Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Rewolucja na polskich stacjach paliw: kierowca kupi z dystrybutora paliwo odnawialne

Udostępnij

Od nowego roku Polska wkroczy w nową erę ekologicznej mobilności, wprowadzając na wszystkich stacjach paliw benzynę E10, która zastąpi popularną "95-tkę" (E5). To znaczące wydarzenie wynika bezpośrednio z regulacji Unii Europejskiej, która zobowiązuje państwa członkowskie do osiągnięcia celu, w ramach którego 14% paliw zużywanych w transporcie ma być pochodzenia odnawialnego.


Nowy standard na stacjach paliw

Wprowadzenie benzyny E10 jest obowiązkowe dla wszystkich sprzedawców paliw w Polsce. Polska staje się 18. krajem Unii Europejskiej, w którym kierowcy będą mieli dostęp do bardziej ekologicznej alternatywy.
 

Co to jest E10?

Benzyna E10 to paliwo zawierające 10% bioetanolu, wytwarzane z biomasy, takiej jak uprawy roślinne, odpady i resztki. To krok w kierunku redukcji emisji CO2, będący odpowiedzią na rosnące wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi. Bioetanol działa jako komponent benzyny, zmniejszając emisję gazów cieplarnianych.

Globalne trendy i doświadczenia kierowców

Benzyna E10 nie jest nowością na świecie. Stosowana jest powszechnie w Stanach Zjednoczonych, Australii, i innych krajach europejskich. Długotrwałe doświadczenia kierowców pokazują, że ta zmiana nie powinna wpływać negatywnie na większość silników samochodowych.

Zobacz także: Za dwa lata Polska musi wykonać nakazy Unii Europejskiej i drastycznie zwiększyć ilość punktów ładowania samochodów elektrycznych. Potrzebujemy specustawy [Rozmowa z prezesem GreenWay]

Korzyści dla środowiska

Głównym celem benzyny E10 jest redukcja emisji CO2. Dzięki wykorzystaniu bioetanolu, emisja gazów cieplarnianych z transportu może zostać ograniczona o ponad 70% w porównaniu z tradycyjnymi paliwami kopalnymi.

Bezpieczeństwo silników

Wprowadzenie E10 nie powinno wpływać negatywnie na silniki z napędem diesla. Dla większości samochodów z silnikami benzynowymi wyprodukowanych od 2000 r., korzystanie z benzyny E10 nie stanowi problemu. Wyjątkiem są starsze pojazdy, zwłaszcza te z pierwszymi rozwiązaniami opartymi na bezpośrednim wtrysku paliwa.

Zapraszamy do subskrybowania newslettera legislacyjnego: https://alerty-legislacyjne.strefainwestorow.pl/

Informacja i weryfikacja

Kierowcy posiadający starsze pojazdy powinni zwrócić szczególną uwagę na instrukcje obsługi lub skorzystać z dostępnych źródeł informacji, takich jak strona Ministerstwa Klimatu i Środowiska, gdzie znajduje się lista pojazdów przystosowanych do benzyny E10.

Identyfikacja wizualna

Stacje paliw oferujące benzynę E10 będą wyraźnie oznaczone napisem "E10" na dystrybutorach i pistoletach wydawczych, co ułatwi kierowcom identyfikację.

Zobacz także: Warszawa wprowadza Strefę Czystego Transportu. Znamy szczegóły nowych regulacji

Co z tego wynika?

Wprowadzenie benzyny E10 to krok w kierunku bardziej zrównoważonego i ekologicznego transportu w Polsce. Choć zmiana ta może budzić obawy wśród niektórych kierowców, należy pamiętać, że jest to również szansa na aktywne uczestnictwo w globalnych wysiłkach na rzecz ochrony środowiska. Polska branża paliwowa konsekwentnie rozwija zdolności w produkcji biopaliw.

Strategia ORLEN2030 przewiduje, że do końca lat 20-stych produkcja biopaliw wewnątrz grupy kapitałowej Orlen wzrośnie dziesięciokrotnie, do 3 mln ton rocznie. Na osiągnięcie tego celu koncern zamierza przeznaczyć ponad 15 mld złotych. Uzupełnieniem biopaliw będzie biogaz i wytwarzany z niego biometan, które mogą stanowić surowiec do produkcji biopaliw, ale także być wykorzystywane jako samodzielne paliwo, zastępujące gaz ziemny.

Elementem tych planów jest budowa tłoczni oleju rzepakowego w Kętrzynie o mocy 200 tys. ton rocznie. Inwestycja będzie kosztować 850 mln zł i da 100 miejsc pracy, a będzie gotowa już w 2026 r. 
Wcześniej, bo już w 2024 r. w Jedliczu powstanie instalacja do produkcji bioetanolu. Roczne zapotrzebowanie instalacji na słomę szacowane jest na ok. 150 tys. ton. Koncern rozwija w tym obszarze również rafinerię w Trzebini, a jej zdolności produkcyjne wynoszą obecnie do 275 tys. ton.

Udostępnij