Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Analiza IPO Artifex Mundi: Czy warto kupić akcje debiutującej spółki?

Udostępnij

W tym roku na parkiet główny wybiera się już trzeci deweloper gier, śląska spółka Artifex Mundi. Zapisy na jej akcje rozpoczną się w poniedziałek, 17 października. Czym różni się ona od innych deweloperów? Dlaczego wchodzi na giełdę? Jakie są jej plany rozwoju? Jak wygląda jej sytuacja finansowa? Czy cena jest odpowiednia? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w tym artykule, który przygotowaliśmy po lekturze prospektu emisyjnego i rozmowie z zarządem spółki.

Spis treści

Specjaliści od gier HOPA

Artifex Mundi skupia się na dwuwymiarowych grach mobilnych typu HOPA (Hidden Object Puzzle Adventure). Są to płatne gry logiczno-przygodowe, które skierowane są w szczególności do kobiet w wieku 35+. Do tej pory spółka wydała ponad 40 gier i prawie wszystkie się zwróciły. Wydają jedną grę średnio raz na 3 tygodnie.

Spółka sama tworzy gry, ale też i wydaje gry tworzone przez zewnętrzne zespoły. Dotychczas z 44 wydanych gier, 15 było produkcji studia Artifex Mundi – są to najlepiej zarabiające tytuły i generują około połowy przychodów.

Wykres 1. Gry produkowane i wydawane przez Artifex Mundi w latach 2010-2015 oraz w I poł. 2016 r.
Wykres 1. Gry produkowane i wydawane przez Artifex Mundi w latach 2010-2015 oraz w I poł. 2016 r.

Dużą zaletą takiego modelu jest zdywersyfikowanie produkcji. Żadna gra nie przeważa znacząco w przychodach spółki i każda sprzedawana jest przez wiele lat (długi ogon przychodów). Spółka ma też zapełnione portfolio wydawnicze na cały przyszły rok.

„Gry wydawane przez Spółkę charakteryzują się powtarzalnością i relatywnie długim ogonem przychodów – gry wydane kilka lat temu w dalszym ciągu generują istotne przychody. Średnia stopa zwrotu z gier w portfolio Spółki przekracza 200%, a ponad 91% gier odnosi sukces i pozwala na zwrot kosztów.”

czytamy w prospekcie emisyjnym

Spółka sprzedaje głównie za granicę. Do najważniejszych rynków należą Stany Zjednoczone, Francja, Niemcy, Wielka Brytania oraz Chiny.

Wykres 2. Struktura przychodów spółki z podziałem na kraje.
Wykres 2. Struktura przychodów spółki z podziałem na kraje.

Główni akcjonariusze i powód wejścia na giełdę

Spółka powstała dzięki współpracy 9 kolegów z Politechniki Śląskiej. Do dziś pięciu z nich zasiada w zarządzie spółki.

Większościowym akcjonariuszem w Artifex Mundi jest Artifex Mundi Investments, którego właścicielami są niektórzy członkowie zarządu i rady nadzorczej.

Drugim znaczącym akcjonariuszem jest fundusz venture capital Warsaw Equity PE Fund I FIZAN, którego celem jest zrealizowanie zysków z inwestycji poprzez wejście na giełdę. Fundusz chce sprzedać w IPO wszystkie posiadane akcje, czyli do 40% wszystkich dotychczasowych akcji spółki. Także założyciele spółki, przez spółkę Artifex Mundi Investments sprzedają część swoich udziałów (do 19% wszystkich akcji). Dodatkowo spółka robi emisję, z której chce pozyskać około 15 mln zł.

W sumie giełdowym akcjonariuszom zostanie zaoferowane do 59% starych akcji o wartości około 200 mln zł. To dużo! Dla porównania wartość całej oferty PlayWay wyniosła 62 mln zł. Funduszowi zależy na sprzedaży całego pakietu akcji. Jeśli mu się nie uda, to będzie go obowiązywał lock-up przez rok od debiutu. Nie wiadomo więc co się stanie jeśli nie będzie popytu na jego akcje – czy zostanie z akcjami na rok, czy wstrzyma IPO.

Nawet jeśli dojdzie do sprzedaży wszystkich zakładanych akcji, to władzę nad spółką wciąż będą utrzymywać dotychczasowi akcjonariusze. Artifex Mundi Investments będzie miała po IPO 36% akcji, ale uprzywilejowanych co do głosu. Dzięki temu będą mieli 52% głosów na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy.

Artifex Mundi wchodzi na giełdę też po fundusze na rozwój, ale jest to dość symboliczna wartość w stosunku do całej oferty, bo zaledwie 15 mln zł. Inwestorom zostaną zaoferowane w pierwszej kolejności nowe akcje. Gwarantuje to spółce pierwszeństwo w pozyskaniu kapitału.

Cele emisji akcji i szanse na rozwój

Artifex Mundi obecnie opiera się, przede wszystkim na wspomnianych wyżej płatnych grach. Teraz chce zbudować drugą nogę w postaci gier typu free-to-play. Są to gry, które są udostępniane za darmo, ale użytkownicy mogą, za pomocą mikropłatności, dokonywać zakupów w grze.

„Z tymi grami wiążemy największe nadzieję, jeśli chodzi o kolejny, duży krok naszej firmy. Liczymy na bardzo intensywny wzrost w przyszłym roku. Biznes premium jest stabilny i teraz dokładamy do tego drugą nogę, która może go przewyższyć.”

Prezes Artifex Mundi Tomasz Grudziński

Jest to zupełnie inny model biznesowy, niż dotychczas stosowany. Gry free-to-play to nisza charakteryzująca się bardzo wysoką konkurencją i inną grupą odbiorców. Dlatego też Artifex potrzebuje zastrzyku finansowego na promocję gier free-to-play.

Obecnie, w planach spółki, są cztery gry tego typu i są one już w bardzo zaawansowanym stadium rozwoju. Dwie są już w tak zwanym soft lunchu – czyli dostępne dla graczy, ale w wersji testowej, bez promocji.

„W grach HOPA jesteśmy jednym z najlepszych studiów na świecie. Zaś gry free-to-play, to główny temat, z którym idziemy na giełdę.”

Prezes Artifex Mundi Tomasz Grudziński

Oprócz szans związanych z wejściem w nowy segment gier, zarząd pokłada duże nadzieje w dalszym dynamicznym rozwoju całego rynku gier mobilnych. W ostatnich latach ten segment sukcesywnie zyskiwał na popularności, osiągając ok. 30% udział w całym rynku gier w 2015 r.

„Przychody z gier mobilnych wzrosły w 2015 r. w stosunku do roku 2014 o 24%. Zgodnie z szacunkami Newzoo, w okresie 2015-2018 wzrosną o blisko 50%, co sprawia że są jednym z najszybciej rozwijających się segmentów w tej branży (rosną szybciej niż na gry konsole oraz PC i Mac8).”

czytamy w prospekcie emisyjnym

Wykres 3. Wzrost przychodów z gier mobilnych w latach 2014-2018 (mld USD).
Wykres 3. Wzrost przychodów z gier mobilnych w latach 2014-2018 (mld USD).

Polityka dywidendowa

Artifex Mundi tylko raz wypłacił bardzo małą dywidendę (w wysokości 3% zysku), lecz w najbliższej przyszłości nie spodziewajmy się wypłat dla akcjonariuszy. Priorytetem są inwestycje i budowanie wartości spółki.

„Zasady polityki Zarządu Emitenta co do wypłaty dywidendy w okresie najbliższych trzech lat obrotowych nie zostały jeszcze ustalone(…).”

czytamy w prospekcie emisyjnym

Czynniki ryzyka

Podstawowym ryzykiem związanym z tym debiutem jest wejście w nowy segment gier. Rynek gier mobilnych, na którym funkcjonuje spółka, jest rynkiem rozproszonym i mocno konkurencyjnym. Artifex ma małe doświadczenie w realizacji gier typu free-to-play, dlatego też stara się zminimalizować ryzyka z tym związane, współpracując z doświadczonym w tej dziedzinie wydawcą.

„Staramy się zdywersyfikować ryzyko, więc dwie gry wydajemy z wydawcą, który ma doświadczenie w grach free-to-play i zapewni marketing.”

Prezes Artifex Mundi Tomasz Grudziński

Warto też zwrócić uwagę na ryzyko zmienności kursów walutowych. Sprzedaż produktów spółki skierowana jest głownie na rynki zagraniczne. Dominującą walutą rozliczenia transakcji jest dolar amerykański (53,98% przychodów jest uzyskiwanych w tej walucie) oraz euro (7,63% przychodów). Artifex stosuje w swojej działalności instrumenty forward, ale nie przyjął i nie ma w planach przyjęcia polityki zabezpieczenia się przed różnicami kursowymi. Zmiany kursów walut mogą więc wpływać na zmiany wysokości przychodów i zysków.

Poza wymienionymi wyżej, spółka jest narażona na typowe czynniki ryzyka dla swojej branży takie jak ryzyko zróżnicowanego i nieprzewidywalnego popytu na poszczególne produkty, czy inne trudności związane z wydawaniem gier oraz z dużą konkurencją w tej branży.

Dane finansowe i cena akcji

Artifex Mundi podał dane finansowe za 2014, 2015 i połowę 2016 roku. Wynika z nich, że spółka praktycznie nie ma zadłużenia, ma bardzo dobrą płynność finansową i jest rentowna. Zwiększa przychody co roku, ale nie są to duże wzrosty. Zysk ze sprzedaży utrzymuje się na podobnym poziomie. Marże zaś ma wysokie – taka specyfika branży. Są one na porównywalnym poziomie do innych, podobnych deweloperów gier z GPW.

  Artifex Mundi PlayWay Bloober Team Vivid Games 11 bit studios
Marża na sprzedaży 56,57% 48,37% 46,89% 5,57% 53,73%
Marża operacyjna 42,18% 45,82% 44,08% -0,83% 53,20%
Marża EBITDA 54,88% 46,29% 48,30% 19,55% 69,54%
Marża zysku netto 31,47% 35,43% 44,97% 32,99% 44,97%

Tabela 1. Marże wybranych deweloperów gier z GPW oraz Artifex Mundi.

Spółka ustaliła cenę maksymalną w wysokości 33 zł na jedną akcję. Czy to dużo? Jeśli spojrzymy na wskaźnik C/Z, to przy tej cenie i po emisji nowych akcji wyniesie on aż 58,8. Jest to o wiele więcej niż w przypadku pozostałych deweloperów z GPW, choć nieco mniej niż w przypadku bardzo podobnej spółki – PlayWay (C/Z spółki PlayWay przy cenie ostatecznej wyniosło 63,9).

W przypadku tej branży, warto porównać bardziej adekwatny wskaźnik, czyli Cenę do Sprzedaży (C/S). Dla Artifex jest w wysokości 18,5. Dla porównania dla PlayWay wynosi 22,6, dla 11 bit studios wynosi obecnie 12, a dla Vivid Games: 6.

Kapitalizacja spółki (wartość rynkowa) przy cenie maksymalnej wyniesie 346,5 mln zł, czyli więcej niż dla 11 bit studios (263 mln zł), czy Vivid Games (134 mln zł), które to spółki mają większe przychody roczne. Jeżeli Artifex Mundi uda się uzyskać taką wycenę, to będzie to niemal dokładnie tyle ile wynosi kapitalizacja PlayWay, która ma podobnej wysokości przychody.

Spółka pod względem modelu biznesowego, wielkości aktywów, wysokości przychodów, wskaźników rentowności i wspomnianej wyżej kapitalizacji jest bardzo zbliżona do niedawno wchodzącej na giełdę spółki PlayWay. Podobnie też spodziewa się znacznego wzrostu sprzedaży dzięki promocji nowych gier w przyszłym roku. Z tą różnicą, że nie generuje większości przychodów na jednym tytule, tak jak to ma miejsce w przypadku PlayWay.

Wycena przy zaproponowanej cenie maksymalnej już uwzględnia przyszły sukces drugiej nogi biznesu, czyli gier typu free-to-play. Dużym plusem jest małe ryzyko niestabilności finansowej, choć nie wiadomo czy zrównoważy to ryzyka związane z wejściem w nową dla spółki niszę.

Ostateczna cena akcji może ulec zmniejszeniu po negocjacjach z funduszami. Jest na to duża szansa, z kilku powodów: po pierwsze przy cenie maksymalnej spółka pozyskałaby 16,5 mln zł, a w prospekcie zakłada, że pozyska od 10 do 15 mln zł, czyli od 9% do nawet 39% mniej. Po drugie zaoferowano też znaczny pakiet akcji dotychczasowych akcjonariuszy i by go skutecznie sprzedać, spółka może być skłonna do obniżki ceny. Niestety, ewentualna obniżka ceny nastąpi dopiero po zakończeniu zapisów na akcje przez inwestorów indywidualnych.

Znaki zapytania i plusy oferty

Na rynek główny GPW wchodzi kolejny deweloper specjalizujący się w produkcji gier typu HOPA. Zbierzmy więc razem najważniejsze elementy oferty, na które warto zwrócić uwagę w przypadku IPO spółki Artifex Mundi:

  • Specjaliści od gier HOPA - Artifex Mundi skupia się na dwuwymiarowych grach mobilnych typu Hidden Object Puzzle Adventure, skierowanych głównie do kobiet w wieku 35+.
  • Duża dywersyfikacja produkcji – Spółka wydała do tej pory ponad 40 gier. Żadna z nich nie dominuje w przychodach.
  • Długie ogony przychodów – Zdecydowana większość gier jest dochodowa i przynosi zyski nawet po kilku latach od wydania.
  • Fundusz w akcjonariacie – W spółkę zainwestował fundusz venture capital i teraz chce zrealizować zysk, sprzedając wszystkie akcje na debiucie.
  • Nowa noga biznesowa - Artifex Mundi wchodzi na giełdę, by sfinansować promocję gier tworzonych w modelu free-to-play. Jest to sposób spółki na zwiększenie zysków.
  • Brak dywidendy – Spółka nie zakłada wypłaty dywidendy w najbliższych latach. Środki przeznacza na rozwój.
  • Ryzyko nowego segmentu gier - Podstawowym ryzykiem jest wejście spółki w nowy dla niej segment gier.
  • Bardzo dobre dane finansowe - Artifex Mundi ma bardzo dobrą sytuacje finansową.
  • Wysoka cena maksymalna – Cena maksymalna zaproponowana przez spółkę uwzględnia już jej przyszły wzrost.

Harmonogram IPO Artifex Mundi i przydatne odnośniki

17 - 21 października 2016 r. Przyjmowanie zapisów Inwestorów Indywidualnych
25 października 2016 r. Ustalenie i opublikowanie Ceny Ostatecznej Akcji Oferowanych
28 października 2016 r. Przydział Akcji Oferowanych
około 1 tygodnia od przydziału Akcji Oferowanych Przewidywany termin rozpoczęcia notowań Akcji Istniejących i Praw do Akcji

Tabela 2: Harmonogram oferty Artifex Mundi S.A.

Zobacz także: Notowania, wykres, dywidendy, akcjonariat i dane finansowe Artifex Mundi

Zobacz także: Strona spółki (notowania, dywidendy, akcjonariat, rekomendacje, wskaźniki i wyniki finansowe)

---

Wszystkie treści zawarte w artykule mają wyłącznie charakter informacyjny i edukacyjny. Decyzje inwestycyjne podjęte na ich podstawie podejmowane są na wyłączną odpowiedzialność Użytkownika Serwisu.

Zawarte w artykule dane, opracowania, informacje, analizy zostały przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych, są tylko i wyłącznie subiektywnymi opiniami autorów i nie są rekomendacjami zawarcia transakcji w rozumieniu § 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów lub wystawców m. in. nie opierają się na żadnej metodzie wyceny walorów oraz nie określają ryzyka inwestycyjnego, nie zawierają bezpośrednich zaleceń podjęcia określonych działań inwestycyjnych, przez co nie mogą być traktowane jako doradztwo finansowe, prawne, podatkowe czy też jakiekolwiek inne doradztwo inwestycyjne w rozumieniu art.76 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie z powyższym autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie treści zawartych w artykule albowiem nie jest intencją Usługodawcy dokonywanie bezpośrednich porad inwestycyjnych.

Udostępnij