Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Alert europejski: Krytyczny punkt zwrotny europejskiego sektora automotive

Udostępnij

Mając na względzie bieżące wyzwania stojące przed sektorem przemysłu motoryzacyjnego, Komisja Europejska dnia 5 marca przedstawiła kompleksowy plan działań na rzecz utrzymania konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw z branży. Realizacja założeń planu ma docelowo zapewnić, że europejski przemysł motoryzacyjny będzie zrównoważony i konkurencyjny.

Czytaj także nasz newsletter legislacyjny

Sektor automotive motorem europejskiego wzrostu

Jak wskazuje Komisja Europejska: „Przemysł motoryzacyjny jest głównym motorem europejskiego dobrobytu i istotną częścią europejskiej tożsamości. Europejscy producenci są światowymi liderami od czasu wynalezienia samochodu, tworząc kultowe marki, które wyznaczają wysokie standardy w zakresie innowacji i doskonałości. Obecnie sektor ten generuje 1 bilion EUR PKB, 1/3 prywatnych inwestycji w B+R w UE oraz zapewnia bezpośrednie i pośrednie zatrudnienie 13 milionom Europejczyków. W przypadku pojazdów użytkowych, europejscy producenci ciężarówek odpowiadają za ponad 40% światowego rynku. Wiodąca pozycja europejskiego przemysłu motoryzacyjnego budzi podziw na całym świecie. Obecnie sektor ten przechodzi transformację strukturalną o bezprecedensowym tempie i skali. Przejście na czystą mobilność nabiera tempa. W 2024 r. już jeden na pięć samochodów sprzedawanych na całym świecie będzie miał napęd elektryczny. Jednocześnie szybka integracja technologii cyfrowych, takich jak sztuczna inteligencja, oprogramowanie, czujniki i urządzenia komunikacyjne, wraz z rosnącym znaczeniem usług cyfrowych i łączności, wstrząsają sektorem. Konieczne jest, aby europejski przemysł motoryzacyjny nie tylko nawigował, ale także kształtował przejście na bezemisyjne, połączone i coraz bardziej zautomatyzowane pojazdy”.

W świetle przedstawionych przez Komisję Europejską faktów nie dziwi wysnuta przez organ wykonawczy UE teza, że „europejski sektor motoryzacyjny znajduje się w krytycznym punkcie zwrotnym, mierząc się z wyzwaniami w rodzaju szybkiego postępu technologicznego i rosnącej konkurencji”. Odpowiedzi na wyzwania stojące przed sektorem znalazły się w opublikowanym dnia 5 marca br. dokumencie strategicznym pn. „Plan działań przemysłowych dla europejskiego sektora motoryzacyjnego”.

Strategiczny dialog na temat przyszłość i przemysłu motoryzacyjnego

Zaprezentowany przez Komisję Europejską dokument jest efektem zainicjowanego przez Ursulę von der Leyen strategicznego dialogu na temat przyszłości przemysłu europejskiego oraz przyspieszonych konsultacji publicznych w tym obszarze. W ramach prac Komisja zidentyfikowała 3 kluczowe wyzwania:

1.    Ograniczenie zależności od paliw kopalnych.
2.    Zmniejszenie kosztów produkcyjnych w celu stworzenia rów nich warunków działania w stosunku do konkurencji spoza UE.
3.    Uwolnienie innowacyjnej siły przemysłu.

Wyzwania te zostały podzielone następnie na 5 kluczowych obszarów, do których przypisane zostały konkretne działania oraz inicjatywy. Wśród nich znalazło się:

A)    Czysta mobilność – w ramach której Komisja zamierza m.in. poprawić możliwości naprawy baterii i przyspieszyć rozwój infrastruktury ładowania, a także zapewnić większą elastyczność w spełnianiu norm emisji CO2 w 2025 (przy stałym utrzymaniu bieżącego celu).
B)    Innowacje i cyfryzacja – w tym obszarze organ wykonawczy zamierza m.in. postawić na rozwój technologii baterii nowej generacji, za pomocą partnerstwa na rzecz baterii z budżetem w wysokości ponad 1,3 mld EUR.
C)    Konkurencyjność i odporność łańcucha dostaw – w tej dziedzinie planowane jest m.in. promowanie produkcji w Europie oraz uruchomienie tzw. „Boostera branży baterii”.
D)    Równe warunki działania – obszar ten zakłada zapewnienie ochrony przedsiębiorstw europejskich przed nieuczciwą konkurencją oraz zapewnienie, że inwestycje zagraniczne (realizowane przez pozaunijne podmioty) przynosiły korzyści europejskiej branży,
E)    Wspieranie pracowników – organ wykonawczy w swoim planach nie mógł również zapomnieć o tysiącach pracowników sektora. W ramach działań zamierza więc przeznaczyć m.in. 90 mln EUR na pakt na rzecz umiejętności w celu zwiększenia szkoleń pracowników.

Co z tego wynika?

Prezentacja przez Komisję nowego planu nie jest zakończeniem prac w obszarze branży automotive. Organ wykonawczy UE planuje kontynuować współpracę z zainteresowanymi stronami poprzez zwoływanie regularnych dialogów w celu wymiany informacji na temat wdrażania krótko- i średnioterminowych środków, które zostały określone w planie, oraz w celu gromadzenia informacji zwrotnych i informacji na temat ostatnich zmian na rynku.
 

Udostępnij