Sprzedaż w sklepach CCC mocno w górę. Akcje na giełdzie gwiazdą sesji
Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
02 kwi 2019, 18:09

CCC gwiazdą dzisiejszej sesji. Spółka z Polkowic znowu jest warta 10 mld zł

Akcje CCC na dzisiejszej sesji podrożały w tempie dwucyfrowym +14,3% co stanowi rzadkość w przypadku spółek z WIG20. Wycena rynkowa spółki znowu przekroczyła 10 mld zł. To efekt publikacji danych sprzedażowych za marzec 2019 roku. Biznes polskiej spółki obuwniczej kręci się bardzo dobrze. To oznacza, że potencjał na dalszy wzrost wręcz się dalej zwiększa.

Eksplozja sprzedaży w CCC

Największym pozytywem raportu sprzedażowego jest dynamika wzrostu przychodów w sieci detalicznej. Wskazała ona wzrost sprzedaży aż o 86% więcej, niż w porównywalnym miesiącu 2018 roku. To bardzo dobry wynik, który trzeba jeszcze zestawić z tempem wzrostu powierzchni handlowej. Ta z kolei wyniosła 37% i była przede wszystkim wynikiem akwizycji (m.in. Karl Vogele AG i Gino Rossi) oraz wzrostu organicznego.
 

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży CCC za marzec 2019 r.

ccc

Źródło: CCC

Duże tempo przyrostu sprzedaży w sieci detalicznej w marcu 2019 r. jest bardzo ważną daną dla inwestorów ponieważ zamazuje dość przeciętne odczyty tego wskaźnika z poprzednich miesięcy. Jak widać w poniższej tabeli, dynamika sprzedaży w sieci detalicznej we wcześniejszych miesiącach nie powalała na kolana i była na zbliżonym poziomie lub poniżej tempa wzrostu powierzchni handlowej. Szczególnie dane za wrzesień, październik i grudzień 2018 roku mogły rozczarowywać rynek, choć z drugiej strony przed spadkami cen akcji CCC bronił wtedy rozpędzający się segment e-commerce.
 

 09.201810.201811.201812.201801.2019*02.2019*03.2019*
 Sieć detaliczna
Dynamika r/r10%14%26%20%37%38%86%
Wartośc
sprzedaży (mln zł)
338,7426,3428,7463,1222177,1316,3
 e-commerce
Dynamika r/r52%38%81%65%45%79%89%
Wartośc
sprzedaży (mln zł)
88,797,2119,7102,984,779,8124,2

Źródło: CCC S.A. *Dane nie uwzględniają CCC Germany – działalność zaniechana

Doskonałe dane za marzec 2019 r. pokazały, że oprócz bardzo dobrze pracującego segmentu internetowego również sieć sklepów detalicznych potrafi pozytywnie zaskoczyć wielkością sprzedaży i nie można definitywnie przekreślić tego segmentu biznesowego. Należy na niego również patrzeć pod kątem dalszego rozwoju i wzrostu jego wartości. Dużą rolę w wysokiej dynamice odegrały akwizycje, ale nadal zdecydowanie największy wpływ na wynik segmentu mają sklepy CCC. Ich dynamika wzrostu sprzedaży 57% była najlepsza przynajmniej w ostatnich wielu miesiącach jak nie latach.

W zdecydowanej większości analitycy pokrywający CCC określili dane sprzedażowe jako bardzo mocne. Zaznaczyli jednak, że głównymi przyczynami wysokiej dynamiki była niska baza z ubiegłego roku, akwizycje oraz sprzyjająca pogoda.

Zobacz także: Oto dlaczego akcje Gino Rossi urosły o niemal 100% po umowie z CCC

E-commerce przyspiesza, a eobuwie.pl jest coraz więcej warte

Przejęcie eobuwie.pl przez CCC na początku 2016 roku było strzałem w dziesiątkę. Za 74,99% akcji CCC zapłaciło 130 mln zł i zagwarantowało sobie opcję call na zakup pozostałych akcji. W 2018 roku segmentu e-commerce (w którym dominuje eobuwie.pl) miał blisko 1 mld zł przychodów i 97,4 mln zł zysku. Pod skrzydłami nowego właściciela, eobuwie.pl dynamicznie rośnie i potrafi już przekroczyć 100 mln zł sprzedaży miesięcznie.

Dynamika sprzedaży w marcu 2019 r. wyniosła 89% i była najwyższa w ostatnich miesiącach. Tak szybko rosnąca sprzedaż segmentu oraz innowacyjne projekty jak np. esize.me, na pewno wpływa na szybki wzrost jego wartości. Niedawna decyzja o odłożeniu w czasie debiutu giełdowego eobuwie.pl (czyli rozwodnienie pakietu należącego do CCC) została pozytywnie przyjęta przez akcjonariuszy CCC. Perspektywy dalszego rozwoju i wzrostu wartości eobuwie.pl przy obecnych dynamikach są bardzo dobre.

Sprzedaż deficytowego CCC Germany pomoże wynikom finansowym CCC

CCC kilka miesięcy temu sprzedało nierentowną spółkę CCC Germany, która odpowiadała za prowadzenie sklepów w Niemczech. Sam prezes CCC Dariusz Miłek przyznał, że był to nieudany biznes. Segment sprzedaży detalicznej w krajach Europy Zachodniej (głównie CCC Germany) zanotował 72,4 mln zł straty i negatywnie odbił się na wynikach grupy za 2018 rok. Nie oznacza to jednak, że polska spółka rezygnuje z podboju niemieckiego rynku. Sklepy CCC Germany trafiły do HR Group – drugiej największej sieci sprzedaży obuwia w Niemczech. Dysponuje ona siecią sklepów z rozpoznawalną z marką Reno i na ten brand mają zostać zmienione niemieckie sklepy polskiej spółki.

Jednocześnie CCC kupiło mniejszościowy pakiet (30,55%) w HR Group i ma możliwość zwiększenia zaangażowania w przyszłości. Teraz decyzja co do dalszego zaangażowania w podbój rynku niemieckiego będzie zależeć od polskiej spółki. Jest to elastyczne rozwiązanie, które daje różne możliwości w przyszłości. Jedno jest pewne – straty generowane dotychczas przez CCC Germany nie będą już w pełni obciążały wyniku Grupy CCC w 2019 roku.

Wysokie zapasy nie powinny stanowić problemu

Część analityków i wielu obserwatorów zwraca uwagę na dużą wartość zapasów. Na koniec grudnia 2018 r. zapasy miały wartość 1,8 mld zł i były wyższe o blisko 400 mln zł wobec stanu sprzed roku. Wskaźnik rotacji zapasów w dniach wyniósł w 2018 r. 122, co oznacza, że średni czas sprzedaży zapasu to właśnie 122 dni. Poziom ten jest dość wysoki patrząc poprzez pryzmat literatury ekonomicznej. W praktyce duża wartość zapasów w CCC ma jednak swoje uzasadnienie. Ich poziom jest w dużej mierze efektem niezadowalającej sprzedaży kolekcji w 2018 roku, ze względu na niespodziewane przesunięcia pogodowe (np. w marcu 2018 r. temperatura była niska, a w sklepach była już kolekcja wiosenna).

CCC postanowiło przetrzymać zapas w magazynach przez rok w zamian przeprowadzenia dużych wyprzedaży kosztem marży. Drugim czynnikiem większych zapasów jest rozpoczęcie sprzedaży zewnętrznych znanych marek (takich jak Puma, Adidas etc.). To w naturalny sposób zwiększa poziom zapasów w ujęciu rok do roku. Do tego w sklepach coraz większy udział mają akcesoria (torebki, portfele, paski, biżuteria). Pomimo wymienionych czynników, dynamika wzrostu zapasów w 2018 r. wyniosła 27% przy 20% wzrostu przychodów. Jednym z celów zarządu na najbliższe kwartały jest ścisła kontrola nad poziomem zapasów.

Zobacz także: Dino vs Biedronka na liczbach. Oto w czym tkwi fenomen spółki z Krotoszyna

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.