InPost na deskach, 7 miesięcy od debiutu kurs akcji - 55% | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Paweł Biedrzycki
25 maj 2016, 07:05

InPost na deskach, 7 miesięcy od debiutu kurs akcji - 55%

Kto uważnie czytał biografię głównego akcjonariusza InPostu, Rafała Brzoski, na pewno zwrócił uwagę na fragment w którym autor „chwalił się”, że biznes ulotkowy, z którego wyrósł, sprzedał w idealnym szczycie. Rok po sprzedaży był on warty znacznie mniej. Dzisiaj, ciśnie się na usta stwierdzenie, że ta sztuka mogła mu się udać drugi raz, ponieważ kurs akcji InPost w 7 miesięcy spadł o 55%.

"Podkręcanie" przez spółki wyników finansowych przed debiutem to zjawisko powszechne. Zarządy spółek zazwyczaj planują debiut na giełdzie z rocznym wyprzedzeniem i aby uzyskać jak najlepszą wycenę, przez 12 miesięcy optymalizują koszty i maksymalizują przychody. Bardzo często w momencie debiutu osiągają historycznie najlepsze wyniki. Potem "jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki" biznes już tak dobrze się nie „kręci” i wyniki nie są już tak atrakcyjne. Raz na jakiś czas zdarza się, że przedsiębiorcy sprzedają swój biznes w rynkowym szczycie i wszystko wskazuje na to, że tak właśnie jest w przypadku InPostu.

Debiut InPost, czyli -55% w 7 miesięcy

InPost zadebiutował na giełdzie w październiku 2015 roku. To był, obok Wirtualnej Polski, jeden z najbardziej elektryzujących debiutów na giełdzie w Warszawie, w 2015 roku. Wśród głównych ryzyk swojej działalności w prospekcie emisyjnym spółka wymieniła:

„Jako główny zewnętrzny czynnik ryzyka osiągnięcia zakładanych wolumenów Spółka identyfikuje strategię konkurencyjną Poczty Polskiej, w tym jej politykę cenową. Poczta Polska jest głównym konkurentem Spółki przy obsłudze pocztowej kluczowych klientów, w tym organów administracji publicznej oraz korporacyjnych nadawców masowych.”

Dodatkowo jasno wskazywała, że:

„Najważniejszym ryzykiem jest możliwość utraty kontraktu na obsługę pocztową sądów i prokuratur. Poprzedni kontrakt został podpisany na dwa lata przez Polską Grupę Pocztową (obecnie jest to spółka zależna od InPost S.A.) w grudniu 2013 r. W 2014 roku przesyłki z tego kontraktu stanowiły 38% wolumenu operacji pocztowych. Nowy przetarg zostanie rozstrzygnięty prawdopodobnie już 28 września tego roku.”

Wykres 1: Wartość rynkowa InPost w mln zł, lata 2015 – 2016.
Wykres 1: Wartość rynkowa InPost w mln zł, lata 2015 – 2016.

Dzisiaj już wiemy, że wszystkie najważniejsze ryzyka w przypadku InPostu się zmaterializowały. Spółka straciła kontrakt sądowy, a Poczta Polska rozpoczęła agresywną politykę cenową, którą Rafał Brzoska nazwał dumpingową. Z całego pojedynku mocno poturbowany wychodzi InPost, a właściwie akcjonariusze, którzy kupili akcje na IPO. Wartość rynkowa spółki spadła o 55% w 7 miesięcy, z 280 mln zł do 127 mln zł (Wykres 1).

„Marne pocieszenie”, czyli rosnący segment e-commerce

W związku z materializacją ryzyk z prospektu emisyjnego, w komunikacie z 16 maja 2016 r., zarząd InPost poinformował o planach optymalizacji działania segmentu listów. W praktyce oznacza to, że spółka ograniczy liczbę oddziałów w kraju o 45% i zatrudnienie w tym segmencie o 40%. Krótko mówiąc, InPost oddaje pole Poczcie Polskiej i nie będzie mógł z nią konkurować w największych przetargach, na dostarczanie listów na terenie całego kraju.

Diagram 1: Przychody InPost w rozbiciu na segmenty. Źródło: InPost.
Diagram 1: Przychody InPost w rozbiciu na segmenty. Źródło: InPost.

Jak wynika z danych (Diagram 1), w IV kwartale 2015 roku, kiedy InPost debiutował, spółka osiągnęła rekordowe przychody. Pierwszy kwartał 2016 to ich drastyczny spadek, głównie za sprawą kurczących się przychodów z segmentu listów (czerwony okrąg). Po zmianie strategii można oczekiwać dalszych spadków przychodów z tego segmentu. Nie zniweluje tego nawet rosnący segment e-commerce, który i tak w 2016 roku notuje znaczny spadek dynamiki, bo wzrósł zaledwie z 52 do 55 mln zł kwartał do kwartału.

Regularne i coraz większe zyski, aż do debiutu

Przed debiutem InPost notował regularne wzrosty i zyski, od momentu powołania spółki, czyli od 2013 roku.

Wskaźnik/RaportQ1 03.16Y 12.15Q3 09.15H 06.15
ROA-1.86%3.49%7.44%6.43%
ROE-3.99%7.30%14.77%12.40%
ROIC-0.24%9.06%15.65%13.02%
Marża operacyjna-0.05%2.98%4.99%4.35%
Marża zysku netto (Wskaźnik rentowności sprzedaży)-0.84%1.65%3.54%3.21%

Tabela 1. Wskaźniki rentowności InPost. Źródło: Sindicator.net.

To już jest jednak przeszłość, ponieważ w pierwszym pełnym kwartale wyników po debiucie spółka notuje ich drastyczne pogorszenie i pierwszą stratę w swojej historii. W obliczu problemów ze wzrostem segmentu e-commerce i spadku obrotów z segmentu listów, ten obraz może się utrzymać dłużej, a spółka ma bardzo małe szanse na odbudowanie swojej pozycji przychodowej do poziomu z końca 2015 roku.

W tym momencie jedno jest pewne. W InPoście szykują się zwolnienia, a Poczcie Polskiej odpada jedyny konkurent. Być może InPost wygrał kilka bitew, ale wojnę na razie przegrywa. Ale to chyba nie ostatnie słowo Rafała Brzoski?

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.