Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Alert europejski: Nowe ramy prawne dot. pomocy publicznej wspierające założenia Czystego Ładu Przemysłowego

Udostępnij

Choć do opublikowania Czystego Ładu Przemysłowego pozostało jeszcze kilka dni w zagranicznych mediach odnaleźć można nieoficjalny komunikat związany z nowymi ramami prawnymi dot. pomocy publicznej. Sam dokument – choć wciąż w wersji draftowej, który wyciekł z Komisji Europejskiej – będzie jednym z głównych elementów determinujących kwestie związane z konkurencyjnością.

SUBSKRYBUJ NASZ NEWSLETTER LEGISLACYJNY 

Walentynkowy wyciek dokumentów

14 lutego br. na stronach zagranicznych europejskich mediów obserwujących działania podejmowane przez Komisję Europejską pojawił się nieoficjalny draft komunikatu ustanawiającego nowe ramy prawne dot. pomocy publicznej wspierające założenia Czystego Ładu Przemysłowego.

Sam komunikat ma pojawić się wraz z prezentacją Czystego Ładu Przemysłowego, a jego treść ma na celu ułatwienie finansowania projektów związanych z energią odnawialną, dekarbonizacją przemysłu i mechanizmami zdolności wytwórczych, przy jednoczesnym zmniejszeniu (!) maksymalnych dotacji zaproponowanych w okresie pandemii COVID-19 oraz kryzysu energetycznego. Jak informuje portal Euractiv, który jako jeden z pierwszych dotarł do dokumentu: „Oznacza to ograniczenie dotacji do 75 mln euro na projekt w bogatych regionach i 175 mln euro na projekty w najbiedniejszych regionach UE, z odpowiednio 150 mln euro i 350 mln euro”.

Nowe zasady wsparcia z wrzutką dot. rynku mocy

Komunikat Komisji docelowo zastąpi opublikowane 9 marca 2023 r. tymczasowe ramy kryzysowe i przejściowe (TCTF), a jego treści po ewentualnych poprawkach mają obowiązywać do 31 grudnia 2030 r.

Wśród kluczowych z perspektywy Polski „wrzutek”, które znalazły się w dokumencie wymienić można m.in. kwestie związane z mechanizmem zdolności wytwórczych, czyli rynkiem mocy. Jak informuje KE:

„Komisja uzna pomoc na rzecz mechanizmów zdolności wytwórczych za zgodną z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu, o ile spełnione zostaną następujące warunki:

(a) Środek jest zgodny ze wszystkimi wymogami dotyczącymi rezerwy strategicznej lub docelowego modelu mechanizmu zdolności przesyłowych dla całego rynku, określonymi w załączniku I.
(b) Środek jest zatwierdzany na okres nie dłuższy niż [10] lat”.

Tu należy zwrócić uwagę na 2 kwestie. Po pierwsze, pisany w lit. (b) okres 10 lat może wciąż ulec zmianie, a po drugie, Komisja na rzecz mechanizmów zdolności wytwórczych pokusiła się o sformułowanie nowych zasad, które pojawiły się w osobnym załączniku i to właśnie tam pojawiają się prawdziwe „nowinki”.

Załącznik I

Załącznik zawiera w sobie tabelę z prawie 30 wierszami, w których znajdują się wymagania do spełnienia dla państw członkowskich, które będą chciały skorzystać z tej formy wsparcia, z czego na szczególną uwagę zasługują następuje kwestie:

•    Mechanizm zdolności wytwórczych musi być otwarty dla wszystkich technologii, które spełniają przejrzyste, obiektywne i niedyskryminacyjne wymogi techniczne i środowiskowe. Minimalna wielkość wymagana do uczestnictwa nie może przekraczać 1 MW i musi umożliwiać agregację.


•    Beneficjenci muszą spełniać limity emisji CO2 określone w rozporządzeniu w sprawie energii elektrycznej oraz inne obowiązujące wymogi środowiskowe. Państwo członkowskie może zastosować bardziej rygorystyczne limity emisji CO2, obliczone zgodnie z metodologią ACER.


•    Mechanizm zdolności przesyłowych musi być otwarty na uczestnictwo transgraniczne zgodnie z metodologią ACER. Maksymalna zdolność wejściowa musi być ustalona w oparciu o zasady ACER.


•    Jedna aukcja główna na [75%]-[90%] szacowanego wolumenu wymaganego dla okna dostawy powinna odbyć się [4]-[6] lat przed oknem dostawy. Aukcje dostosowawcze mogą być organizowane bliżej terminu dostawy, biorąc pod uwagę czas na rozwój reakcji popytu i magazynowania.

Co z tego wynika?

Sam dokument – jak informuje Euractiv – „pozyskany został kilka godzin po tym, jak Berlin zażądał, aby obecne ramy pomocy państwa były kontynuowane w ramach starań bloku o udziały w produkcji czystych technologii”. Jego treść może więc: „prawdopodobnie zaognić napięcia między mniejszymi krajami a potęgami, takimi jak Francja i Niemcy”.

 

Udostępnij