Wskaźnik Koniunktury debiutów i IPO w 2020 roku osiągnął rekordowy poziom
Obrazek użytkownika Piotr Kwestarz
28 gru 2020, 06:30

Rekordowy rok pod względem debiutów na GPW. Wskaźnik Koniunktury IPO w 2020 osiągnął wysoki poziom

Po dwóch latach marazmu, z coraz gorszymi wskazaniami obliczanego w Strefie Inwestorów Wskaźnika Koniunktury IPO, w końcu nastąpił przełom. W 2020 r. osiągnął rekordową wartość 87,4%. W 2020 roku odbyło się 8 dużych debiutów.

W tym roku rynek IPO w końcu odżył. Stało się to dopiero w drugim półroczu za sprawą debiutu Allegro oraz następnych spółek. Oferty publiczne przeprowadziło 8 podmiotów, w tym trzy z branży gamingowej (Games Operators, Gaming Factory i PCF Group), oraz trzy z sektora e-commerce (Allegro, Dadelo i Answear). Tylko jedna z dużych ofert, Canal+, zakończyła się niepowodzeniem.

Oferta Allegro była rekordowa pod względem wielkości i przyćmiła tym samym inne w ostatnich latach. Lecz nie tylko na pozyskanych środkach skupiamy się tworząc Wskaźnik Koniunktury IPO, ale na zainteresowaniu inwestorów ofertami. To właśnie ten czynnik jest najważniejszym parametrem, który biorą pod uwagę spółki rozważające IPO. Duże zainteresowanie ofertami, nie ważne czy dużymi, czy małymi, sprawia, że następne spółki chcą także podjąć się przeprowadzenia debiutu na GPW.

W tym roku tak właśnie było. Aż w 5 przypadkach na 8 uplasowano wszystkie oferowane akcje i to po cenie zaproponowanej przez sprzedających.

Najlepszy rok dla debiutów na GPW – Wskaźnik Koniunktury IPO dla 2020 r. wyniósł 87%

Badamy wszystkie emisje i sprzedaże akcji w IPO od 2012 r. Porównujemy oczekiwania zarządów i akcjonariuszy oferujących z faktycznym zainteresowaniem rynku. By obliczyć Wskaźnik Koniunktury IPO zestawiamy liczbę i cenę akcji zaproponowanych do sprzedaży z faktyczną liczbą i ceną akcji sprzedanych w ofertach pierwotnych. Im większa wartość pozyskanego kapitału od inwestorów w stosunku do oczekiwanego, tym większe zainteresowanie rynkiem pierwotnym wśród inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych.

W poprzednich dwóch latach wartość wskaźnika wynosiła zaledwie 32%. Tym razem jest inaczej. Zainteresowanie rynkiem debiutów było ogromne. Inwestorzy zgodzili się na kupno akcji oferowanych za kwotę wynoszącą 87,4% proponowanej w IPO. Jest to najwyższa wartość w historii pomiaru Wskaźnika Koniunktury IPO.
 

Wskaźnik Koniunktury IPO: Porównanie procentowe wartości akcji faktycznie nabytych do zaoferowanych w prospekcie emisyjnym

 

 

Zobacz także: Debiuty na giełdzie w 2020 dały dobrze zarobić, jeżeli brałeś udział w ofercie przed upublicznieniem 

Nie tylko popyt na akcje robi wrażenie. Także wielkość ofert była rekordowa w całej historii GPW (11 mld zł). Ostatecznie pozyskano 9,6 mld zł. By mieć pełny obraz, warto zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze, jedno z IPO (Allegro) odpowiada za zdecydowanie największą część tego tortu. Po drugie, mimo że mamy rekord pod względem wartości oferowanych akcji to liczba ofert była stosunkowo niewielka. W tym roku rozpoczęło proces IPO zaledwie 8 spółek, czyli mniej niż w latach 2012 – 2017, kiedy na GPW wchodziło po kilkanaście podmiotów także z ofertami o znacznej łącznej wartości.
 

Porównanie wartości akcji faktycznie sprzedanych do zakładanej wartości w prospekcie emisyjnym

 

Wskaźnik Koniunktury IPO istniejących akcji wyniósł 86% w 2020 roku

Warto rozdzielić w ofertach publicznych popyt na akcje oferowane przez akcjonariuszy sprzedających od akcji nowej emisji. Zwykle w pierwszej kolejności inwestorzy kupują nowe akcje i tym samym zasilają spółkę w kapitał. Natomiast popyt na akcje już istniejące, z których sprzedaży środki trafiają do kieszeni właścicieli, bywa zwykle mniejszy. W tym roku jednak nawet na te papiery znaleźli się chętni.

Wydzieliliśmy ze Wskaźnika Koniunktury IPO część dotyczącą akcji już istniejących. Okazuje się, że jego wartość także była jedną z najwyższych w badanej historii 9 lat. Wynosi 85,9% i jest porównywalna do wartości z 2013 r. Oznacza to, że inwestorzy kupili akcje już istniejące o wartości zaledwie o kilkanaście procent mniejszej od oferowanej.

Wskaźnik Koniunktury IPO istniejących akcji: Porównanie procentowe wartości akcji właścicieli faktycznie sprzedanych do zakładanej w prospekcie emisyjnym

 

Inwestorzy objęli akcje istniejące za kwotę 8,3 mld zł w porównaniu do oferowanej wartości 9,7 mld zł. Na tę różnicę wpłynęło przede wszystkim odwołanie IPO Canal+, który oferował tylko akcje już istniejące.

Porównanie wartości akcji właścicieli faktycznie sprzedanych do zakładanej w prospekcie emisyjnym

 

 

Zobacz także: Ostatni debiut w tym roku. Detalion Games z grupy PlayWay wejdzie na NewConnect 

Wskaźnik Koniunktury IPO nowych akcji wyniósł 98% w 2020 r.

Biorąc pod uwagę tylko sprzedaż akcji nowych emisji, Wskaźnik Koniunktury IPO wyniesie aż 98,3%. Jest to najwyższy wynik w badanej historii. Oczywiście i w tym przypadku rozrzut między ofertami był znaczny, ale to właśnie największe IPO cieszyły się także największym zainteresowaniem.

Wskaźnik Koniunktury IPO nowych akcji: Procent kapitału faktycznie pozyskanego przez spółki na IPO (emisja nowych akcji) w porównaniu do zakładanego w prospekcie emisyjnym

 

W 2020 r. spółki planowały pozyskać na rozwój 1 328 mln zł, a faktycznie pozyskały 1 306 mln zł.

Wartość kapitału faktycznie pozyskanego przez spółki na IPO (emisja nowych akcji) w porównaniu do zakładanego w prospekcie emisyjnym w mln zł

 

Podsumowując, rok 2020, a szczególnie jego druga połowa, pokazały, że inwestorzy mają spory zapas kapitału i chętnie ulokowaliby go w nowe spółki. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się podmioty z sektorów zyskujących na pandemii, czyli e-commerce oraz gaming. Zarówno wśród inwestorów instytucjonalnych, jaki i indywidualnych, zainteresowanie ofertami było znaczne. W wielu przypadkach redukcje zapisów były ogromne. Rok 2020 jest więc zupełnym przeciwieństwem dwóch poprzednich lat, o których pisaliśmy jako o najgorszych w historii IPO. To wszystko daje nadzieję na kolejne debiuty na GPW. Spółki rozważające IPO dostały do ręki twardy argument, że, mimo pandemii, pieniądze są na rynku i chcą być zainwestowane.

Zobacz także: Debiuty, artykuły i analizy IPO w Strefie Inwestorów 

Zapisz się na darmowy newsletter na temat IPO na GPW, aby otrzymywać najnowsze analizy

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.