Koronawirus i lockdown nie zatrzymały rozwoju Dino Polska. Sieć hipermarketów jest większa niż Orlen
Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
24 sie 2020, 10:43

Epidemia koronawirusa, ani lockdown nie zatrzymały rozwoju Dino. Polska sieć hipermarketów zanotowała rekordowe wyniki i jest więcej warta niż PKN Orlen

Epidemia koronawirusa i związany z nią lockdown nie zatrzymał rozwoju Dino Polska. Okazuje się, że polska sieć hipermarketów poradziła sobie z epidemią bardzo dobrze i jest już na giełdzie warta więcej niż PKN Orlen.

Przychody spółki w II kwartale 2020 roku wyniosły 2,46 mld zł, co było wynikiem o 27% wyższym niż rok wcześniej. Zysk brutto ze sprzedaży wzrósł jeszcze silniej – do 617,3 mln zł, co było wynikiem o 32,1% wyższym rdr. Oznacza to, że marża ze sprzedaży była wyższa niż rok wcześniej i wyniosła dokładnie 25%. Był to wynik o 0,9 p.p. Wyższy wobec okresu porównywalnego, a tak duży wzrost był dawno nie widziany w przypadku tej spółki i zasługuje na podkreślenie. Zysk operacyjny wyniósł 191,2 mln zł wobec 142,2 mln zł rok wcześniej, a zysk netto był wyższy o 40% i wyniósł 148 mln zł. Łącznie po I półroczu br. zysk netto Dino Polska to 251,9 mln zł – o 46% więcej rdr.

Wyniki finansowe Dino Polska

dino
Źródło: Dino Polska

Zobacz także: Dino Polska jest już warte ponad połowę tego co właściciel sklepów Biedronka

Dino Polska sprzedaje coraz więcej

Ważnym wskaźnikiem do śledzenia przy ocenie wyników Dino Polska jest wskaźnik LFL, czyli wzrost przychodów w sklepach istniejących co najmniej rok. LFL w II kw. br. wyniósł 7,8% przy inflacji cen żywności 6,4%. Kwartał wcześniej LFL wyniósł 20,3% wobec 7,7% inflacji cen żywności. Spółka w komentarzu zaznaczyła, że wynik ten to pochodna restrykcji nałożonych przez Rząd w związku z sytuacją epidemiologiczną dotyczącą przemieszczania się ludności i działalności sklepów. Podczas telekonferencji dla inwestorów, przedstawiciel zarządu zapowiedział, że celem jest osiągnięcie całorocznego wskaźnika LFL na poziomie dwucyfrowym. Dodał też, że na obecne poziomy LFL wpływ ma też efekt prac na asortymencie i zwiększenie „liczby koszyków”.

Inną, ciekawą zapowiedzią zarządu na ten rok jest poprawa marży EBITDA o 0,1-0,2 p.p. Z jednej strony prognozowany wzrost nie jest o wiele wyższy od zera, ale już samo utrzymanie marży na dotychczasowych poziomach, która pozwala osiągać wysoką zyskowność, należy uznać za zadowalającą. W samym II kw. 2020 odnotowany poziom marży EBITDA wyniósł 9,68% wobec 9,34% rok wcześniej.

Dług netto Grupy Dino wyniósł na koniec czerwca 2020 r. 1083,7 mln zł. Było to o 225,3 mln zł więcej niż rok wcześniej. Poziom ten zazwyczaj porównuje się do 12 miesięcznego zysku na poziomie EBITDA, a relacja ta obecnie wynosi 1,3 wobec 1,4 rok wcześniej. Jest to zatem poziom bezpieczny, szczególnie biorąc pod uwagę ponad 30% wzrost EBITDA czy zysku netto oraz zdrowy cashflow.

Sieć marketów Dino na koniec czerwca 2020 r. liczyła 1302 sklepy, a ich powierzchni przekroczyła już 500 tys m2. W ciągu I półrocza zostało otwartych 84 marketów, co jest wynikiem o 3 więcej niż rok wcześniej. W ciągu trzech lat sieć powiększyła się o 625, czyli blisko 100%. Planowane na ten rok nakłady inwestycyjne CAPEX to 950 mln zł. W I półroczu br. nakłady wyniosły 436 mln zł. W planach inwestycyjnych jest budowa dwóch nowych centrum dystrybucyjnych (opolskie i mazowieckie), co zwiększyłoby sieć centrów z obecnych pięciu do siedmiu. Szacunkowy koszt budowy jednego takiego obiektu to ok. 80 mln zł.

Aktualny poziom wskaźnika C/Z dla akcji Dino wynosi blisko 50 i to już po uwzględnieniu wysokiej zyskowności netto osiągniętej w II kw. 2020 r. Jest to jeden z najwyższych poziomów wskaźnika C/Z dla Dino w historii obecności spółki na GPW. Ostatni raz tak wysoki odczyta wskaźnika C/Z można było zaobserwować w marcu 2018 roku. Pod kątem wskaźników rynkowych, Dino Polska nadal pozostaje jedną z najwyżej wycenionych spółek w swojej branży na świecie.

Zobacz także: Tomasz Biernacki na podium listy najbogatszych Forbes. Właściciel Dino Polska podążą ścieżką Dietera Schwarza, właściciela Lidla

Dino Polska warte na giełdzie więcej niż PKN Orlen

Rekordowe wyniki finansowe polskiej sieci hipermarketów przekładają się na wzrost wartości spółki na giełdzie. W tej chwili jest ona wyceniana na 23 mld zł, czyli więcej niż PKN Orlen 22,7 mld zł.
 

Od debiutu na giełdzie w 2017 roku kurs akcji Dino Polska wzrósł o 540%.

Zobacz także: KGHM znowu warty na giełdzie więcej niż Orlen. Cena srebra napędza notowania spółki

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.