Branża asset management pozyskała górę pieniędzy w trakcie pandemii, ale zarabia niewiele
Obrazek użytkownika Piotr Rosik
06 sie 2021, 07:00

Branża asset management pozyskała górę pieniędzy w trakcie pandemii, ale zarabia niewiele

Branża zarządzania aktywami wychodzi z pandemii zwycięsko, bo jej aktywa urosły o 11%, do 103 bln USD w 2020 r.

Portfele detaliczne branży asset management urosły w 2020 roku o 11%, do 42 bln USD (stanowią 41% ogółu aktywów). Portfele instytucjonalne urosły o tyle samo, do 61 bln USD (stanowią 59% aktywów). Takie dane podają eksperci Boston Consulting Group w raporcie “Global Asset Management 2021. The $100 Trillion Machine”. Co ciekawe, jeśli chodzi o napływy w ub.r., to za dwie trzecie z nich odpowiedzialni byli inwestorzy detaliczni.

Inwestorzy indywidualni rzucili się na usługi asset management

Aktywa branży asset management w 2020 r. najszybciej rosły w Ameryce Północnej (12%, do 49 bln USD), oraz – co ciekawe – w Afryce (również o 12%). Mimo to, branża nie zbiła jakichś wielkich kokosów, ponieważ rosły znacznie koszty prowadzenia biznesu (potrzeba inwestowania w nowe technologie), a do tego niemal wszędzie obowiązuje wojna cenowa (na obniżanie prowizji i opłat). Spora była w tym kontrybucja wzrostu indeksów giełdowych – MSCI World Index urósł w ub.r. o 16%.

Jednakże napływy sięgnęły 2,8 bln USD i miały 3,1% udziału w aktywach z początku 2020 r. W poprzednich latach ten wskaźnik kształtował się w przedziale 1-2%. To pokazuje, jak duże było zainteresowanie inwestorów, przede wszystkim indywidualnych, inwestowaniem w trakcie pandemii.

„Branża AM przeszła przez pandemię dobrze, udowadniając swoją odporność. Nowe pandemiczne i postpandemiczne środowisko to wciąż liczne wyzwania, ale też szanse na dalszy wzrost. Branża stoi przed koniecznością przemyślenia swojego biznesu, zarówno w kwestii podejścia do klienta, jak i strategii inwestycyjnych. Wszystko to powinno służyć znalezieniu złotego środka na zrównoważony wzrost” – uważają analitycy BCG.

Aktywa branży asset management (bln USD, po lewej) i napływy jako proc. aktywów z początku roku

Aktywa branży asset management

Źródło: BCG

Mimo tak mocnych napływów, zyski branży zwiększył się ledwie o 1%. Co prawda zaoszczędziła ona na podróżach, które w 2020 roku były utrudnione, ale za to musiała wydawać więcej na sprzęt (hardware) dla pracowników (model pracy zdalnej) oraz na rozwój technologii (software). Dotknął ją również wzrost kosztów usług IT oraz telekomunikacyjnych.

Wyniki finansowe branży AM (od lewej: przychody, koszty, zysk netto)

Wyniki finansowe branży AM

Źródło: BCG

Zobacz także: Jak się inwestuje w Chinach i dlaczego chińskie spółki nie lubią pokazywać strat

Pieniądze płyną do funduszy pasywnych, bo aktywne zawodzą

Co ma w portfelach branża asset management? Głównie produkty pasywne (fundusze indeksowe). W 2020 roku urósł w portfelach udział funduszy dużych spółek oraz funduszy dłużnych. Te dwie kategorie stanowią 50% aktywów branży. Udział funduszy indeksowych w aktywach ogółem urósł w 2020 r. aż o 17%. Jednak na skutek ich dominacji, przychód branży z zarządzania okazał się nikły, bo są to fundusze niskokosztowe (pobierają niskie opłaty za zarządzanie).

„Wielu spodziewa się, że fundusze aktywnie zarządzane wrócą do łask, a one pobierają wysokie opłaty. Jednakże w 2020 roku większość takich podmiotów znów pokazało słabe wyniki, mimo sprzyjających okoliczności. To nie wróży dobrze napływom do tej kategorii produktowej, a więc i wynikom branży AM” – stwierdzają analitycy BCG. „Dlatego spodziewamy się, że produkty pasywne, głównie fundusze indeksowe, będą tą kategorią, która będzie rosła najszybciej w portfelach AM, w tempie około 9% rocznie przez najbliższe 5 lat” – dodają.

Udział klas produktów w aktywach branży AM (po lewej) oraz w przychodach

Udział klas produktów w aktywach branży AM

Źródło: BCG

Zdaniem analityków BCG, branża AM w poszukiwaniu wyższej rentowności biznesu musi postawić na oferowanie produktów „szytych na miarę” oraz przyzwyczajenie klientów do inwestowania na rynku private equity. „Uważamy, że akcje spółek prywatnych to będzie najszybciej rosnąca kategoria aktywów w ciągu najbliższych 5 lat” – stwierdzili analitycy BCG. Poza tym, branża musi postawić bardziej na kanały sprzedaży internetowej oraz na wykorzystywanie nowych technologii w zarządzaniu, co może przełożyć się na lepsze wyniki z inwestycji, co będzie przyciągało klientów. Firmy muszą także nauczyć się przyciągać talenty – tego rodzaju strategia, dobrze wykonana, działa na każdym rynku, podkreślają analitycy BCG.

Zobacz także: Najwyższa forma bogactwa to wolny czas

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.