Mija niemal dokładnie rok odkąd Facebook ogłosił plany oferowania messengera jako darmowego chatu dla firm. Dynamika wzrostu LiveChat w tym czasie zwolniła, ale i tak jest dodatnia. Co więcej polska spółka wciąż zdobywa nowych klientów, podczas gdy jej największy konkurent Zendesk już traci i to nie mało.
Kolejny kwartał lepszy w ujęciu rok do roku
W II kw. bieżącego roku obrotowego Livechat zarobił na czysto 14,1 mln zł przy 26,6 mln zł przychodów. Rok wcześniej było to odpowiednio 12 mln zł i 22,0 mln zł. Spółka przyzwyczaiła już swoich akcjonariuszy do regularnej poprawy wyników w ujęciu rok do roku.
(mln zł) | II kw. 2018 | II kw. 2017 | I półrocze 2018 | II półrocze 2017 |
---|---|---|---|---|
Przychody | 26,6 | 22,0 | 53,1 | 43,6 |
EBIT | 17,4 | 15,0 | 35,0 | 30,0 |
Zysk netto | 14,1 | 12 | 28,3 | 23,1 |
Źródło: Raporty finansowe Livechat S.A.
Patrząc na poszczególne elementy rachunku zysków i strat, nic nie zaskakuje – wszystkie pozycje zachowują się tak, jak tego można oczekiwać w spółce dobrze poukładanej od strony kosztowej i przychodowej. Dlatego przy stabilnym otoczeniu i raportowanych miesięcznych danych o pozyskanych klientach, inwestorom dość łatwo przychodzi prognozowanie wyników kolejnych kwartałów. Przypomnijmy też, że bardzo ważnym parametrem dla przychodów i zysków spółki jest kurs USD/PLN, gdyż praktycznie całość przychodów generowana jest właśnie w amerykańskiej walucie.
Zobacz także: Ten Square Games to w tej chwili jedna z najtańszych spółek gamingowych na GPW, a jej zyski wciąż rosną
Kluczowy parametr dla spółki wypada najsłabiej od 4 lat
Ostatnie 6 miesięcy dla spółki był okresem najgorszych danych od ponad 4 lat pod względem wzrostu liczby klientów netto w okresach miesięcznych. W 2017 r. Livechat potrafił pozyskiwać ponad 500 klientów netto miesięcznie, a zarząd zapowiadał jeszcze zwiększenie tego tempa. Od początku tego roku parametr ten nie może nawet się zbliżyć do wysoko postawionej, ubiegłorocznej poprzeczki.
źródło: LiveChat
Na koniec września 2018 r. Livechat obsługiwał 25 398 aktywnych i płacących klientów wobec 21 937 klientów przed rokiem. Liczba nowo pozyskanych klientów netto w ciągu I półrocza 2018/2019 r. wzrosła o 1 333. Wskaźnik churn utrzymał się na dotychczasowym poziomie – ok. 3%.
W komentarzu zarządu do wyników finansowych możemy przeczytać:
- W opinii Zarządu takie tempo wzrostu nie jest satysfakcjonujące. W jego ocenie Spółka jest w stanie notować znacznie wyższe dynamiki wzrostu w przyszłości. Od dłuższego czasu Grupa prowadzi liczne projekty, które mają na celu jego przyspieszenie.
Dla niektórych inwestorów sam fakt utrzymania dodatniej tendencji liczby klientów jest w ostatnich miesiącach pozytywnym sygnałem. Widać to po pozytywnej reakcji kursu akcji po publikacjach raportów miesięcznych. Rynek bacznie spogląda na dane publikowane przez większego konkurenta Livechat-a jakim jest Zendesk Chat, a tej spółce nie wiedzie się ostatnio najlepiej, gdyż notuje spadki liczby klientów. W ujęciu kwartalnym, ostatni okres zakończony we wrześniu tego roku, przyniósł Zendeskowi ubytek około 800 klientów, a kwartał wcześniej był to spadek o ok. 100. Na tym tle dane Livechatu wyglądają zatem pozytywnie.
Źródło: Livechat S.A.
Plany LiveChat na rozwój
Spółka zapowiedziała przede wszystkim dość spory jak na nią wzrost zatrudnienia. Na koniec września br. zespół tworzyło 107 osób, a do końca tego roku może się on powiększyć do 140 osób. Zwiększone zatrudnienie ma przyczynić się do przyspieszenia realizacji nowych projektów rozwojowych:
- Zwiększenie zespołu pomoże nam kontynuować i przyspieszyć realizację projektów rozwojowych, równocześnie zapewniając najwyższą jakość obsługi aktualnym użytkownikom LiveChat i innych naszych produktów. Równocześnie tworzymy m.in. dział sprzedaży – napisano w ostatnim sprawozdaniu zarządu.
W ostatnich miesiącach Livechat nabył domeny helpdesk.com oraz chatbot.com. Mają one odgrywać ważną rolę w strategii marketingowej dotyczącej platformy spółki i jej nowych produktów. Można zatem spodziewać się wzrostu strony kosztowej w kolejnych kwartałach, ale wydatki te mają w dłuższym horyzoncie przełożyć się na przychody z nowych produktów.
Polityka dywidendowa LiveChat podtrzymana
Aktualna polityka dywidendowa zakłada możliwość wypłaty dla akcjonariuszy nawet całości zysku wypracowanego w trakcie roku finansowego. Zarząd może pokusić się też o wypłatę zaliczkowej dywidendy w trakcie trwania roku, jak to zrobił w zeszłym roku. Przypomnijmy, że za rok 2017/2018 spółka wypłaciła łącznie 45,58 mln zł dywidendy (1,77 zł/akcja), a roczny zysk netto wyniósł 48,1 mln zł. Zaliczka na dywidendę została wypłacona w styczniu i lipcu w kwocie po 0,44 zł.