Przejdź do treści
Kategorie

Briefing 3 stycznia [codziennie o 7.00 rano] Tesla pokonana przez chińskiego giganta, przedsiębiorstwa z UE zmagazynowały na Ukrainie 2,5 mld m3 gazu, przyłączenie niemieckich gazoportów będzie kosztować ponad 4 mld euro

Udostępnij

Informacja dnia

Tesla straciła pozycję najpopularniejszego producenta pojazdów elektrycznych na świecie na rzecz chińskiego BYD, pomimo kwartalnej sprzedaży, która przekroczyła szacunki analityków. 

Amerykańska firma, prowadzona przez Elona Muska, dostarczyła w 4q 2023 r. 484 tys. samochodów i jest to więcej niż przewidywane przez analityków 473 tys. 

Tymczasem BYD poinformował o rekordowej sprzedaży pojazdów zasilanych wyłącznie bateriami, która wyniosła 526 tys. w 4q 2023 r. Firma z siedzibą w Shenzhen została założona przez Wanga Chuanfu, byłego profesora uniwersyteckiego, w połowie lat 90-tych. Po skoncentrowaniu się na produkcji akumulatorów, w tym do wczesnych telefonów komórkowych, firma rozszerzyła swoją działalność na przemysł samochodowy na początku XXI wieku.

Nagłówki warte uwagi

Według informacji podawanych przez Naftogaz europejskie podmioty zmagazynowały w ukraińskich magazynach gazu około 2,5 mld m3 surowca. Nazwy tych firm nie są jawne, ale wiadomo z doniesień prasowych bądź komunikatów, że wśród nich jest Orlen (poprzez PGNiG) czy Trafigura.

Według organizacji branżowej Gas Infrastructure Europe, poziomy zapasów błękitnego paliwa w UE, pomimo niskich temperatur, utrzymywały się na poziomie prawie 90% nawet pod koniec grudnia ubiegłego roku, a to znacznie powyżej średniej z poprzednich pięciu lat.

Podłączenie niemieckiej sieci energetycznej do rosnącej liczby powstających terminali LNG i towarzyszącej im infrastruktury gazu ziemnego będzie prawdopodobnie kosztować około 4,4 miliarda euro – o czym informuje Bloomberg. To paradoksalnie dobra informacja. Im większe będą koszty tego procesu, tym mniejsza będzie szansa na powrót niemieckiej gospodarki do współpracy gazowej z Rosją.

X files

Zdaniem ekspertów, cytowanych przez lewicowy The Guardian, globalne wysiłki na rzecz zatrzymania zmian klimatu mogły osiągnąć w zeszłym roku swoisty kamień milowy. W pierwszej połowie 2023 r. odnotowano jedne z największych spadków emisji wśród krajów wysokorozwiniętych.

Udostępnij