Tesla i Boeing to najsłabsze akcje w S&P 500. Spółki płacą za błędy sprzed lat
Akcje Tesli (TSLA) oraz Boeinga (BA) debiutują jako najmniej wydajne spółki w tegorocznym zestawieniu S&P 500. Ta niedawna tendencja rynkowa stanowi nie tylko odzwierciedlenie zmieniającej się dynamiki inwestycji, ale także rzuca światło na obecną sytuacją na nowojorskim parkiecie.
Boeing w coraz większym kryzysie: spadki akcji, audyt i śmierć
Od początku roku akcje Tesli spadły 31%, a akcje Boeinga 30%, co sprawiło, że te spółki stały się najsłabszymi ogniwami w indeksie S&P 500, który w tym samym okresie wzrósł o około 8%.
Akcje Boeinga są dostępne na platformie SaxoTraderGo pod tym linkiem
Akcje Tesli są dostępne na platformie SaxoTraderGo pod tym linkiem
Z perspektywy rynku opartego na analizie matematycznej, te ruchy cenowe mają swoje uzasadnienie. Wartość akcji jest ściśle związana z prognozami zysków danej spółki, a dane Bloomberga wskazują, że prognozy zysków dla całego S&P 500 wzrosły o około 7% od grudnia. Podwyższone prognozy zysków przekładają się na wzrost wartości akcji, co w zasadzie odzwierciedla zmiany w samym indeksie.
Jednakże prognozy zysków dla Boeinga i Tesli nie idą w górę. W przypadku producenta samochodów elektrycznych, analitycy zmniejszyli swoje prognozy zysków na lata 2024 i 2025 o odpowiednio 21% i 25%. Również prognozy zysków Boeinga na rok 2024 spadły o około 26% od grudnia. Spadek prognoz na rok 2025 jest mniej dotkliwy, wynoszący około 9%.
Problemy Boeinga wynikają z zaostrzenia kontroli regulacyjnej oraz ograniczenia produkcji po serii powtarzających się problemów z jakością, które kulminowały wypadkiem z zaślepką drzwi podczas lotu testowego nowego modelu Boeinga. Klienci Boeinga również mogą odczuwać frustrację związana z obniżoną produkcją. Pomimo że popyt na nowe samoloty jest na rekordowym poziomie, podróże lotnicze wreszcie odzyskują dawną popularność po okresie pandemii.
Natomiast Tesla nie boryka się z problemami jakości produkcji. Spółka staje jednak w obliczu spowolnienia wzrostu popytu na samochody elektryczne w obliczu zwiększonej konkurencji, a także wprowadza na rynek starzejącą się gamę produktów. Najlepiej sprzedający się model Tesli, Model Y, został wprowadzony na rynek w 2020 roku.
Chociaż problemy Boeinga i Tesli na pierwszy rzut oka wydają się być z różnych sfer, mają one głębsze podstawy. Oba przedsiębiorstwa borykają się z błędami strategicznymi, które zostały popełnione lata temu. Akcjonariusze dopiero teraz zaczynają zdawać sobie sprawę z konsekwencji tych decyzji.
W przypadku Boeinga źródła obecnych problemów tkwią w decyzji podjętej w 2011 roku o wprowadzeniu modelu 737 MAX, jako odpowiedzi na rosnącą popularność konkurencyjnej rodziny samolotów Airbus A320neo. Obecnie eksperci branżowi wciąż dyskutują nad tym, czy Boeing powinien był zdecydować się na zupełnie nowy model samolotu, zamiast kolejnej modyfikacji starszego modelu, który był w użyciu przez ponad 55 lat. Wielu uważa, że Boeing powinien był zainwestować w kosztowniejszą, całkowicie nową konstrukcję, ale zdecydował się na modyfikację, a akcjonariusze teraz ponoszą tego konsekwencje.
W przypadku Tesli, prezentacja koncepcyjnego modelu Cybertruck w 2019 roku wydawała się sensownym posunięciem, dając spółce przewagę w segmencie rynku. Jednak dzisiaj ta decyzja może wydawać się mniej trafna, ponieważ Cybertruck jest drogi w produkcji i trudny w sprzedaży. Dodatkowo, konkurencja, jak np. BYD, zdobyła dominującą pozycję na rynku pojazdów elektrycznych, oferując tańsze modele, podczas gdy Tesla nie ma niczego do zaoferowania klientom zainteresowanym tańszymi pojazdami elektrycznymi.
Na rynku zauważanie błędów nie zawsze następuje natychmiastowo. Akcje Boeinga w marcu 2019 roku kosztowały około 440 dolarów za sztukę, pomimo incydentów związanych z modelem MAX i tragicznego wypadku. Akcje Tesli w listopadzie 2021 roku przekraczały 400 dolarów za sztukę, mimo że Tesla już od dwóch lat wprowadziła na rynek model Cybertruck, a prezes Elon Musk zwiastował autonomiczne funkcje pojazdów.
Spółki zbrojeniowe na giełdzie USA i rynkach europejskich. 16 podmiotów z rekomendacjami analityków
Opcjonalnie: https://zagranica.strefainwestorow.pl/