Dynamiczny wzrost sprzedaży CCC nie idzie w parze z poprawą zyskowności
Grupa CCC już w pierwszym dniu po zakończeniu okresu sprawozdawczego zaprezentowała szacunkowe dane finansowe. Dokładnie chodzi o „przesunięty” kwartał rozpoczynający się w listopadzie 2021 r., a kończący się w styczniu 2022 r.
Był to już trzeci kwartał z rzędu z przychodami grupy powyżej 2 mld zł. W ostatnim kwartale wyniosły one 2,04 mld zł, co oznaczało wzrost o 46% w ujęciu rok do roku. Wysoka dynamika sprzedaży utrzymuje się w grupie CCC w ostatnich kwartałach, w czym duży udział ma segment e-commerce, ale także jest to efekt niskiej bazy porównawczej w segmencie sklepów stacjonarnych, których działalność była rok temu pod dużym wpływem obostrzeń epidemicznych.
Efekt niskiej bazy robi swoje
Przyglądając się bliżej składowym przychodów za IV kw. 2021, widać wyraźnie właśnie ten drugi efekt. Otóż przychody samego CCC wzrosły o 51% do 845 mln zł, wobec 23% wzrostów w segmencie samego eObuwie (794 mln zł). Bardzo niestandardowo wygląda wskaźnik sprzedaży porównywalnej LFL w części detalicznej CCC. Wyniósł on 62% wobec -54% rok wcześniej, co było właśnie spowodowane częściowym lockdownem sprzed roku.
Przychody ze sprzedaży grupy CCC
Wysokie dynamiki przychodów w prezentowanym kwartale wykazało Modivo – 123%, co może być tłumaczone efektem niskiej bazy i nie powinno umniejszać bardzo szybkiemu rozwojowi. Ten segment odpowiedzialny za sprzedaż markowej odzieży, utrzymuje bardzo wysokie tempo wzrostu, gdyż w II kw. 2021 r. dynamika wyniosła 95%, a w III kw. 2021 r. sięgnęła ona poziomu 109%.
Z kolei HalfPrice nie miał bazy porównawczej jeszcze rok temu, a jego przychody osiągnęły w ostatnim kwartale 114 mln zł. Przypomnijmy, że sklepy HalfPrice powstają z przekształcenia wybranych sklepów CCC i ten proces będzie trwał w kolejnych miesiącach.
Zobacz także: Battlefield 2042 nie pomógł wynikom finansowym Electronic Arts
Wysokie koszty nadal problemem
Mimo wysokiej dynamiki przychodów w kwartale kończącym się w styczniu br., grupie nie udało się wyjść na plus na poziomie wyniku operacyjnego. Strata operacyjna wyniosła 113 mln zł wobec 166 mln zł straty rok wcześniej. Co prawda ograniczenie straty jest, ale przy wyraźnie niższych obostrzeniach epidemicznych, część inwestorów mogła liczyć na wyraźnie lepszą poprawę wynikową. Na poziomie EBITDA, grupa wyszła co prawda na „plus” wykazując 26 mln zł zysku EBITDA wobec 39 mln zł straty EBITDA rok wcześniej.
Zsumowane koszty SG&A (selling, general, and administrative) wzrosły o 41% na tle 46% dynamiki przychodów. Spółka podała, że wzrost kosztów związany jest przede wszystkim z inwestycją w rozwój, czyli m.in.: ekspansją HalfPrice (28 uruchomionych sklepów w kwartale i kolejne 10 w trakcie rozruchu), uruchomieniem kanału e-commerce dla HalfPrice, inwestycje w technologie i cyfryzacje, działania marketingowe głównie wśród pokolenia Z.
Pozytywnie prezentuje się wzrost marży brutto o 4,4 p.p., ale jest to bardziej powrót do poziomów sprzed pandemii oraz efekt większego udział w przychodach wyżej marżowego segmentu stacjonarnego. Warto dodać, że przy tej skali sprzedaży, każde kolejne zwiększenie marży nawet o 1 p.p., będzie nominalnie w coraz większym zakresie wpływać na wzrost zyskowności, oczywiście przy zachowaniu proporcjonalności kosztów do przychodów.
Rachunek zysków i strat grupy CCC
Źródło: CCC
Dług netto rośnie i przekroczył poziom 1,5 mld zł
Spółka podała, że na koniec stycznia 2022 r. skonsolidowany dług netto wynosił 1 524 mln zł, a stan środków pieniężnych wynosił 944 mln zł. Wzrost długu netto w ciągu roku wyniósł 313 mln zł. Dla porównania, na koniec lipca 2021 r. dług netto wynosił 928 mln zł, a na koniec października ub.r. 1 537 mln zł.
Poziom zadłużenia na pewno nie jest niski, w okresie roku wykazuje tendencje rosnące, a poprawa wyniku na poziomie EBITDA nie jest znacząca. To powoduje, że część inwestorów może martwić się rosnącym zadłużeniem, tym bardziej w otoczeniu bardzo dynamicznego wzrostu stóp procentowych. Prędzej czy później przełoży się to na rosnące koszty finansowe i będzie dodatkowym elementem ciążącym na wyniku netto grupy.
CCC ma jednak spory atut w swojej talii kart, którym jest potencjalne IPO Modivo (dawniej eobuwie). Przy transakcji z japońskim SoftBankiem, Modivo zostało wycenione na 6 mld zł. To może oznaczać, że potencjalne IPO spółki zależnej (planowane na przełom 2022/2023), może spowodować wyraźne oddłużenie grupy czy to poprzez pozyskanie przez tę spółkę nowego kapitału, czy też poprzez sprzedaż części posiadanych akcji przez CCC.
eObuwie zmienia nazwę na Modivo
Inwestorzy obserwujący CCC będą musieli przyzwyczaić się do nowej nazwy najprężniej rozwijającej się spółki z grupy. Eobuwie zmieniło nazwę na Modivo, co wiązane jest z planowanym debiutem giełdowym oraz dalszą ekspansją zagraniczną. Zgodnie z deklaracjami firmy, z perspektywy klienta nic się nie zmieni. Domena polskiego sklepu internetowego oraz innych platform zagranicznych pozostaną bez zmian.
Najnowsze dane grupy Modivo pokazują hamowanie dynamik przychodów. W kwartale kończącym się w styczniu br. sprzedaż wzrosła o 35% w ujęciu rok do roku. Kwartał wcześniej dynamika wynosiła 44%, a jeszcze w poprzednim 56%. Można to tłumaczyć z jednej strony systematycznym powrotem do normalnego funkcjonowania sklepów stacjonarnych, a z drugiej coraz większą skalą działalności i wymagającą bazą porównawczą sprzed roku. Tempo wzrostu kosztów SG&A było niemal takie samo jak przychodów. Dokładając do tego nieco niższą marżę brutto, zysk operacyjny i EBITDA był niemal na tym samym poziomie, co rok wcześniej. Zatem na poziomie zyskowności widać również hamowanie dynamik wzrostowych. EBITDA w IV kw. 2021 r. wyniosła 55 mln zł wobec 49 mln zł w okresie porównywalnym rok wcześniej.
Rachunek zysków i strat grupy Modivo