Livechat wygrywa ze spółką Zendesk. Polska firma wciąż zyskuje klientów podczasy gdy amerykańska już ich traci
Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
29 lis 2018, 08:22

Liczba klientów LiveChat wciąż rośnie pomimo, że jego główny konkurent Zendesk już ich traci. Spółka zamierza przyspieszyć inwestycje

Mija niemal dokładnie rok odkąd Facebook ogłosił plany oferowania messengera jako darmowego chatu dla firm. Dynamika wzrostu LiveChat w tym czasie zwolniła, ale i tak jest dodatnia. Co więcej polska spółka wciąż zdobywa nowych klientów, podczas gdy jej największy konkurent Zendesk już traci i to nie mało.

Kolejny kwartał lepszy w ujęciu rok do roku

W II kw. bieżącego roku obrotowego Livechat zarobił na czysto 14,1 mln zł przy 26,6 mln zł przychodów. Rok wcześniej było to odpowiednio 12 mln zł i 22,0 mln zł. Spółka przyzwyczaiła już swoich akcjonariuszy do regularnej poprawy wyników w ujęciu rok do roku.
 

(mln zł)II kw. 2018II kw. 2017I półrocze 2018II półrocze 2017
Przychody26,622,053,143,6
EBIT17,415,035,030,0
Zysk netto14,11228,323,1

Źródło: Raporty finansowe Livechat S.A. 

Patrząc na poszczególne elementy rachunku zysków i strat, nic nie zaskakuje – wszystkie pozycje zachowują się tak, jak tego można oczekiwać w spółce dobrze poukładanej od strony kosztowej i przychodowej. Dlatego przy stabilnym otoczeniu i raportowanych miesięcznych danych o pozyskanych klientach, inwestorom dość łatwo przychodzi prognozowanie wyników kolejnych kwartałów. Przypomnijmy też, że bardzo ważnym parametrem dla przychodów i zysków spółki jest kurs USD/PLN, gdyż praktycznie całość przychodów generowana jest właśnie w amerykańskiej walucie.

Zobacz także: Ten Square Games to w tej chwili jedna z najtańszych spółek gamingowych na GPW, a jej zyski wciąż rosną

Kluczowy parametr dla spółki wypada najsłabiej od 4 lat

Ostatnie 6 miesięcy dla spółki był okresem najgorszych danych od ponad 4 lat pod względem wzrostu liczby klientów netto w okresach miesięcznych. W 2017 r. Livechat potrafił pozyskiwać ponad 500 klientów netto miesięcznie, a zarząd zapowiadał jeszcze zwiększenie tego tempa. Od początku tego roku parametr ten nie może nawet się zbliżyć do wysoko postawionej, ubiegłorocznej poprzeczki.
 

klienci

źródło: LiveChat
 

Na koniec września 2018 r. Livechat obsługiwał 25 398 aktywnych i płacących klientów wobec 21 937 klientów przed rokiem. Liczba nowo pozyskanych klientów netto w ciągu I półrocza 2018/2019 r. wzrosła o 1 333. Wskaźnik churn utrzymał się na dotychczasowym poziomie – ok. 3%.

W komentarzu zarządu do wyników finansowych możemy przeczytać:

- W opinii Zarządu takie tempo wzrostu nie jest satysfakcjonujące. W jego ocenie Spółka jest w stanie notować znacznie wyższe dynamiki wzrostu w przyszłości. Od dłuższego czasu Grupa prowadzi liczne projekty, które mają na celu jego przyspieszenie.

Dla niektórych inwestorów sam fakt utrzymania dodatniej tendencji liczby klientów jest w ostatnich miesiącach pozytywnym sygnałem. Widać to po pozytywnej reakcji kursu akcji po publikacjach raportów miesięcznych. Rynek bacznie spogląda na dane publikowane przez większego konkurenta Livechat-a jakim jest Zendesk Chat, a tej spółce nie wiedzie się ostatnio najlepiej, gdyż notuje spadki liczby klientów. W ujęciu kwartalnym, ostatni okres zakończony we wrześniu tego roku, przyniósł Zendeskowi ubytek około 800 klientów, a kwartał wcześniej był to spadek o ok. 100. Na tym tle dane Livechatu wyglądają zatem pozytywnie.
 

zendesk

Źródło: Livechat S.A.

Plany LiveChat na rozwój

Spółka zapowiedziała przede wszystkim dość spory jak na nią wzrost zatrudnienia. Na koniec września br. zespół tworzyło 107 osób, a do końca tego roku może się on powiększyć do 140 osób. Zwiększone zatrudnienie ma przyczynić się do przyspieszenia realizacji nowych projektów rozwojowych:

- Zwiększenie zespołu pomoże nam kontynuować i przyspieszyć realizację projektów rozwojowych, równocześnie zapewniając najwyższą jakość obsługi aktualnym użytkownikom LiveChat i innych naszych produktów. Równocześnie tworzymy m.in. dział sprzedaży – napisano w ostatnim sprawozdaniu zarządu.

W ostatnich miesiącach Livechat nabył domeny helpdesk.com oraz chatbot.com. Mają one odgrywać ważną rolę w strategii marketingowej dotyczącej platformy spółki i jej nowych produktów. Można zatem spodziewać się wzrostu strony kosztowej w kolejnych kwartałach, ale wydatki te mają w dłuższym horyzoncie przełożyć się na przychody z nowych produktów.

Polityka dywidendowa LiveChat podtrzymana

Aktualna polityka dywidendowa zakłada możliwość wypłaty dla akcjonariuszy nawet całości zysku wypracowanego w trakcie roku finansowego. Zarząd może pokusić się też o wypłatę zaliczkowej dywidendy w trakcie trwania roku, jak to zrobił w zeszłym roku. Przypomnijmy, że za rok 2017/2018 spółka wypłaciła łącznie 45,58 mln zł dywidendy (1,77 zł/akcja), a roczny zysk netto wyniósł 48,1 mln zł. Zaliczka na dywidendę została wypłacona w styczniu i lipcu w kwocie po 0,44 zł.

Zobacz także: PlayWay największym zwycięzcą załamania w gamingu. Inwestorzy doceniają, że zamiast obiecywać, po prostu zarabia coraz więcej

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.