Startuje Festiwal Gier Steam - oto gry polskich studiów, które będą się tam prezentować
Już dzisiaj startuje kolejna odsłona Festiwalu Steam, podczas której deweloperzy gier zaprezentują dema swoich produkcji. Wydarzenie potrwa do 9 lutego.
Rozpoczynający się dzisiaj Festiwal Steam to idealna okazja dla graczy, którzy chcą przetestować produkcje przed ich docelową premierą. Producenci gier w trakcie trwania eventu udostępniają dema swoich tytułów za darmo. Dzięki temu mogą zbudować community wokół swojej gry, zwiększyć wishlisty i poznać pierwsze wrażenia z gry.
W najbliższych dniach gracze będą mogli przetestować również polskie propozycje m.in. Winter Survival Simulator od DRAGO entertainment czy też Space Mechanic Simulator od Atomic Jelly. Tylko w ubiegłym roku na platformie Steam zorganizowano 3 edycje festiwali, podczas których łącznie aktywowano 8,8 mln wersji demo gier. W trakcie letniej edycji wydarzenia zaprezentowano ponad 900 dem!
Zobacz także: Sprzedaż gier wzrosła o 21% rok do roku - platforma Steam podsumowuje 2020 rok
Alternatywa dla targów gamingowych
Pomimo zmniejszania obostrzeń, wciąż nie powrócono do organizacji fizycznych eventów gamingowych. Komunikacja spółek z graczami, ale nie tylko, została ograniczona w czasie pandemii. W ocenie przedstawicieli spółek gamingowych, przeniesienie konferencji z branży gier do formy online nie wpływa mimo wszystko negatywnie na ich działalność.
Brak eventów gamingowych w formie fizycznej często oznacza dla spółek większe oszczędności, ponieważ nie muszą ponosić kosztów związanych z prezentacją podczas eventu. Jak zauważa Rafał Jelonek, COO Ultimate Games, konferencje bez udziału publiczności mogą wpływać negatywnie głównie na mniejsze spółki. To właśnie podczas targów nawiązywali oni kontakty oraz współpracę z wydawcami.
Idealną alternatywą dla deweloperów gier może być właśnie Festiwal Gier Steam, który przyciąga miliony graczy przed monitory komputerów. Udostępnianie dema gry na kilka miesięcy przed premierą staje się coraz popularniejsze wśród producentów gier. Platforma Steam, jako najpopularniejsza platforma dystrybucji cyfrowej gier, organizuje festiwale, podczas których gracze mają szansę przetestować nadchodzące produkcje. W ubiegłym roku zorganizowano 3 edycje wydarzenia. W ich trakcie łącznie aktywowano 8,8 mln wersji demo zaprezentowanych gier. Gracze również mogą oglądać transmisje na żywo jak deweloperzy grają w konkretny tytuł.
„W perspektywie ostatnich kilku, kilkunastu miesięcy dema i „prologi” stały się popularnym narzędziem, które, mądrze użyte, zwiększają widoczność tytułu na platformach sprzedażowych takich jak Steam. Z drugiej strony case studies pokazują, że sama publikacja dema czy prologu gry nie przekłada się automatycznie na zwiększone zainteresowanie tytułem w dniu premiery. Co więcej, bywają sytuacje, w których demo ma wielokrotnie więcej recenzji, aniżeli pełna wersja gry” – komentuje Jacek Głowacki, Company Development Manager w Draw Distance.
W ubiegłym roku nie obyło się bez „wpadek”. Ostatnia, jesienna edycja zbiegła się w czasie z premierą nowej Fify, która tym samym przyćmiła cały festiwal i promowanie mniejszych produkcji.
„Opinie dotyczące Festiwalu i jego wcześniejszych edycji są bardzo zróżnicowane, co oczywiście wpływało na odbiór konkretnej edycji eventu. Występowały też kwestie techniczne, które utrudniały start niektórym projektom, czy też problemy z wyświetlaniem tytułów podczas trwania festiwalu. W naszym jednak przypadku najważniejszą edycją Festiwalu była jesienna edycja 2020, podczas której z sukcesem zaprezentowaliśmy demo Gas Station Simulator. Zaobserwowaliśmy duży wzrost na Wishlist tego projektu, zebraliśmy dużo pozytywnych komentarzy, jak również zwróciliśmy uwagę mediów i przedstawicieli social mediów i youtuberów, którzy również docenili nasz autorski projekt odnowy stacji benzynowej” – ocenia Joanna Tynor, prezes DRAGO entertainment.
Zobacz także: Startuje jesienna edycja Steam Festival. Sprawdzamy jak polskie spółki przygotowują się do wydarzenia
Polskie propozycje na Festiwalu Gier Steam
Polskie spółki również korzystają z możliwości promocji swoich tytułów. Podczas pierwszej, tegorocznej edycji Festiwal Gier Steam gracze będą mieć okazję ograć dema polskich tytułów. Wśród nich znajdzie się m.in. Winter Survival Simulator od DRAGO entertainment.
„Podczas zimowej edycji Festiwalu Gier Steam zaprezentujemy Winter Survival Simulator, przy produkcji którego współpracujemy ze znanym podróżnikiem i zdobywcą obu biegunów, Markiem Kamińskim. Jest to kolejny nasz projekt utrzymany w konwencji survivalowej. Gracz będzie wędrował po parku stanowym w USA wśród wzgórz Mount Washington. Niespodziewanie jego wyprawa przeobrazi się w pełną zgrozy i niepewności walkę o przetrwanie. Premierę gry planujemy w Q2 2021 roku” – zapowiada Joanna Tynor.
Winter Survival Simulator
W gronie spółek, które wezmą udział w festiwalu, można również znaleźć Gaming Factory. Spółka z głównego rynku GPW zaprezentuje Sapper: Defuse The Bomb Simulator. Inna spółka z warszawskiego parkietu, Ultimate Games, zamierza udostępnić demo gry indie od zagranicznego dewelopera: Undead & Beyond.
Atomic Jelly, spółka, która niebawem zadebiutuje na rynku NewConnect, zamierza udostępnić dwa dema swoich produkcji. Pierwsza z nich to Truck Mechanic: Dangerous Paths, natomiast druga to Space Mechanic Simulator. „Festiwal, czyli święto graczy, to nie tylko doskonałe narzędzie marketingowe ale również niepowtarzalna możliwość aby uzyskać bezcenny, bezpośredni feedback od szerokiej grupy naszych odbiorców, który może pozytywnie wpłynąć na finalne dopracowanie gier. Nasze oba prezentowane tytuły mają kilkadziesiąt tysięcy zapisów na wishlistach i wciąż rosną. Liczymy na sukces tych gier” – mówi Bartosz Rakowski, prezes zarządu Atomic Jelly.
Również Live Motion Games stawia na prezentacje dwóch tytułów: Chernobyl Liquidators Simulator oraz Builder Simulator. „Kolejne festiwale Steam dają szansę na duże wzmocnienie działań promocyjnych oraz na dotarcie z wybranymi tytułami do szerszego grona odbiorców niż zwykle. Dzięki mocnej promocji wydarzenia przez Steam, festiwal staje się świetnym narzędziem promocyjnym” - podsumowuje Michał Kaczmarek, prezes Live Motion Games.
Zobacz także: Najważniejsze premiery gier polskich spółek w I kwartale 2021 roku - oto co warto obserwować