Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

TikTok będzie walczył z dezinformacją. Platforma zablokuje treści podważające kryzys klimatyczny

Udostępnij

TikTok rozpoczyna walkę z dezinformacją klimatyczną. Z chińskiej aplikacji znikną treści podważające konsensus naukowy dotyczący zmian klimatu. To już kolejna popularna platforma walcząca z fałszywymi infrormacjami.


TikTok, pierwotnie znany jako aplikacja do tworzenia krótkich filmów rozrywkowych, szybko przekształcił się w platformę, na której użytkownicy dzielą się swoimi spostrzeżeniami i refleksjami na wiele różnych tematów. Niestety, wraz z rosnącą popularnością aplikacji, zaczęły rosnąć obawy związane z szerzeniem się dezinformacji. Niepokój wydaje się uzasadniony, biorąc pod uwagę fakt, że platformę odwiedza ponad miliard użytkowników dziennie.
 

Ponad połowa dyrektorów firm przyznaje się do inwestycji w greenwashing

Pod presją rządów, obawiających się o prywatność i bezpieczeństwo TikTok podjął decyzję o zaostrzeniu swojej polityki w sprawie szkodliwych treści, w tym filmów o kryzysie klimatycznym i globalnym ociepleniu.

TikTok walczy z dezinformacją o klimacie – nowe zasady i funkcje

Administratorzy TikToka poinformowali ostatnio o aktualizacji swojej polityki w zakresie dezinformacji. W związku z podjętą decyzją, filmy zawierające fake newsy na temat kryzysu klimatycznego mają zostać usunięte.

Dodatkowo aplikacja wprowadziła funkcję wyszukiwania informacji ze sprawdzonych stron. Użytkownicy, którzy będą zainteresowani zgłębieniem tematu będą mogli zostać przekierowani do źródeł przygotowanych we współpracy z ONZ.

Zmiany zostały zatwierdzone tuż przed 22 kwietnia, czyli Światowym Dniem Ziemi.

,,21 kwietnia zaczniemy zwiększać egzekwowanie nowej polityki ws. dezinformacji na temat zmian klimatu, usuwając treści podważające dobrze ugruntowany konsensus naukowy, jak np. materiały zaprzeczające istnieniu zmian klimatu lub czynników, które się do nich przyczyniają. Podobnie jak w przypadku wszystkich polityk dotyczących dezinformacji, przy stosowaniu tej polityki będziemy współpracować z niezależnymi partnerami zajmującymi się sprawdzaniem faktów, aby pomóc w ocenie dokładności treści" - czytamy w komunikacie platformy.

Jak wielkie platformy społecznościowe walczą z dezinformacją klimatyczną?

TikTok nie jest pionierem walki z dezinformacją klimatyczną. Coraz więcej platform podejmuje kroki, by ograniczyć rozprzestrzenianie się fałszywych informacji w tym zakresie. Działania w tym kierunku podjął już Facebook, Google, Twitter, czy YouTube.

Facebook w 2020 roku przeznaczył milion dolarów na walkę z dezinformacją klimatyczną. Akcje te ciężko jednak nazwać udaną. Według raportu opublikowanego w 2021 roku przez Stop Funding Heat platformie udało się zweryfikować jedynie 3,6% fałszywych newsów.

Podobne działania podjął także Google, który dwa lata temu wprowadził blokadę reklam negujących podstawowe kwestie dotyczące klimatu.

YouTube co prawda nie usuwa filmów zawierających fałszywe informacje, jednak uniemożliwił ich monetyzację. Na platformie zakazane są też reklamy negujące kryzys.

Polacy największymi sceptykami w Europie

Potwierdzenie naukowe kryzysu klimatycznego i jego związku z działalnością człowieka jest niezbite. Naukowcy z całego świata są zgodni, że temperatura Ziemi stale rośnie, a zmiany klimatyczne są rzeczywistością. W raportach Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu (IPCC) znaleźć można jasne dowody na to, że emisja gazów cieplarnianych, wywołana działalnością człowieka, jest główną przyczyną ocieplenia klimatu. Z kolei badania literatury naukowej, jakie przeprowadzono (Myers i in., 2021), wskazują, że wśród ekspertów zajmujących się tematem zmian klimatycznych, istnieje niemalże pełna zgoda - na poziomie 99% - co do tego, że globalne ocieplenie jest spowodowane przez działalność człowieka.

Mimo to Polacy mają największe tendencje do negowania kryzysu klimatycznego w Europie. Według badań, aż 60% Polaków odrzuca związek między działalnością człowieka a zmianami klimatu oraz degradacją środowiska naturalnego.

Spółki z GPW a cele klimatyczne. Obecne strategie nie spełniają wytycznych Porozumienia paryskiego

Udostępnij