Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Chiński producent samochodów elektrycznych BYD zdetronizował Teslę. Rośnie nacisk Państwa Środka na zachodnie firmy motoryzacyjne

Udostępnij

W ostatnim kwartale 2023 r. chiński producent pojazdów elektrycznych BYD stał się największym na świecie dostawcą pojazdów elektrycznych, spychając amerykańskiego giganta, Teslę, na drugie miejsce. Jeszcze dekadę temu BYD było mało znaną firmą, dziś staje się symbolem zagrożenia dla zachodnich koncernów motoryzacyjnych.


Świetne wyniki Tesli za 4q 2023 r.

W ciągu ostatniego kwartału 2023 r. Tesla dostarczyła 484 tys. samochodów, co przewyższyło prognozy analityków, ale nie wystarczyło by utrzymać pozycję globalnego lidera elektromobilności, gdyż BYD odnotował w tym samym czasie rekordową sprzedaż 526 tys. pojazdów elektrycznych. Przejęcie pozycji lidera przez chińskiego producenta podkreśla zmieniającą się dynamikę rynku, gdzie coraz większą popularność zdobywają tańsze pojazdy elektryczne. Z tego powodu pojazdy elektryczne BYD stają się coraz bardziej widoczne także na europejskich drogach.

BYD „mistrzem świata” w elektromobilności

W oficjalnym komunikacie prasowym BYD ogłosiło się "mistrzem świata" w obszarze elektromobilności po osiągnięciu całkowitej rocznej sprzedaży ponad 3 mln pojazdów w 2023 roku, włączając w to także samochody hybrydowe typu plug-in. Roczna sprzedaż Tesli wyniosła natomiast 1.81 mln pojazdów, podczas gdy BYD dostarczyło 1.58 mln w pełni elektrycznych samochodów.

Analitycy zauważają, że na wyniki BYD wpłynęły mocno zeszłoroczne obniżki cen, co przyciągnęło konsumentów i skłoniło ich do rozważenia zakupu chińskich modeli zamiast droższych aut Tesli. Amerykański koncern powoli włącza się w tę wojnę cenową. W październiku Reuters informował, że ceny bazowe Tesli Model 3 i Model Y w Chinach zostały ścięte o 9 proc.

NEWSLETTER LEGISLACJI EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ. Subskrybuj tutaj.

Co z tego wynika?

Sukces BYD wynika m.in.  z pionowo zintegrowanej struktury firmy, która kontroluje kopalnie Litu, produkuje baterie i chipy. W efekcie ciężko jest z nią konkurować cenowo. Przewagą zachodnich firm jest nadal poziom ich usług i serwisu, ale i to z czasem może się zmienić. Cała branża odczuwa mocny nacisk ze strony chińskich producentów. W efekcie, we wrześniu 2023 r. Komisja Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie subsydiów dla pojazdów elektrycznych pochodzących z Chin. Czy może to zwiastować wojnę handlową?

Warto także podkreślić, że sprzedaż 1.8 mln pojazdów w 2023 r. przez Teslę, mimo narastającej chińskiej konkurencji, jest dużym sukcesem. Dla inwestorów istotna jest jednak przyszłość, a ta staje w coraz większym stopniu pod znakiem Azji.

Zobacz także: Nowe podatki dla kierowców konieczne dla uruchomienia środków z KPO. Opłaty będą uzależnione od emisji twojego pojazdu

Udostępnij