Mnożą się fundusze inwestujące w e-sport i producentów gier. Jeden z nich przyjął sporą ekspozycję na CD PROJEKT
Wall Street chce zarobić na coraz popularniejszym e-sporcie oraz na branży gamingowej. Dlatego mnożą się fundusze inwestycyjne związane z gamingiem. Jeden jest szczególnie związany z e-sportem, chodzi o ETF NERD. Fundusz ten pozwala zarobić na akcjach wydawców gier wideo czy operatorów sieci przesyłania strumieniowego. W dodatku ma sporą ekspozycję na akcje CD PROJEKT!
Roundhill BITKRAFT Esports & Digital Entertainment ETF – ten fundusz powstał w czerwcu 2019 roku i jest jednym z kilku funduszy inwestycyjnych z ekspozycją na e-sport oraz cyfrową rozrywkę. Jest publicznie notowany na NYSE i śledzi indeks 25 globalnych firm m.in. z branży e-sportu.
Zobacz także: Fundusze inwestycyjne chętnie inwestują w producentów gier. Aż 10 funduszy akcji ma ponad 10% kapitału w spółkach gamingowych
ETF NERD – fundusz dla inwestorów z pokolenia Milenialsów
Większość z notowanych funduszy ETF związanych z e-sportem skupia głównie twórców popularnych gier wideo czy konsol. Wyróżnikiem funduszu NERD jest koncentracja na e-sporcie. Założycielem funduszu jest Will Hershey, prezes Roundhill Investments Esports & Digital Entertainment. Hershey był analitykiem i głównym traderem w firmie Yorkville Capital Management, ale postanowił założyć firmę inwestycyjną dla następnych pokoleń inwestorów, czyli dla Milenialsów i pokolenia Z.
ETF NERD odwzorowuje indeks Roundhill BITKRAFT Esports & Digital Entertainment. NERD posiada 25 pozycji, są to spółki o średniej kapitalizacji 4,8 mld USD. Dwie spośród trzech największych pozycji to HEAR Turtle Beach Corp. oraz Activision Blizzard. Warto podkreślić, że NERD nie jest aktywnie zarządzany. Fundusz zebrał na razie ledwie 15 mln USD aktywów.
Indeks ETF NERD od debiutu
Źródło: ETF NERD
Notowania ETF NERD na tle indeksu Nasdaq Composite
Rynek gier wideo rośnie w szybkim tempie. Według szacunków funduszu Willa Hersheya, w 2022 roku jego wartość może przekroczyć 190 mld USD.
- Rynek gier wideo w 2019 r. wyniesie 152 mld USD i szacuje się, że w latach 2018-2022 wzrośnie o 9% rocznie. Oczekuje się, że do 2022 r. globalny rynek gier wideo przekroczy 190 mld USD przychodów – tak szacuje fundusz Roundhill.
Gry online (tj. League of Legends czy Fortnite) biją rekordy popularności, więc dlaczego nie zacząć inwestować w tę dziedzinę sportu? Fundusz Hersheya jest właścicielem gigantów amerykańskiego oprogramowania do gier Activision Blizzard, Electronic Arts i Take-Two.
Jednak e-sport to nie tylko rynek amerykański, jak podkreśla Will Hershey. Jego fundusz jest również właścicielem akcji chińskiego giganta gier Tencent oraz walorów dwóch spółek świadczących usługi streamingowe w Azji – chodzi o DouYu i Huya.
To właśnie USA, Chiny oraz Japonia znajdują się na podium, jeśli chodzi o państwa z największym udziałem w indeksie ETF NERD. Na tej liście znalazła się również Polska, a dokładniej CD PROJEKT RED.
10 największych pozycji w portfelu NERD ETF
Zobacz także: Najlepsi e-sportowcy zarabiają miliony dolarów. Wśród nich są Polacy
Inne ETFy z ekspozycją na cyfrową rozrywkę
Główną konkurencją dla ETF NERD jest nowy fundusz Global X Video Games & Esports ETF (HERO). Zadebiutował on kilka dni temu, a należy do wielkiej firmy Global X. Podobnie jak fundusz NERD, on także ma na celu inwestowanie w firmy, które ułatwiają m.in. przesyłanie strumieniowe i dystrybucję gier wideo. Indeks bazowy HERO obejmuje 38 akcji z 9 krajów. Większość pozycji w portfelu to akcje największych producentów gier wideo.
10 największych pozycji w portfelu ETF HERO
Inne ETFy z kategorii e-sportu to: VanEck Vectors Video Gaming and eSports ETF (ESPO), ETFMG Video Game Tech ETF (GAMR) i Defiance NextGen Video Gaming ETF (VIDG).
E-sport jest dziedziną, która rośnie w bardzo dużym tempie. Na całym świecie jest ponad 450 mln widzów, a do 2022 roku ta liczba ma przekroczyć 645 mln osób. Do tego czasu liczba funduszy ETF z ekspozycją na tę branżę może się również powiększyć, o ile będą przyciągać kapitał równie mocno, co e-sport kolejne rzesze widzów i graczy.