Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

"Działania zmierzające do zwiększenia rentowności Grupy są kontynuowane w 2019 r." - relacja z czatu z zarządem UNIMOT

Udostępnij

W czwartek, 4 kwietnia 2019 r. odbył się czat inwestorski z przedstawicielami Zarządu spółki Unimot, wiceprezesem Robertem Brzozowskim oraz wiceprezesem ds. finansowych Markiem Morozem. Podczas dyskusji rozmawialiśmy o wynikach finansowych za 2018 rok i realizacji strategii na lata 2018-2023. Inwestorzy zadawali również pytania o postępy w restrukturyzacji spółki, budowę nowych stacji benzynowych oraz rozwój biznesu w zakresie energii i gazu. W dyskusji wzięło udział ponad 400 inwestorów, a Zarząd spółki odpowiedział na blisko 30 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

 

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z przedstawicielami zarządu spółki UNIMOT, wiceprezesem Robertem Brzozowskim, oraz wiceprezesem ds. finansowych Markiem Morozem. Rozmawiać będziemy o wynikach za 2018 rok oraz o perspektywach na przyszłość multienergetycznej grupy UNIMOT.

 

Spotkanie rozpocznie się w czwartek, 4 kwietnia 2019 r. o godz. 11:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 
Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Witamy serdecznie na czacie - zapraszamy do zadawania pytań!

Obrazek użytkownika Bernard
Bernard

Czy nadal realne jest do końca 2019r 100 stacji?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB: Podtrzymujemy cel ze Strategii (100 stacji do końca 2020).

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie są Panów przewidywania w zakresie notowań ropy w 2019 roku? Jakie założenia spółka przyjęła na ten rok?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB: Spodziewamy się wzrostu cen ropy do III kw. 2019 r., natomiast w IV kw., ze względu na przyłączenia nowych pól wydobywczych do instalacji przeładunkowych w portach w USA, oczekujemy, iż będzie większa presja na ceny i z tym związany spadek cen ropy. Szacujemy, iż cena ropy Brent będzie kształtować się w przedziale 65-70 dolarów za baryłkę.

Obrazek użytkownika Anonim
jarek222

Krążą plotki, że w obliczu niskiej ceny rynkowej Unimotu spółka może zostać ściągnięta z giełdy. Czy Zarząd może to zdementować?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM: Nie są mi znane jakiekolwiek plany związane z delistingiem.

Obrazek użytkownika Anonim
MarcinTrans

Czy spółka widzi zagrożenie w braku pojemności magazynowych na bazach PERN związanych głównie z tym, że oprócz Unimot operuje na nich konkurencja (ONICO) a Orlen i Lotos rozpychają się i ich przedstawiciele rozpowiadają drobnym klientom takim jak my, że chcą wynająć całość powierzchni żeby Was zablokować? Jak wygląda sytuacja szczególnie na Dębogórzu?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB: Długoterminowe umowy z PERN gwarantują nam stały dostęp do wydzierżawionych pojemności magazynowych, w związku z tym nie widzimy zagrożeń w dostępie do pojemności.

Obrazek użytkownika Anonim
Andrzej

Czy są plany powiększania liczby stacji własnych?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM: Projekt AVIA jest skoncentrowany na stacjach franczyzowych. Ewentualne stacje własne mogą się pojawić jedynie w niewielkiej ilości w przyszłych latach.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak wygląda rozwój innych obszarów biznesu (energia, gaz) niż ON?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM: Spółka Tradea zajmująca się hurtem i tradingiem w energii elektrycznej rozwija się bardzo dobrze - w 2018 wygenerowała 6 mln zł EBITDA. Spółka UNIMOT Energia i Gaz jest start-up'em i rozwija się lepiej niż w przyjętym w 2016 r. biznes planie - celem spółki jest osiągnięcie wyniku EBITDA na poziomie zero w bieżącym roku. W segmencie gazu mamy nadzieję na dużą poprawę w stosunku do 2018 i 2017 - została znacząco wyczyszczona kwestia skraplarni w spółce Blue Cold, która istotnie obciążała wyniki w latach ubiegłych. Dodatkowo, gaz kupowany na lepszych warunkach niż w ubiegłych latach i większa liczba klientów, powinny wyprowadzić ten segment na poziom EBITDA równy zero w roku bieżącym.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak wyglądają postępy w prowadzonej restrukturyzacji spółki?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM: Cele na II połowę roku 2018 r., tj. przyniesienie oszczędności dla całego roku 2019 na poziomie min. 10 mln zł zostały wykonane. Zmniejszono zatrudnienie o ok. 80 etatów, ale również ograniczono inne koszty operacyjne. Szacujemy, iż w 2019 r. Grupa UNIMOT ma mniejsze koszty o ponad 13 mln zł w porównaniu do 2018 r.

Obrazek użytkownika Anonim
kuba

czy na ten rok bedzie publikowana prognoza wynikow finansowych? jest szansa na dywidende?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM: Prognoza wyników na 2019 r. została opublikowana w naszej strategii i potwierdzona przy okazji publikacji wyników. EBITDA skorygowana ma wynieść 34 mln zł w 2019. Zarząd, z powodu straty netto za rok 2018, Zarząd nie będzie rekomendował wypłaty dywidendy. Natomiast oczekiwana poprawa wyników w 2019 r. powinna umożliwić powrót do wypłat dywidendy.

Obrazek użytkownika Anonim
Piotr

W ostatnich miesiacach głośno było o połączeniu Lotosu i Orlenu. Wydaje sie, że jednak ten proces się zatrzymał. Jak to wpływa na sytuacje Unimotu, dobrze czy źle?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB: Orlen jest dominującym podmiotem, który kreuje sytuację na rynku. Zarówno Lotos jak i inni uczestnicy rynku są tzw. "price takerami". W sytuacji, gdyby Orlen nabył Lotos sytuacja nie za wiele się zmieni, ponieważ inni uczestnicy rynku będą nadal aktywnie patrzeć na działania Orlen+Lotos i dostosowywać się do ich polityki cenowej.

Obrazek użytkownika Anonim
MarcinTrans

Dziekuje za odpowiedz na temat naftobaz, czy Panstwo maja mozliwosc zwiekszenia importu? Umowy sa elastyczne? Czy zatrzymacie sie na obecnym poziomie? Czy wiekszosc produktu jest importowana czy pochodzi z Orlenu?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB: Obowiązujące umowy z PERN dają nam możliwość elastycznego podejścia do importowanych wolumenów. W dalszym ciągu zdecydowana większość sprzedawanego przez nas produktu pochodzi z importu.

Obrazek użytkownika Anonim
kuba

cena akcji jest bardzo niska w stosunku do ceny z ipo, myslicie nad jakims skupem akcji?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM: Mamy nadzieję, iż odwrócenie sytuacji z pierwszego półrocza 2018 i generowanie coraz lepszych wyników kwartalnych spowoduje powrót zaufania inwestorów, a wraz z tym wzrost wartości spółki.

Obrazek użytkownika Bernard
Bernard

czy w związku z zakazem handlu w niedziele i możliwością handlu na stacjach benzynowych zamierzacie zmienić model waszych stacji tzn. zwiększenie powierzchni handlowej nie związanej z paliwem - sklepy spożywcze razem ze stacją benzynową

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB: Podkreślamy, że stacje AVIA działają w formule franczyzowej, także to ich właściciele decydują o wielkości powierzchni sklepów. Jednakże w naszej władnej stacji w Częstochowie wprowadziliśmy kompleks sklepowy Carrefour, który działa od miesiąca, ale już widzimy pozytywny efekt na wzroście sprzedaży. Mamy nadzieję, że przynajmniej część naszych franczyzobiorców również skorzysta z takiej możliwości.

Obrazek użytkownika Anonim
Piotr

Ile stacji AVIA do tej pory zostało otwartych, czy wpływy z franczyzy, sprzedaży do nich paliwa są już istotne?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB: Mamy podpisane umowy franczyzowe z 43 właścicielami stacji + 4 własne stacje. W 2018 r. nastąpił znaczący wzrost sprzedaży wolumenów w sieci franczyzowej. Jesteśmy przekonani, że w kolejnych latach udział w sprzedaży paliw poprzez sieć AVIA będzie znacząco przyrastał.

Obrazek użytkownika Anonim
Jan K.

Czy założenie strategii o wzroście EBITDA od 2019 roku są podtrzymane przez zarząd bo w tym roku EBITDA jest niższa niż prognoza?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM: W 2018 roku skonsolidowana EBITDA była o 14,9% wyższa niż nasza prognoza (prognoza = 12 mln zł, wynik EBITDA = 13,5 mln zł). W 2019 r. prognoza skorygowanej skonsolidowanej EBITDA wynosi 34 mln zł, tj. tak jak zaplanowaliśmy w naszej strategii.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał

Jaka jest największa przeszkoda w celu zdecydowanego zwiększenia zysków spółki Unimot? Niska premia lądowa,zmieniające się regulacje i przepisy w Polsce dotyczące rynku paliwowego,monopol dwóch państwowych koncernów,a może jest inny powód? Proszę bardzo o wskazanie największej przyczyny utrudniającej zdecydowane zwiększenie zysków spółki.

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB: Oczywiście - największy wpływ na wynik segmentu ON ma wysokość premii lądowej. Należy jednak pamiętać, że w tej premii zawarte są koszty, które ponosi importer lub producent paliw. Dzięki umiejętnemu zarządzaniu tymi kosztami mamy możliwość optymalizacji naszych marż.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jaka jest prognoza EBITDA na ten rok, czy jest szansa na jej przebicie?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM: Skorygowana skonsolidowana EBITDA w wysokości 34 mln zł jest naszą prognozą. Cały czas monitorujemy możliwości jej osiągnięcia, na ten moment prognoza pozostaje na poziomie takim jak zadeklarowaliśmy.

Obrazek użytkownika Anonim
misiopysio

czy inwestorzy instytucjonalnie (OFE,TFI) przejawiają obecnie jakiekolwiek zainteresowanie Unimotem? spotykacie się Państwo z nimi ?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM: Potwierdzam, iż nie tylko przy raportowaniu kwartalnym, ale w trakcie całego roku mamy spotkania z inwestorami instytucjonalnymi. Mamy nadzieję, że korzystne wyniki kolejnych kwartałów, które powinny wpływać na naszą kapitalizację zachęcą nowych inwestorów, w tym instytucjonalnych, do większego zainteresowania spółką

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak są dobierane lokalizacje stacji Avia? Pod kątem tranzytu tirów czy inny jest system?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB: Na ocenę stacji wpływa wiele aspektów, m.in. lokalizacja, dotychczasowa sprzedaż i wielkość sklepu. Do każdej z inwestycji podchodzimy indywidualnie.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie działania restrukturyzacyjne były prowadzone w spółce w 2019 roku, czy jeszcze jakieś działania są prowadzone, czy już restruktyruzacja się zakończyła?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM: Działania zmierzające do zwiększenia rentowności Grupy są również kontynuowane w 2019 r. Obejmują one dalszą redukcję zatrudnienia, ale również dalszą optymalizację niektórych aspektów naszej działalności.

Obrazek użytkownika Bernard
Bernard

czy banki udzielające finansowania są usatysfakcjonowane raportem za IV kwartał i czy nie narusza on konwenantów

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM: Niektóre kowenanty związane z rentownością zostały złamane w 2018 r.
Natomiast, pomimo słabszej sytuacji po I i II kwartale 2018, nasze główne banki finansujące nie zrezygnowały z obsługi Grupy UNIMOT. Mamy nadzieję, iż zdecydowana poprawa sytuacji po III i IV kwartale umożliwi Grupie UNIMOT uzyskanie dodatkowych linii kredytowych powyżej poziomu z roku 2018 tak, aby umożliwić nasz dalszy dynamiczny rozwój w bieżącym i kolejnych latach.

Obrazek użytkownika Anonim
MarcinTrans

Jakie są oczekiwania co do premii lądowej w 2019-2020 - do góry czy w dół? Dlaczego Orlen oferuje w dalszym ciągu tak wysokie upusty cenowe? Czy przewidujecie, że ta wojna cenowa się skończy? Na pewno poprawiłoby to wycenę spółki.

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB: Mając na uwadze bieżącą premię lądową optymistycznie patrzymy na dalszą część roku.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

czy widzicie obecnie jakiekolwiek zainteresowanie Unimotem ze strony inwestorów instytucjonalnych ?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM: Tak jak pisaliśmy - spotykamy się z inwestorami instytucjonalnymi.

Obrazek użytkownika Anonim
tj

Wasze sprawozdania finansowe korzystnie wyróżniają się na rynku, ale czy nie dało by się robić i przekazywać wcześniej?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM: Dziękujemy za miłe słowa. Nasze sprawozdania są publikowane wcześniej niż w latach ubiegłych. Na ten rok terminy już zadeklarowaliśmy. Na 2019 r. przeanalizujemy czy uda się publikować jeszcze wcześniej.

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Bardzo dziękujemy za udział w czacie i wszystkie pytania. Zapraszamy do śledzenia naszej strony internetowej (https://www.unimot.pl/relacje-inwestorskie/), a jeśli pojawią się konkretne pytania - do kontaktu z naszym działem IR.

Udostępnij