Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Wojna na Bliskim Wschodzie na razie bez wpływu na Enter Air

Udostępnij

Czarterowy przewoźnik nie obawia się o potencjalny wzrost kosztów ze względu na konflikt Izraela i Iranu. Spółka ciągle rozgląda się za atrakcyjnym podmiotem do przejęcia.

Choć firma nie bagatelizuje potencjalnego negatywnego wpływu wojny, to póki co, ze względu na małą liczbę lotów w tamtym regionie, jest on nieodczuwalny. W następnych latach Enter Air zamierza podtrzymać wypłaty dywidendy przy jednoczesnych poszukiwaniach atrakcyjnych spółek do przejęcia.

Enter Air gotowy do startu wakacji - czat inwestorski z członkiem zarządu i dyrektorem generalnym

Komfortowa pozycja

13 czerwca rozpoczęła się wojna między Izraelem a Iranem. W obliczu tych doniesień cena baryłki ropy WTI wystrzeliła w górę z poziomu około 68 dolarów do ponad 74 dolarów. Choć aktualnie jest ona niższa niż przed wybuchem konfliktu, to sytuacja w regionie pozostaje napięta. Co ciekawe, Enter Air nie powinno odczuć podwyżki cen paliw lotniczych ze względu na charakter swojej działalności.

Notowania Enter Air w ciągu ostatnich 12 miesięcy


„Nie mamy ekspozycji na wahania paliwa, gdyż wszystkie koszty przerzucane są na klienta. Dodatkowo zabezpieczamy się krótkoterminowym hedgingiem. Ceny paliwa mają jedynie wpływ na wielkość obrotu. Podobnie jest z opłatami CO2. Jesteśmy przewoźnikiem i nie bierzemy na siebie ryzyk handlowych, gdyż jesteśmy po prostu dostawcą usługi przewozowej za którą płaci klient” skomentował podczas czatu inwestorskiego na portalu Strefa Inwestorów Grzegorz Polaniecki, członek zarządu i dyrektor generalny Enter Air.

Warto podkreślić, że mimo wszystko konflikt, w wypadku dalszej eskalacji, może mieć negatywne skutki dla działalności. Chodzi przede wszystkim o dostępność slotów na lotniskach.

„Oczywiście każdy konflikt jest potencjalnym zagrożeniem, gdyż nikt nie wie jak się może rozwinąć, natomiast jak na razie nie ma on wielkiego wpływu na nas, ponieważ w sezonie letnim nie latamy zbyt intensywnie w tamte rejony. Ze względu na zmiany tras lotów pojawiają się problemy ze slotami, co wpływa na opóźnienia niektórych operacji, szczególnie tych przelatujących nad Grecją” uzupełnił Polaniecki.

Enter Air wypłaci 3 zł dywidendy na akcję

Dywidenda niezagrożona

Od stycznia do marca Enter Air wypracował 465,3 mln zł przychodów, o 18% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. EBITDA wzrosła o 14% do 40,2 mln zł, natomiast strata netto bez uwzględnienia różnic kursowych pogłębiła się z 47,7 mln zł do 74,4 mln zł. Przyglądając się wynikom należy jednak zwrócić uwagę na sposób ich raportowania.

„W czasie zimy zarabiamy dużo mniej, lub wynik jest ujemny - jest to związane z sezonowością rynku. Natomiast wspomniana strata nie jest absolutnie rzeczywistą stratą, ponieważ wynika z niedoskonałości MSSF16, czyli reżimu raportowania, który nakazuje uśrednianie kosztów leasingowych w ciągu roku. Co jest nieprawdą, gdyż wiele samolotów ma raty leasingowe znacząco niższe w zimie niż w lecie, czyli są dopasowane do sezonowości. Niestety MSSF16 nie daje możliwości pokazania tego w prawidłowy sposób” podkreślił członek zarządu Enter Air.

Walne zgromadzenie uchwaliło wypłatę 52,6 mln zł dywidendy za 2024 r., czyli 3 zł na akcję. Oznacza to stopę na poziomie 5,1%. Kolejne lata również powinny przynieść wypłatę dla akcjonariuszy.

„Planujemy wypłaty dywidendy co roku. Podstawą do wypłaty dywidendy jest zysk spółki dominującej, który wynika z licencji na korzystanie z logo Enter Air. Kwota jest uzależniona od przychodów całej grupy, które stale rosną” zaznaczył Polaniecki.

W kolejnych latach Enter Air skupi się przede wszystkim na zwiększaniu przychodów z zagranicznych rynków oraz potencjalnych przejęciach.

„Mamy mocną pozycję w tej niszy i nie widzimy zagrożeń ze strony jakiegoś poważnego konkurenta, który mógłby nam pokrzyżować plany wzrostowe. Mamy swoje przewagi i rynkowe bariery wejścia takie jak na przykład sloty. Będziemy więc dalej penetrować rynki zagraniczne. Na pewno celem na najbliższe 5 lat będzie dalszy wzrost oraz zwiększenie udziału przychodów z zagranicy vs przychody z rynku polskiego. Cały czas rozglądamy się za spółką do przejęcia, ale tak jak wspominaliśmy na razie nic bardzo atrakcyjnego nie widzimy” podsumował członek zarządu Enter Air.

Dywidenda za rokOstatni dzień, w którym można kupić akcje z prawem do dywidendyStopa dywidendyDzień wypłaty dywidendyDywidenda na akcję
202427.06.2025-23.07.20253.00 zł
202312.08.20246.93%28.08.20244.40 zł
201803.07.20191.90%16.07.20190.70 zł
201728.05.20182.61%30.06.20180.55 zł
201617.05.20171.77%02.06.20170.55 zł
201520.05.20161.04%09.06.20160.20 zł

Rekomendacje maj 2025 r. Oto jakie spółki zalecali kupować i sprzedawać analitycy

Udostępnij