Kryzys chińskiej branży bateryjnej. Winna niższa sprzedaż pojazdów elektrycznych [Briefing]
Informacja dnia
Fala konsolidacji przetoczyła się przez chiński przemysł akumulatorowy, prowadząc do anulowania inwestycji i wycofywania się mniejszych graczy, mimo że liderzy tacy jak CATL i BYD realizują swoje plany ekspansji.
Według londyńskiej firmy badawczej Benchmark Mineral Intelligence cytowanej przez FT, w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy tego roku w Chinach anulowano lub przełożono 19 projektów gigafabryk baterii.
Wstrząsy w chińskiej branży akumulatorów pojawiają się, gdy wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych znacznie spada w niektórych częściach świata. Po dwucyfrowych wzrostach, oczekuje się, że stopy wzrostu w Europie i Ameryce Północnej spadną odpowiednio do 6 i 7 procent.
Chiński przemysł motoryzacyjny również przygotowuje się do podobnej racjonalizacji, po tym jak rozrósł się w okresie boomu inwestycyjnego w ciągu ostatniej dekady.
Nagłówki i informacje warte uwagi
- Wcześniejszego zamykania kopalń nie będzie. Rząd zapewnia, że nie będzie wykorzystywać kwestii bezpieczeństwa, aby zamknąć kopalnie szybciej niż w umowie społecznej. Kluczową instytucją do oceny stanu bezpieczeństwa kopalń jest Wyższy Urząd Górniczy.
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę drogi do pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, która powstanie na Pomorzu w gminie Choczewo. Droga projektowana jest po całkowicie nowym śladzie i będzie łączyć aktualnie budowaną drogę ekspresową S6 z elektrownią.
- Polska Grupa Lotnicza, w skład której wchodzi przewoźnik PLL LOT, dołączyła do międzynarodowej inicjatywy Science Based Targets initiative. SBTi zrzesza ponad 9 tys. firm z całego świata, zobowiązujących się do redukcji emisji gazów cieplarnianych.
X files
Średnia cena energii z dostawą na 2025 r. wyniosła w lipcu 458,25 zł/MWh (spadek o 16,15 zł/MWh mies. do miesiąca.)
https://x.com/BartSaw/status/1820382534020018592