Kategoria:
Kategoria

Coca-Cola, jeden z największych producentów plastiku zostanie sponsorem konferencji COP27

Gospodarzem 27. edycji Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych - COP27 został Egipt, który niedawno w mediach ogłosił sponsorów nadchodzącego szczytu. Ku zaskoczeniu internautów, jednym z oficjalnych fundatorów wydarzenia ma być Coca-Cola, która od lat należy do grona największych producentów plastiku.

Tegoroczna edycja COP27 odbędzie się w Szarm el-Szejk, w dniach od 6 do 18 listopada. W tym czasie, do Egiptu zjadą się przedstawiciele niemal wszystkich państw świata, aby wspólnie omówić globalną sytuację klimatyczną i dyskutować o potrzebnych działaniach w tym zakresie.

Z racji tego, że konferencja zbliża się wielkimi krokami, gospodarze wydarzenia ogłosili w mediach oficjalnego sponsora szczytu, którym ku zdziwieniu internautów ma zostać Coca-Cola. Jak podkreślili organizatorzy, są przekonani, że udział marki podniesie wartość szczytu klimatycznego i pomoże wypromować model zrównoważonego biznesu.

Skąd takie kontrowersje?

Informacja wywołała niemałe zamieszanie w sieci, ze względu na wpływ środowiskowy marki.

Od 4 lat Coca-Cola króluje w rankingu Break Free From Plastic, jako największa firma zanieczyszczająca środowisko plastikiem. W zestawieniu znalazły się także PepsiCo i Nestlé, jednak sama Coca-Cola jest bardziej szkodliwa dla środowiska niż obie marki razem wzięte.

Oto co będzie przynosić zyski w najbliższych latach, po tym jak rynki finansowe i gospodarka się zmieniły - raport Saxo Bank

Producent napoi gazowanych produkuje rocznie 120 miliardów jednorazowych plastikowych butelek, przez co jest odpowiedzialny za 2,9 mln ton śmieci trafiających do środowiska.

-To zdumiewające, że Coca-Cola – największy na świecie producent tworzyw sztucznych we wszystkich globalnych audytach marki Break Free From Plastic, w tym w Kenii i Ugandzie – będzie sponsorować tegoroczną Konferencję Stron UNFCCC w Egipcie – skomentował dyrektor kampanii USA Oceans John Hocevar.

Flagowy przykład Greenwashingu

Od lat 90. Coca-Cola opublikowała mnóstwo zobowiązań mających na celu zmniejszenie ilości odpadów plastikowych, zbieranie opakowań i zwiększenie udziału recyklingu w swoich produktach.

Ambitnym planom marki przyjrzała się strona Talking Trash, która weryfikuje największe firmy pod kątem greenwashingu.

- Nasza analiza ujawnia szokujący ślad złamanych przez Coca-Colę obietnic, w których nie wywiązuje się ona ze swoich zobowiązań, używa niejasnych sformułowań, kreatywnej księgowości lub rzadkich raportów, aby ukryć brak postępu w realizacji wyznaczonych celów – możemy przeczytać na stronie.

Z dochodzenia Talking Trash wynika także, że Coca-Cola angażuje się w dziewięć inicjatyw mających na celu rozwiązanie problemu odpadów z tworzyw sztucznych i jest jednocześnie członkiem przynajmniej siedmiu grup handlowych, które lobbowały przeciwko systemom zwrotu kaucji i innym przepisom mającym na celu uregulowanie kwestii tworzyw sztucznych jednorazowego użytku.

Co z tego wynika?

Wraz z rosnącą świadomością na temat środowiska, coraz więcej marek sięga po zielony marketing, nadużywając w swoich produktach przedrostka eko, przyjazny środowisku, wszystko po to aby prezentować się lepiej w oczach klientów. Na co dzień ciężko oczekiwać od konsumentów weryfikowania tego typu zapewnień, jednak w przypadku największej konferencji klimatycznej na świecie, podjęcie współpracy z marką tak szkodliwą dla środowiska słusznie budzi kontrowersje.

udostępnij: