Alert europejski: Jak przyspieszyć rozwój infrastruktury e-mobility? Komisja Europejska właśnie nad tym pracuje
Na początku grudnia Komisja Europejska przedstawiła projekty pakietu rozporządzeń delegowanych i wykonawczych związanych z infrastrukturą paliw alternatywnych. Cel jest prosty – dalszy rozwój elektromobilności oraz wykorzystania wodoru w sektorze transportu.
Subskrybuj nasz newsletter legislacyjny.
Pakiet regulacji dla elektromobilności
2 grudnia br. organ wykonawczy Unii Europejskiej uruchomił konsultacje publiczne czterech rozporządzeń związanych z obszarem transportu. Mowa o:
1) Rozporządzeniu wykonawczym ws. dodatkowych rodzajów danych związanych z infrastrukturą paliw alternatywnych,
2) Rozporządzeniu delegowanym ws. norm bezprzewodowego ładowania, elektrycznego systemu drogowego, komunikacji pojazd-sieć i dostaw wodoru dla pojazdów transportu drogowego,
3) Rozporządzeniu delegowanym ws. wspólnych wymagań technicznych dot. interfejsu aplikacji,
4) Rozporządzeniu delegowanym ws. specyfikacji technicznej związanej z formatem, częstotliwością
i jakością danych.
Ww. projekty – choć pozornie nieszczególnie ważne – mają docelowo pozwolić na zapewnienie spójności w zakresie infrastruktury ładowania na poziomie całej Unii. Na potrzeby dzisiejszego alertu skupimy się jednak na dwóch pierwszych projektach, ponieważ to właśnie one odgrywają fundamentalne znaczenia.
Przed wszystkim dane
Jak informuje Komisja Europejska: „Dane dotyczące infrastruktury paliw alternatywnych odgrywają kluczową rolę we wspieraniu rozwoju wiarygodnych usług informacyjnych. Te usługi informacyjne dają konsumentom pewność co do korzystania z pojazdów i infrastruktury paliw alternatywnych. Co więcej, wystarczające i wysokiej jakości dane umożliwiają użytkownikom danych podejmowanie świadomych decyzji dotyczących wyborów rynkowych, planowania infrastruktury i inwestycji”.
Uzasadnienie jest więc dość proste – zwiększenie świadomości konsumenta podczas podejmowania decyzji związanych z ładowaniem, czy też tankowaniem pojazdów. Czego jednak przedmiotowe dane mają dotyczyć? W opinii unijnego odpowiednika polskiego rządu: „W szczególności potrzebne są dodatkowe rodzaje danych, aby zapewnić pełne ogólne informacje o operatorach punktów ładowania i tankowania, w tym informacje o obecności osób fizycznych na stacji ładowania lub tankowania, lub o istnieniu obiektów oferujących powiązane usługi dla użytkownika. Inny ważny aspekt dotyczy danych na temat dostępności i aspektów operacyjnych, w przypadku których wymagane są dalsze typy danych wyszczególniające kompatybilność typu pojazdu, takie jak konkretne dozwolone specyfikacje pojazdu. Te typy danych mają kluczowe znaczenie dla płynnego ładowania i tankowania pojazdów ciężarowych. Ponadto istnieje zapotrzebowanie na inne typy danych, aby w szczególności uwzględnić nowe osiągnięcia technologiczne i usługi wchodzące na rynek, takie jak usługi plug-and-charge lub inteligentne usługi ładowania”.
Unifikacja infrastruktury
Kluczem do rozwoju zarówno pojazdów elektrycznych (nie tylko samochodów), jak i związanej z nimi infrastruktury jest wprowadzenie standaryzacji (normalizacji) związanej z punktami ładowania i tankowania paliw alternatywnych, której obecny brak stanowi przeszkodę w tworzeniu jednolitego rynku.
W tym obszarze motywacja jest jasna: „normalizacja jest niezbędnym mechanizmem tworzenia korzyści skali i wspierania wdrażania nowych rozwiązań technologicznych w tym sektorze”. W ostatnich 2-óch latach udało się już osiągnąć sporo w tym obszarze. W związku ze zmianami technologicznymi niezbędne jest jednak wprowadzenie ujednoliconych wymagań i specyfikacji technicznych dla:
• bezprzewodowego ładowania statycznego indukcyjnego dla lekkich pojazdów elektrycznych
• elektrycznego systemu drogowego (ERS) oraz dynamicznego zasilania z poziomu gruntu dla lekkich i ciężkich pojazdów elektrycznych
• komunikacji między pojazdem elektrycznym a punktem ładowania (komunikacja pojazd-sieć),
• złączy dla punktów tankowania gazowego (sprężonego) wodoru dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności.
Przebieg procesu legislacyjnego
Konsultacje publiczne omawianych projektów zakończą się z dniem 30 grudnia br. I choć prace nad nimi są opóźnione o ponad 3 miesiące niebawem należy spodziewać się ich finalizacji. Sam etap przygotowań projektów również nie należał do szczególnie prostych. W ramach działań wstępnych Komisja Europejska konsultowała się z ekspertami z państw członkowskich oraz z Norwegii, Liechtensteinu i Islandii w ramach 7 spotkań z przedstawicielami Forum Zrównoważonego Transportu. Spotkania te odbyły się pomiędzy wrześniem 2023 r. a czerwcem 2024 r.
Za przygotowanie i przeprowadzenie konsultacji publicznych związanych z omawianymi rozporządzeniami odpowiedzialna jest Dyrekcja Generalne ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE), a w niej m.in. Departament ds. Inwestycji, Innowacji i Zrównoważonego transportu (MOVE.B).
Co z tego wynika?
Działania Komisji Europejskiej związane ze standaryzacją nie są niczym nowym. Jednakże w kontekście zmian technologicznych i rynkowych, a także dążeniu do osiągnięcia w pełni ujednoliconego rynku normalizacja w obszarze elektromobilności jest jednym z fundamentów, aby osiągnąć właściwy efekt skali. Docelowo – zarówno dane, jak i infrastruktura – to elementy, które mają wesprzeć konsumentów, którzy w kolejnych dekadach najprawdopodobniej będą musieli przesiąść się z pojazdy napędzanego benzyną na pojazd wykorzystujący baterię i zasilany energią elektryczną.