży.

Zarząd, na spotkaniu z inwestorami, przedstawił dobre wyniki finansowe za III kwartał i podsumował szanse na osiągnięcie celów finansowych na ten rok. Zwrócił też uwagę na intensywnie wdrażaną technologię RCS, która będzie miała znaczny wpływ na rozwój skutecznej komunikacji w sektorze commerce.

 https://Vercom przekroczył 100 mln zł EBITDA za ostatnie 12 miesięcy

Wyniki za trzeci kwartał i perspektywy na cały 2024 r.

W III kwartale 2024 roku Vercom zaprezentował ponownie dobre wyniki finansowe, zgodne z prognozami analityków i strategią rozwoju spółki. Skorygowana EBITDA wzrosła do 28,5 mln zł – o 28% w porównaniu do poprzedniego roku. Przychody Vercomu wyniosły 145,1 mln zł, przewyższając konsensus rynkowy na poziomie 132,1 mln zł, a zysk netto wzrósł o 52% rdr, osiągając 19,7 mln zł.

„Są to wyniki zgodne z zakładaną przez nas optymistyczną ścieżką wzrostu na ten rok. Warto przypomnieć, że naszym celem, który postawiliśmy sobie na ten rok, było podwojenie EBITDA z roku 2022, czyli wypracowanie ponad 110 mln zł EBITDA-y. Ambitny cel, który kwartał po kwartale systematycznie realizujemy” – mówi Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom.

Vercom odnotował także kolejny kamień milowy swoich założeń, przekraczając po raz pierwszy poziom 100 mln zł EBITDA za ostatnie 12 miesięcy. Szyszka podkreślił:

„ (…) naszym celem, który postawiliśmy sobie na ten rok, było podwojenie EBITDA z roku 2022, czyli wypracowanie ponad 110 mln zł EBITDA-y. Ambitny cel, który kwartał po kwartale systematycznie realizujemy.”

„A jako że jesteśmy już prawie w połowie najlepszego dla nas IV kwartału roku, który w niektórych latach odpowiadał za ponad 30% naszych wyników, to wydaje nam się, że jesteśmy na bardzo dobrej drodze, żeby ten cel osiągnąć” – dodaje prezes.

Vercom nadal rozwija swoją bazę klientów, która zwiększyła się o 21% rdr., osiągając 91.600 podmiotów na koniec III kwartału. Jak wskazał Szyszka, „Komentując miniony kwartał szczególnie cieszy nas fakt, że wkraczamy w najlepszy okres sprzedażowy przy bardzo dobrym sentymencie, co potwierdza wzrost liczby klientów o ponad 16 tysięcy podmiotów rdr. oraz kolejny kwartał z wysoką dynamiką sprzedaży do obecnych klientów.” Efektywne wykorzystanie efektu dźwigni operacyjnej i dyscypliny kosztowej pozwoliło na kontynuację wzrostu EBITDA.

Wysokie dynamiki, jakie uzyskuje Vercom oparte są na kilku fundamentach.

„Jednym z tych fundamentów jest baza naszych klientów, która systematycznie się zwiększa. Drugim fundamentem  (…) jest wykorzystywanie naszej głównej przewagi konkurencyjnej na rynku, czyli faktu, że dostarczamy naszym klientom platformę, za pomocą której oni są w stanie komunikować się ze swoimi klientami z wykorzystaniem wielu, zwykle komplementarnych do siebie kanałów komunikacji” – wyjaśnia Szyszka.

Kanał RCS, który odgrywa coraz bardziej istotną rolę

Kanał RCS (Rich Communication Services) zyskuje coraz większe znaczenie jako przyszłościowa forma komunikacji, zastępując tradycyjne SMS-y i oferując bardziej zaawansowane możliwości niż OTT (Over The Top). Dzięki RCS, firmy mogą dotrzeć do klientów w sposób natywny, bez potrzeby instalacji aplikacji, jak w przypadku kanału OTT. Tomasz Pakulski, członek zarządu Vercom, podkreśla: „RCS to zupełnie nowa usługa, która otwiera przed nami szansę na dodatkową marżę i jeszcze szybszy wzrost, a naszym klientom jeszcze bardziej skutecznie docierać do swoich odbiorców.”

Vercom dostrzega potencjał RCS jako narzędzia, które łączy zalety SMS-a i OTT, oferując interaktywny kontent, branding i natywną obsługę bez konieczności korzystania z zewnętrznych aplikacji. „RCS na tym etapie nie wiąże się bezpośrednio z dodatkowym CAPEX-em,” mówi Łukasz Szałaśnik.

Globalny rynek RCS rozwija się dynamicznie, a prognozy przewidują jego dziewięciokrotny wzrost do 2028 roku, osiągając wartość 2,8 mld USD. Technologia ta, wspierana przez operatorów telekomunikacyjnych, staje się dostępna na coraz większej liczbie urządzeń, w tym iOS. Jak zauważa Pakulski: „Wydaje się, że jesteśmy obecnie w momencie, kiedy ta adopcja zaczyna bardzo szybko postępować.”

W Polsce Vercom nawiązał współpracę z wiodącymi markami, takimi jak Sinsay, Reseved, Wakacje PL czy Ziaja.

„Prowadzimy też intensywne rozmowy z kolejnymi klientami, szczególnie teraz, w tym intensywnym okresie sprzedażowym, w czwartym kwartale.” - informuje Pakulski.

W ostatnim czasie następuje coraz szersze pokrycie tej technologii przez operatorów GSM, którzy muszą wdrożyć tę technologię. Zarówno na rynkach Ameryki Północnej, jak i kluczowych rynkach europejskich wdrożenia RCS bardzo mocno przyspieszają, a są to kluczowe rynki, patrząc z perspektywy rynków docelowych Vercomu.
 

Kurs akcji Vercom

„(…) dlatego cieszymy się z rozwoju tej technologii i wykorzystujemy w implementacji tych rozwiązań u naszych klientów” – dodaje Pakulski.

W Polsce już dwóch operatorów sieci komórkowych już tę technologię w tym roku wprowadziło komercyjnie i kolejny operator też ma ją niedługo uruchomić.


 

 

 

Udostępnij