Kurs akcji CCC najniżej od 4 lat oo co martwi inwestorów
Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
04 lis 2019, 06:20

Kurs akcji CCC najniżej od 4 lat. Siedem najważniejszych faktów po ostatnich wynikach finansowych spółki

Notowania CCC znajdują się pod silną presją od dłuższego czasu. W piątek kurs akcji zaliczył najniższy poziom od stycznia 2016 roku. Spółka wciąż ma problemy z wygenerowaniem dodatniej sprzedaży porównywalnej w sklepach stacjonarnych. Przedłużająca się restrukturyzacja przejętych przez spółkę ostatnio podmiotów sprawia, że wynik netto spółki znajduje się pod presją. Po drugiej stronie bieguna znajduje się szybko rosnący e-commerce. Co inwestorzy powinni wiedzieć po wynikach finansowych CCC za III kwartał.

Kurs akcji CCC testuje najniższe poziomy od 4 lat. Kurs akcji od szczytu z początku 2018 roku spadł o ponad 60%. Notowania zbliżają się do poziomu solidnego wsparcia w postaci okolic minimów z 2016 i 2014 roku. 
 

Kurs akcji CCC w latach 2013 - 2019

CCC kurs akcji
 

To bardzo ważny poziom dla notowań akcji CCC w długim terminie. Oto co pod względem fundamentalnym dzieje się w spółce.


1. Dynamika przychodów grupy +21%, w tym e-commerce +43%

Przychody ze sprzedaży Grupy CCC wyniosły w III kw. 2019 r. 1,45 mld zł wobec 1,19 mld zł rok wcześniej. W tym samym czasie powierzchnia handlowa sieci stacjonarnej wzrosła o 16%, a sama liczba sklepów powiększyła się o 117 sklepów. Jednak największy udział we wzroście przychodów miał segment sprzedaży przez internet ze spółką eobuwie.pl na czele. Segment e-commerce wzrósł o 43% rok do roku i stanowił już ¼ wszystkich przychodów grupy kapitałowej. Nadal słabo pod względem dynamiki sprzedaży wypadają sklepy stacjonarne tzw. porównywalne (działające ponad 12 miesięcy), dla których odnotowano spadek sprzedaży o 2% (wskaźnik LFL). Był to kolejny kwartał, w którym grupa nie potrafiła poradzić sobie z tym problemem. Tym samym nadal utrzymywana jest charakterystyka przychodów grupy z poprzednich kwartałów – wielkość sprzedaży grupy „ciągnięta” jest w górę przez segment e-commerce oraz przejęte i uruchamiane nowe sklepy.

Zobacz także: Grupa CCC chce na przełomie roku przedstawić strategię; zakłada poprawę rentowności (opis)

2. Mocny rozwój e-commerce

Najlepiej „performujące” ramię Grupy CCC to już nie tylko eobuwie.pl. Spółka uruchomiła w ostatnich miesiącach internetowy serwis CCC.EU odwzorowujący w internecie ofertę sklepów stacjonarnych. Dostępny jest on na 23 rynkach i jest wspomagany przez dedykowaną aplikację. Oprócz tego wystartował sklep Modivo.pl oferujący ekskluzywną odzież znanych marek na 10 rynkach, w Szwajcarii uruchomiono eshuhe.ch jako internetowe ramię Karl Voegele, a usługę esize.me wspiera już około 140 skanerów. Wygląda na to, że w kolejnych kwartałach zarząd CCC może być spokojny o kontynuację wzrostów sprzedaży segmentu e-commerce, a pozytywnie na rentowność segmentu wpłynie uruchomienie nowego centrum logistycznego eobuwie.pl w Zielonej Górze, które ma dać 16% redukcję kosztów procesów logistycznych.

3. Marża brutto do góry, ale tylko symbolicznie

Wzrost marży brutto na sprzedaży w III kw. 2019 wyniósł jedynie +0,1 p.p., a odczyt tego wskaźnika wyniósł 47,4%. Inwestorzy mogli mieć jednak obawy o jego dodatnią dynamikę, ze względu na dużą skalę wyprzedaży w miesiącach letnich oraz rosnący udział niżej marżowego obuwia sportowego znanych marek.

marzabrutto

Źródło: CCC

4. Dynamika kosztów operacyjnych niższa od dynamiki przychodów

Wzrost kosztów sprzedaży i zarządu Grupy CCC w III kw. 2019 r. wyniósł 19%. Po serii licznych przejęć nierentownych spółek oraz dużych inwestycji, poziom skonsolidowanych kosztów w poprzednich kwartałach rósł w niebezpiecznym tempie skutecznie obniżając zyskowność grupy. Powoli ich wielkość wraca do kontrolowanych poziomów i zgodnie z zapowiedziami sprzed kilku tygodniu Dariusza Miłka oraz prezesa Czyczerskiego, grupa położyła bardzo duży nacisk na konsekwentne ich dalsze obniżanie. Wśród najważniejszych inicjatyw redukujących wydatki należy wymienić przyspieszoną restrukturyzację w Karl Voegele i Gino Rossi (centralizacja procesów logistycznych i administracyjnych, optymalizacja zatrudnienia, zamykanie nierentownych sklepów), zmniejszenie nakładów inwestycyjnych do ok. 200 mln zł rocznie oraz cięcia wydatków na marketing (w tym na reklamy telewizyjne). Spółka nie będzie w stanie uchronić się przed efektem podwyżki pensji minimalnej w Polsce w przyszłym roku, co spowoduje wzrost wynagrodzeń o ok. 15%.

5. Ujemny wynik netto

Grupa CCC nadal ma trudności z generowaniem dodatniego wyniku na poziomie netto. W samym III kw. 2019 r. strata netto wyniosła 43,4 mln zł i była niemal zgodna z opublikowanymi miesiąc wcześniej szacunkami. Na poziomie zysku operacyjnego wynik był dodatni i wyniósł 16,2 mln zł. Najładniej „dla oka” wygląda zysk EBITDA w kwocie 193 mln zł, co było o 18% lepszym wynikiem niż rok wcześniej. Wśród najważniejszych zdarzeń jednorazowych w raportowanym kwartale należy wymienić 29 mln zł ujemnych różnic kursowych.

Zobacz także: CCC zakłada dodatnią EBITDA Gino Rossi w 2020 roku

6. Spadek zapasów i poprawa struktury kapitału obrotowego

Grupa konsekwentnie realizuje zapowiedziane od około roku zmiany w efektywnym wykorzystaniu kapitału obrotowego. Poziom zapasów spadł rok do roku o 12% na m2 powierzchni handlowej. Spółka znacznie poprawiła też strukturę wiekową zapasów – skutecznie wyprzedała stare zapasy i w kolejnych okresach nie będzie zmuszona do agresywnych akcji promocyjnych w celu „wyczyszczenia” magazynów. Wartość bilansowa zapasów wzrosła o 19,8%, czyli niewiele mniej od dynamiki przychodów. Efektywnie patrząc ten odczyt wypada lepiej w oczach analityków na tle poprzedniego roku, gdyż większy udział w ofercie mają już droższe wartościowo buty sportowe znanych marek oraz obuwie Gino Rossi. Cykl konwersji gotówki wyniósł 125 dni i spadł o 57 dni rok do roku. Wydłużenie terminów płatności skutkowało wydłużeniem cyklu konwersji zobowiązań o 22 dni.

Zobacz także: CCC otwiera nowe sklepy w Słowenii

7. Skokowy wzrost wskaźnika długu netto/EBTIDA

Na koniec września 2019 r. wskaźnik długu netto do EBITDA wyniósł 3,3. To jeden z najwyższych odczytów w ostatnich latach Grupy CCC. Rok wcześniej wynosił on znacznie mniej, bo 1,3. Głównym powodem tak drastycznego wzrostu wskaźnika jest wyraźny spadek annualizowanej wartości zysku EBITDA. Sama wartość zadłużenia netto w ostatnim bilansie wyniosła 1,11 mld zł. Spółka podała, że wzrost poziomu zadłużenia grupy wynika z wyższych wydatków inwestycyjnych i dodała też, że grupa ma już za sobą najbardziej intensywny okres inwestycyjny.

dlug

Źródło: CCC

Zobacz także: Buty Gino Rossi masowo zalały sklepy stacjonarne CCC. To ważny element strategii, która ma uniezależnić wyniki spółki od pogody

Podczas konferencji wynikowej, przedstawiciele zarządu CCC zapowiedzieli publikację na przełomie roku strategii rozwoju w perspektywie do 2022 roku. Ma ona zakładać m.in. poprawę rentowności oraz spadek zadłużenia. Spółka ma koncentrować się przede wszystkim na rozwoju oferty produktowej, co sukcesywnie ma być widoczne na półkach sklepowych. Prezes CCC pytany o wyniki w październiku odpowiedział, że jest umiarkowanie zadowolony. W kwestii wyników Gino Rossi i Karl Voegele w 2020 roku, zarząd CCC wskazał cel osiągnięcia wysokiej, jednocyfrowej EBITDA w polskiej spółce oraz „walkę” o dodatnią EBITDA w szwajcarskim podmiocie.

Zobacz także: Wyniki finansowe CCC za III kwartał 2019 roku oraz plany rozwoju – zapraszamy na czat z prezesem zarządu, Marcinem Czyczerskim

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.