Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Rynek gier mobilnych przekroczy wartość 100 mld USD w 2023 roku. Na GPW mamy już kilka spółek specjalizujących się w takich grach

Udostępnij

Rozwój rynku gier mobilnych jest dynamiczny. W szczególności zyskuje podczas pandemii, a jego przychody w 2023 roku powinny przekroczyć 100 mld USD.

Najnowszy raport Newzoo dotyczący globalnego rynku gier mobilnych potwierdza jego szybki rozwój. Szacunki przychodów na 2020 roku przewidują poziom 77 mld USD, co oznacza wzrost o 13% r/r. Natomiast w 2023 roku jego wartość przekroczy już 102 mld USD. Jak wskazują twórcy raportu, w czasie pandemii społeczeństwo uciekało do tanich rozrywek jaką są gry mobilne.

„Rynek gier mobilnych rozwija się bardzo dynamicznie, stale tworzone są nowe podkategorie i hybrydy. Pod względem przychodów jest to obecnie największy segment gier oraz ten najszybciej rosnący. Sprzyjają temu co najmniej dwa aspekty” – mówi prezes Cherrypick Games, Marcin Kwaśnica. „Gry mobilne mają najlepsze podstawy do ekspansji: ponad dwie piąte światowej populacji ludzkiej posiada smartfony, a wiele tych gier jest dostępnych za darmo. Drugi dotyczy procesu tworzenia aplikacji mobilnych, który obecnie jest mniej złożony, szybszy, bardziej ekonomiczny. Dlatego też powstają nowe i nietypowe podkategorie gier, które przyciągają jeszcze większą liczbę graczy. Stale rośnie także grupa odbiorców po 50 roku życia, która do tej pory nie grała w gry na PC czy konsoli” - dodaje.

Na warszawskiej giełdzie mamy kilku specjalistów od gier mobilnych. W czołówce jest oczywiście Ten Square Games, którego wartość wynosi blisko 3,5 mld zł. Do producentów tytułów przeznaczonych na smartfony możemy zaliczyć również m.n. BoomBit, T-Bull, Cherrypick Games, a teraz również SimFabric.

Zobacz także: Czerwiec pod znakiem gamingu. Pomimo odwołanych targów E3, czeka nas wiele eventów online

Prognozy dla rynku gier mobilnych

Branża gamingowa już od dłuższego czasu pozostaje w kręgu zainteresowań inwestorów. Obecna pandemia zdecydowanie pozytywnie wpłynęła na przychody osiągane na rynku gier wideo i nie tylko. To właśnie tytuły mobilne stanowią największy segment gier ogółem. I jak wynika z najnowszego raportu Newzoo, jego przychody przekroczą w tym roku 77 mld USD.

W prognozie długoterminowej, w 2023 roku przychody powinny przekroczyć już 102 mld USD. Wpływ na wzrost wartości tego segmentu ma nie tylko obecna pandemia. Jak wskazują analitycy, zwiększa się liczba osób posiadających smartfony. W 2020 roku będzie ich 3,5 mld, a to oznacza nową pulę graczy. Również zaobserwowano wzrost użytkowników tabletów.

„Według prestiżowej agencji analitycznej Newzoo globalny rynek gier video wzrośnie z aktualnych 160 miliardów dolarów obrotów rocznie do przeszło 200 miliardów dolarów rocznie w roku 2023. Z tego dynamicznie rosnącego olbrzymiego tortu prawie 50% jest przeznaczane właśnie na gry mobilne. I mimo tego, że jest to trudniejszy, wymagający większych nakładów i bardziej przewidywalny rynek, to jednak większe obroty i dynamicznie rosnące wpływy (wzrost rynku mobilnego to ponad 13% rr) z gier mobilnych sprawiają, że jest to bardzo interesujący rynek” - komentuje Emil Leszczyński, przewodniczący Rady Nadzorczej SimFabric.

USA, Chiny oraz Japonia będą stanowić największe rynki z segmentu gier mobilnych w ciągu najbliższych 3 lat.
 

wartość rynku gier mobilnych

Źródło: Newzoo

Gracze mobilni z GPW

Na warszawskiej giełdzie mamy kilku spółek specjalizujących się w grach mobilnych. Jednym z nich jest Ten Square Games, który obecnie jest 2. spółką gamingową na GPW pod względem kapitalizacji. Jej wartość to prawie 3,5 mld zł, a dotychczasowym sukcesem TEN okazała się gra Fishing Clash. Z najnowszych szacunków portalu Sensor Tower, przychody tego tytułu w maju wzrosły do 8 mln USD z 7 mln USD w kwietniu.

„Segment mobile, w szczególności free to play, już od kilku lat rośnie najszybciej na rynku. To trwała zmiana, a nie przejaw chwilowego trendu. Jako Ten Square Games jesteśmy jednym z liderów tego rynku. Stale ulepszamy nasze produkty, pozyskujemy nowych użytkowników i zwiększamy retencję dotychczasowych. W fazie soft launch mamy trzy kolejne gry, które chcemy udostępnić na globalnym rynku jeszcze w tym roku” - mówi Bartłomiej Piekarski, IR Manager Ten Square Games.

Teraz najważniejszą informacją od spółki będzie certyfikacja Fishing Clash na rynku chińskim. Analitycy DM BOŚ spodziewają, że powinno to nastąpić w ciągu kilku najbliższych miesięcy, a pierwsze przychody z tego rynku powinny być już odnotowane we wrześniu. Co więcej, analitycy podwyższyli cenę docelową dla akcji TEN do 703 zł (rekomendacja wydana przy kursie 539 zł).

„Fishing Clash jest jedną z najlepszych gier mobilnych dostępnych na globalnym rynku. Wierzymy, że w przewidywalnej przyszłości będą mogli korzystać z niej także chińscy gracze. Ze swojej strony dołożyliśmy wszelkich starań by otrzymać licencję, spełniliśmy wszystkie oczekiwania regulatora, obecnie czekamy już na finalną decyzję” - kontynuuje Bartłomiej Piekarski.

Zobacz także: Fundusze zarobiły w 3 miesiące 100% od odkupienia akcji od zarządu Ten Square Games. To 2. najwyżej wyceniany producent gier po CD PROJEKT na GPW

Nie tylko Ten Square Games odpowiada za segment gier mobilnych w Polsce. Na GPW, od ponad roku, mamy również spółkę BoomBit. Specjalizuje się w produkcjach w formule free to play (F2P) na platformy iOS, Android oraz Nintendo Switch. W I kwartale 2020 roku spółka odnotowała 6,4 mln zł zysku netto, co jest dla niej rekordowym wynikiem.

„Niekwestionowanym hitem jest gra hypercasual Ramp Car Jumping, która zadebiutowała w grudniu 2019. Do tej pory pobrana została 28 mln razy. Dużą popularnością cieszą się też Will It Shred? - gra zadebiutowała pod koniec lutego i została pobrana już blisko 13 mln razy, Stunt Truck Jumping (ponad 8 mln pobrań), Tug of War (6 mln pobrań)” - mówi Marcin Olejarz, prezes zarządu BoomBit. „Nieprzemijającą popularnością cieszą się też nasze starsze gry w formule GaaP, tj. Car Driving School (3.5 mln pobrań w 2020) oraz Build a Bridge (blisko 3 mln pobrań w 2020). W kwietniu nasze gry zostały pobrane ponad 20 mln razy, w maju 18 mln razy” - dodaje.

Prezes BoomBit podkreśla, że spółka widzi ogromne perspektywy na rynku gier typu hypercasual, dlatego zdecydowali się wejść na niego jeszcze w połowie 2019 roku. Koszt wytworzenia tego typu produkcji jest zdecydowanie niższy od gry typu GaaS. Dzięki realizacji tej strategii, BoomBit znajduje się na około 40. miejscu globalnej listy pod względem liczby pobrań gier.
 

Ramp Car Jumping – BoomBit

Ramp Car Jumping


Na Głównym Rynku GPW mamy również spółkę T-Bull, która specjalizuje się w grach wyścigowych oraz FPS. Damian Fijałkowski, współzałożyciel i członek zarządu spółki, również potwierdza, że aktualnie dużą popularnością cieszą się produkcje hypercasual. Ponadto, obecna pandemia wpłynęła pozytywnie na liczbę pobrać produkcji spółki.

„Biorąc pod uwagę ilość pobrań w ciągu dwóch ostatnich miesięcy to zauważamy zdecydowany wzrost zainteresowaniem mobilną rozrywką (…). Ostatnie raporty miesięczne naszej spółki to wyniki na poziomie 10 milionów pobrań. Jest to dla nas satysfakcjonujący wynik i mamy nadzieje, że użytkownicy, którzy zainteresowali się naszymi aplikacjami, zostaną z nami na dłużej, dzięki czemu wspólnie będziemy rozwijać społeczność graczy” - komentuje Damian Fijałkowski, członek zarządu T-Bull.

Zobacz także: T-Bull podsumowuje 2019 rok: 74 miliony pobrań i znaczący wzrost wyniku netto

Spółki mobilne z NewConnect

Na rynku alternatywnym również mamy kilka spółek gamingowych z ekspozycją na segment mobilny. Należą do nich m.in. Cherrypick Games. Do najbardziej rozpoznawalnych tytułów spółki należy My Spa Resort. W swojej działalności, studio również opracowuje autorską platformę opartą na inteligentnych rozwiązaniach Cherrystream. W najbliższym czasie gracze mogą liczyć na kilka nowości od Cherrypick Games.

„Przygotowujemy się do wydania gry Solitiare: Wildlife Adventures (tytuł może ulec zmianie) w wersji klasycznej oraz wersji esporotowej przy współpracy z wydawcą i właścicielem platformy Skillz na urządzenia mobilne. Obecnie testujemy również dwie inne produkcje w tym nasz „EverGreen” Touchdown Hero w wersji esportowej. Jesteśmy w trakcie przygotowań do preprodukcji kolejnych co najmniej dwóch gier w wersji esportowej przy bliskiej współpracy z globalnym partnerem Skillz. Kolejnym tytułem, który jest w soft-launchu jest Crime Stories, którego premierę planujemy na przełomie 2020/2021 roku” - zapowiada Marcin Kwaśnica, prezes spółki.

My Spa Resort – Cherrypick Games

My Spa Resort


Również niedawny debiutant, SimFabric, poszerzył swoją działalność o segment gier mobilnych. W tym celu zawiązano spółkę MobileFabric. Jak się okazuje, już kilka lat temu SimFabric zdobywał doświadczenie w aplikacjach mobilnych.

„Gry i aplikacje mobilne to w pewnym sensie początek i geneza powstania SimFabric S.A. Symulator kosmiczny, za który otrzymaliśmy główną nagrodę i grant od Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) powstał właśnie na urządzenia mobilne z systemami iOS i Android. Po odebraniu głównej nagrody w Centrum Technologicznym ESA - ESTEC w Noordwijk w Holandii, otrzymaliśmy prośbę od dyrektora ESA, aby założyć spółkę pod grant Europejskiej Agencji Kosmicznej i tak w 2016 powstał SimFabric” - opowiada Emil Leszczyński, przewodniczący Rady Nadzorczej SimFabric.

Aktualnie spółka pracuje nad pierwszą grą, jaką będzie Thief Simulator z portfolio PlayWaya. Produkcja będzie dystrybuowana w modelu F2P z mikropłatnościami. Emil Leszczyński podkreśla, że tytuł w wersji na PC sprzedał się w 400 tys. egzemplarzy i podobną liczbę sztuk sprzedano na konsole Nintendo Switch. Drugim tytułem będzie Farm Expert 2021 Mobile.

„W przyszłym roku planujemy również produkcję pierwszego własnego tytułu od początku przygotowywanego pod zbudowaną dla Thief Simulator Mobile oraz Farm Expert 2021 Mobile infrastrukturę modelu F2P, która będzie wykorzystywana do wzmocnienia sprzedaży naszego pierwszego tytułu własnego” - zapowiada Emil Leszczyński.

Zobacz także: SimFabric poszerza współpracę z Microsoftem. Od debiutu w połowie kwietniu kurs akcji wzrósł o ponad 400%

Udostępnij