Biedronka, Tesco, Carrefour, Makro - ile inwestorzy zarobili na akcjach popularnych w Polsce sieciówek
Ty wydajesz pieniądze, a zagraniczni inwestorzy zarabiają! Taka obiegowa opinia panuje w społeczeństwie. Jedną z najbardziej obleganych przez zagraniczne firmy branż są wszechobecne sieci handlowe. Postanowiliśmy sprawdzić, jak zachowują się kursy popularnych w Polsce sieci supermarketów i dyskontów, których akcje są notowane na polskiej i zagranicznych giełdach.
Alma Markets -57,5% w 22 lata
Alma Markets to polska sieć handlowa, której akcje zadebiutowały na giełdzie w 1994 roku.
Wykres 1: Kurs akcji Alma Markets, lata 1994 – 2016.
W szczytowym momencie, podczas hossy z 2007 roku, akcje spółki były warte nawet 160 zł, czyli o 1500% więcej niż na debiucie. Dzisiaj spółka boryka się z ogromnymi kłopotami i walczy o przetrwanie. Po 22 latach od debiutu kurs akcji jest 57,5% niżej. Jak się zaraz przekonamy, w tej branży to nic dziwnego.
Carrefour -60% w 16 lat
Licząc od debiutu z 2000 roku, majątku nie dorobili się też akcjonariusze Carrefour.
Wykres 2: Kurs akcji Carrefour, lata 2000 – 2016.
Kurs spółki od lat pozostaje w trendzie spadkowym. Co prawda, od zakończenia kryzysu PIIGS, w 2012 roku, akcje mocno odreagowały, ale wciąż pozostają prawie 60% poniżej poziomu z debiutu w 2000 roku.
Metro Group +8,7% w 20 lat
Metro Group to niemiecka grupa, która jest właścicielem m.in. sieci Makro, Real, Media Markt, czy Saturn.
Wykres 3: Kurs akcji METRO Group, lata 1996 – 2016.
Temu handlowemu gigantowi niespecjalnie udaje się generowanie wartości dla akcjonariuszy. Po uwzględnieniu wypłaconych dywidend, inwestorzy przez 20 lat od debiutu zarobili na akcjach spółki 8,7%.
TESCO +770% w 28 lat
Tesco to kolejna sieć handlowa, która mimo solidnego wzrostu od debiutu, niespecjalnie sobie jednak radzi w ostatnich latach.
Wykres 4: Kurs akcji TESCO, lata 1988 – 2016.
Co prawda kurs akcji znajduje się obecnie 770% wyżej niż był podczas debiutu w 1988 roku, ale w ostatnich latach nie wygląda to jednak już tak dobrze. Od szczytu notowań z 2006 roku kurs, akcji spółki spadł o 58%.
Biedronka +253% w 16 lat
Zdecydowanie najlepiej w ostatnich latach na giełdzie zachowują się akcje właściciela sieci Biedronka, spółki Jeronimo Martins.
Wykres 5: Kurs akcji Jeronimo Martins, lata 1999 – 2016.
Od debiutu w 2000 roku kurs spółki wzrósł o ponad 250% i znajduje się blisko historycznych maksimów, z 2013 roku. Szczególnie w ostatnich latach akcjonariusze spółki mają powody do zadowolenia, zwłaszcza w porównaniu do konkurencji.
W zestawieniu nie pojawiły się takie sieci handlowe jak Lidl, Auchan czy Kaufland. Jest tak ze względu na to, że wszystkie spółki są firmami prywatnymi, a ich akcje nie są notowane na giełdzie.