Długość życia firm skraca się. Jakie cechy mają spółki, które działają długo
Długowieczne firmy mają pewne cechy charakterystyczne. Warto je znać, by kupować akcje takich przedsiębiorstw do portfeli emerytalnych.
Jeśli inwestor myśli o naprawdę długoterminowym akumulowaniu akcji jakiejś spółki, na przykład na koncie IKE z przeznaczeniem na emeryturę, powinien „polować” na firmy, które mogą długo żyć. Problem jest taki, że przedsiębiorstwa żyją coraz krócej. Jak więc znaleźć firmę, która długo pożyje?
Przedsiębiorstwa żyją coraz krócej
Przekonać się o tym możemy np. czytając książkę „100 Baggers: Stocks That Return 100-To-1 and How to Find Them” Chrisa Mayera. Chodzi o spółki, które pozwalają przemienić jednego zainwestowanego dolara w 100 USD, czyli tym samym 10 000 USD w 1 mln USD i tak dalej. Chodzi o spółki, które są „winnerami”.
Problem w tym, jak zauważa Mayer, że przedsiębiorstwa żyją coraz krócej. Obecnie średnia długość życia firmy w indeksie S&P to mniej niż 20 lat i będzie maleć. Co gorsza, spółki które mogą szybko rosnąć, na przykład technologiczne, mają o wiele krótszy żywot od np. spółek z sektora użyteczności publicznej, które zazwyczaj nie przynoszą zapierających dech w piersiach stóp zwrotu.
Średnia długość życia firmy w indeksie S&P
Źródło: „100 Baggers”
Średnia długość życia spółek z wybranych sektorów
Źródło: „100 Baggers”
Warto tutaj przypomnieć również nasz niedawny tekst, w którym pojawiają się inne szokujące dane: ledwie połowa amerykańskich przedsiębiorstw dożywa 5 urodzin (dane US Census za lata 1977-2014), a ledwie 20% firm przemysłowych żyje ponad 10 lat!
Tymczasem aby akcje spółki typu 100 Bagger dały zmienić 1 USD w 100 USD potrzeba zazwyczaj średnio 26 lat – zwraca uwagę Mayer. Czyli wiele spółek nie przeżyje tyle czasu, by dały w ogóle taką szansę…
Zobacz także: Technologiczne spółki wzrostowe popadły w niełaskę. Uciekają od nich także wielcy inwestorzy, jak Stan Druckenmiller
5 cech długowiecznych firm
Pojawia się więc pytanie w jaki sposób dobierać spółki do emerytalnego (tak go nazwijmy) portfela, by żyły one na tyle długo, żeby dawały szansę na tak godziwy zarobek, jak 100-krotne pomnożenie kapitału?
Odpowiedź na to pytanie można znaleźć choćby w publikacji „Lessons from Century Club Companies” autorstwa Vicki TenHaken. Autorka przebadała firmy, które żyją co najmniej 100 lat. Inspiracją była dla niej Japonia, gdzie istnieje 7 przedsiębiorstw, które mają więcej niż 1000 lat. Zafascynowana tym faktem, postanowiła wziąć pod lupę amerykańskie firmy działające dłużej, niż 100 lat – znalazła takich nieco ponad 1 tys., co stanowi 0,5% działających w USA firm. Przeciętna amerykańska firma żyje 12-15 lat.
Okazało się, że wszystkie 100-latki miały kilka cech wspólnych. Oto one:
- Silna kultura korporacyjna i konserwatyzm finansowy. 100-latki mają mocne podstawy etyczne i finansowe, trzymają się wypracowanej kultury korporacyjnej. Są bardzo konserwatywne w sferze finansowej: unikają nadmiernego zadłużania się, stawiają zysk ponad tempo wzrostu. Mają też wyznaczoną korporacyjną misję.
- Unikalne przewagi konkurencyjne oraz zdolność do zmian. Okazuje się, że 100-letnie firmy nie są skostniałymi dinozaurami, przeszły wiele ewolucji i rewolucji – tylko ta zdolność do zmiany sprawia, że żyją. TenHaken przytacza przykład firmy AO Smith, która zaczynała w 1874 roku od produkowania elementów do rowerów, a dziś robi bojlery i filtry, a w międzyczasie produkowała również części do samochodów i statków morskich.
- Bliskie i długotrwałe relacje z partnerami biznesowymi. To ciekawa cecha: wiele 100-letnich firm utrzymuje bardzo długie i stabilne relacje z kontrahentami. Np. tartak Morse Lumber (zał. 1853) współpracuje z firmą budowlaną Mascot Construction od 60 lat, a firma Armstrong – produkująca środki czystości – współpracuje z Derr Flooring od… 1918 roku. Producent butów Alden Shoe (zał. 1884) kupuje skórę od Horween Leather Company (zał. 1905) od… 1930 roku.
- Stabilne zatrudnienie, stabilny zespół. Długowieczne firmy starają się zatrzymywać najlepszych ludzi i mają stabilne kadry. Np. spółka General Mills (zał. 1866) ma 16 tys. pracowników, a ponad połowa z nich pracuje w niej już ponad 10 lat.
- Wspieranie społeczności lokalnych. “Staruszki” są dość mocno zakorzenione w swojej okolicy. Rzadko zmieniają siedzibę i z tego względu wtapiają się w krajobraz, stając się jego elementem. Idąc dalej, to wymusza niejako na nich działania na rzecz społeczności lokalnej. Aż połowa z firm z listy “Global 100 Most Sustainable Corporations in the World” ma ponad 90 lat.
Cechy składające się na model długowieczności firm
Źródło: „Lessons from Century Club Companies”
Jakie z tego wnioski? Do emerytalnych portfeli trzeba kupować akcje konserwatywnych przedsiębiorstw, dbających o zysk i mających mocną kulturę korporacyjną. Albo można popatrzeć na przedstawione tutaj wnioski kontrariańsko: jeśli firma jest relatywnie młoda, stawia na rozwój i innowacje, nie ma jakiejś unikalnej przewagi konkurencyjnej, nie przeszła jeszcze poważnego przeobrażenia, lubi się zadłużać i zmienia partnerów biznesowych oraz pracowników jak rękawiczki – to nie za bardzo nadaje się do portfela długoterminowego.
Autor inspirował się tekstem Chrisa Mayera „The Century Club” opublikowanym na blogu Woodlock House Family Capital.