Wartość Dino Polska przekroczyła 9 mld zł. Oto 7 powodów dlaczego sieć sklepów niesamowicie rośnie | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
21 mar 2018, 14:55

Wartość Dino Polska przekroczyła 9 mld zł. Oto 7 powodów dlaczego sieć sklepów niesamowicie rośnie

Unikalny model rozwoju, umiejętność utrzymania marży brutto i poziomu kosztów na odpowiednim poziomie, śmiała polityka inwestycyjna – oto jedne z głównych powodów dla których lokomotywa z napisem Dino Polska mknie po torach GPW i nie zwalnia ani na moment! Wycena rynka spółki na moment przekroczyła 9 mld zł.

Od debiutu pod koniec kwietnia ubiegłego roku do 21 marca br. wycena Dino Polska poszła w górę o 137,2%. W tym okresie oraz w okresie ostatnich 6 miesięcy spółka Tomasza Biernackiego jest w ścisłej czołówce najszybciej zyskujących na wartości spółek z GPW.

Wycena rynkowa Dino Polska w mln zł od debiutu w 2017 roku

Wycena rynkowa Dino Polska w mln zł od debiutu w 2017 roku
 

Jeszcze w kwietniu 2017 roku Dino Polska było warte na giełdzie 3,6 mld zł. Po wzroście kursu akcji o 150% wartość firmy wzrosła o 5,5 mld zł. Wycena spółki przekroczyła w pewnym momencie 9 mld zł. Według analityków spółka jest najwyżej wycenianą spółką, w stosunku do generowanych aktualnie zysków, spółką z tej branży na świecie. To oznacza, że inwestorzy wierzą w jej dalszy wzrost.

Oto 7 powodów dlaczego tak jest.

1. 775 sklepów Dino na koniec 2017 roku

Cechą wyróżniającą sieć Dino jest model działania, według którego spółka jest właścicielem gruntów oraz powstających na nich sklepów. W samym 2017 roku sieć powiększyła się o 147 nowych lokalizacji. Średni roczny przyrost liczby sklepów wynosi 28,5%, co jest imponującym wynikiem. Na koniec 2017 roku łączna powierzchnia sprzedaży Dino wynosiła 295,2 tys. m.kw. Największa liczba obiektów handlowych Dino znajduje się w województwie wielkopolskim i lubuskim, gdzie na 100 tys. mieszkańców przypada odpowiednio 6,5 i 5,8 sklepu. Nadal jednak nie można powiedzieć, że Dino ma sieć ogólnopolską, gdyż nie jest jeszcze obecna w czterech województwach na wschodzie kraju.

liczba sklepów

Źródło: Dino Polska

2. W 2020 roku liczba sklepów ma przekroczyć 1200

Zarząd spółki nie zamierza spoczywać na laurach. Przy już obecnej wielkości sieci, utrzymanie niemal 30-procentowej dynamiki przyrostu liczby placówek wydaje się ciężkie w realizacji. Ale nie powinno to być dla Dino zadanie niemożliwe do wykonania. W samym 2017 roku liczba zabezpieczonych lokalizacji pod nowe otwarcia wyniosła 495. Z tej liczby 99 działek pod nowe sklepy zostało już kupionych, a 396 miało umowę przedwstępną. Celem Dino Polska jest przekroczenie liczby 1 200 otwartych sklepów do końca 2020 r.

działki

Źródło: Dino Polska

3. Istotny wzrost sprzedaży w sklepach porównywalnych, o 16,2%

Niewątpliwie siłą napędzającą wzrost dynamiki sprzedaży w sklepach Dino działających ponad 12 miesięcy, był rządowy program Rodzina 500+. Pomagał także spadek bezrobocia, wzrost średnich wynagrodzeń w gospodarce oraz budząca się inflacja żywności. Prezes Dino poinformował, że oczekuje dwucyfrowego wzrostu sprzedaży w 2018 roku w sklepach, które istniały już w 2017 roku. Liczy na utrzymanie bardzo dobrych tendencji na rynku konsumenckim w kolejnych kwartałach. Spółka podała też, że będzie starała się zwiększyć liczbę klientów robiących zakupy w lokalach Dino oraz średnią wartość zakupów przypadającą na jednego klienta.

lfl

Źródło: Dino Polska

4. Rosnąca marża brutto w 2017 r. – 23%

Wiele wskaźników finansowych Dino budzi podziw. Wśród nich uwagę zwraca utrzymująca się na wysokim poziomie (a nawet lekko rosnąca) marża brutto na sprzedaży. W 2017 roku wyniosła ona 23%. Jak widać po danych z ostatnich 4 lat, tak duży wzrost przychodów – z 2,1 mld zł w 2014 roku do 4,5 mld zł w 2017 roku - nie wpłynął negatywnie na poziom marży brutto. Podkreślić należy także bardzo dobrą średnią długość rotacji zapasów (39 dni), oraz średni czas zapłaty zobowiązań (wydłużył się z 78 dni w 2015 roku do 85 dni w 2017 roku – to sprzyja lepszej rotacji kapitału w spółce).

marża

Źródło: Dino Polska

Zobacz także: Analiza IPO Dino Polska: Czy warto kupić akcje debiutującej spółki?

5. Rosnący zysk netto, do 213,6 mln zł w 2017 roku

Dino z roku na rok zwiększa swój zysk netto. Jeszcze w 2014 r. wyniósł on 66,1 mln zł, a w 2017 był już 3,5x wyższy i osiągnął kwotę 213,6 mln zł. Jest wiele czynników, które składają się na ten sukces. Oprócz utrzymania stałej, wysokiej marży brutto, warto podkreślić mniejszą dynamikę wzrostu kosztów na tle rosnących przychodów (np. dynamika wzrostu kosztów zarządu sięgnęła 92%). Spółka nie ma większych problemów z szybkim osiąganiem break even przez nowo otwierane sklepy.

zn

Źródło: Dino Polska

6. Spadający wskaźnik dług netto/EBITDA – 1,2

Mimo dużych nakładów inwestycyjnych, spółce udaje się obniżać wskaźniki zadłużenia. Najbardziej popularny wskaźnik z tej grupy – relacja długu netto do rocznego zysku EBITDA - na koniec 2017 roku w jej przypadku przyjął wartość 1,2. To poziom znacznie niższy wobec końca 2016 roku, kiedy to wynosił 1,7. Wartość długów Dino wynosiła na koniec 2017 roku 688 mln zł, a wartość środków pieniężnych 202 mln zł, a tym samym wartość długu netto wyniosła 485 mln zł (i była o 11 mln zł niższa r/r). Zatem głównym czynnikiem wpływającym na obniżenie wskaźnika dług netto / EBITDA jest rosnący poziom zysku na poziomie EBITDA.

dłebitda

Źródło: Dino Polska

7. Wzrost nakładów inwestycyjnych do 650 mln zł w 2018 r.

Planowany poziom inwestycji w 2018 roku ma być wyższy o blisko 200 mln zł wobec nakładów z 2017 roku. Większość kwoty ma zostać wydana na budowę nowych sklepów oraz zakup działek, a 17% na wzmocnienie logistyki (m.in. uruchomienie czwartego centrum dystrybucyjnego), a pozostałe 10% zostanie zainwestowanych w kolejny zakład mięsny. Większość środków ma pochodzić z działalności operacyjnej.

inwestycje

Źródło: Dino Polska

Zobacz także: Kim jest Tomasz Biernacki właściciel Dino Polska, najdroższej spółki FMCG na świecie

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.