Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Akcje PCF Group coraz bliżej poziomów z IPO. Polska spółka nie otrzymała tantiem od wydawcy Outriders

Udostępnij

PCF Group, od premiery Outriders 1 kwietnia br., nie otrzymał od japońskiego wydawcy Square Enix tantiem. Kurs spółki na otwarciu dzisiejszej sesji spadał o 8%, a teraz jest na ponad 12% minusie.

People Can Fly, wśród producentów gier typu AAA preferuje pozyskiwanie zewnętrznych wydawców dla swoich autorskich IP. Tak było również w przypadku tytułu Outriders, który został wydany 1 kwietnia br. Jeszcze przed docelową premierą, Square Enix podjął decyzję o udostępnieniu dema produkcji, które jest dostępne do dzisiaj. Po ponad 4 miesiącach od premiery, PCF Group nie otrzymało tantiem ze sprzedaży gry. Co więcej, do tej pory nie otrzymano danych sprzedażowych.

„Nie dysponujemy żadnymi danymi dotyczącymi sprzedaży Outriders – szacujemy ją na poziomie między 2 a 3 miliony egzemplarzy i zakładaliśmy, że jest to wynik zapewniający temu projektowi rentowność już w pierwszym kwartale sprzedaży. Brak płatności ze strony wydawcy oznacza najpewniej, że zdaniem Square Enix tak jednak nie jest” – komentuje Sebastian Wojciechowski, prezes zarządu PCD Group.

Zgodnie z zawartą umową pomiędzy dwoma spółkami, wypłata tantiem przysługuje dopiero po pokryciu wszystkich kosztów gry przez wydawcę, a w tym przypadku przez Square Enix. Przypomnijmy, że studio People Can Fly realizuje już kolejny projekt dla japońskiego wydawcy, a mianowicie projekt Gemini. Na dzisiejszej sesji, kurs polskiej spółki spada już o 10%.
 

Notowania PCF Group od debiutu na GPW

Outriders

Zobacz także: PCF Group nie osiągnął tantiem ze sprzedaży gry "Outriders"

Problemy PCF Group z japońskim wydawcą

Square Enix to znany na świecie japoński wydawca odpowiedzialny chociażby za serię Final Fantasy. Polska spółka, PCF Group, odpowiedzialna za produkcję tytułu Outriders w swoim modelu biznesowym zakłada pozyskiwanie zewnętrznych wydawców. Tak też było w tym przypadku, jednak okazuje się, że od premiery tytułu 1 kwietnia br. studio nie otrzymało wynagrodzenia w postaci tantiem.

„Mając na uwadze, że określony w umowie produkcyjno-wydawniczej 45-dniowy termin wypłaty ewentualnych tantiem na rzecz spółki liczony od zakończenia kwartału kalendarzowego upłynął z końcem dnia 14 sierpnia 2021 r., a spółka w pierwszym dniu roboczym po tym dniu, nie otrzymała wynagrodzenia, spółka przyjęła, że brak jest podstaw po stronie wydawcy do wypłaty tantiem na rzecz spółki za okres od 1 kwietnia 2021 r. do 30 czerwca 2021 r.” - napisano we wczorajszym komunikacie PCF Group. 

Ostatnią informacją jaką otrzymało PCF Group była liczba unikalnych użytkowników, która zagrała w polski tytuł. Było to 3,5 mln graczy. Od tego momentu studio nie wie ile dokładnie zostało sprzedanych egzemplarzy Outriders, zarówno w wersji na PC jak i konsolowej. Warto podkreślić, że już na starcie premiery Outriders pojawiły się problemy z serwerami. Dotychczasowy peak graczy wynosi ponad 125 tys. użytkowników grających jednocześnie, jednak liczba pozytywnych recenzji nie przekroczyła 63%.

Po wczorajszym komunikacie, kurs spółki notowanej na głównym rynku GPW spadł już o 10% i zbliża się do ceny emisyjnej z IPO. Aktualna sytuacja PCF Group stawia pod znakiem zapytania kolejne projekty, realizowane z zagranicznymi wydawcami. Jeden z nich, Gemini, jest właśnie przygotowywany wspólnie z Square Enix. Jak wskazuje Maciej Kietliński, analityk Noble Securities, spółka powinna rozważyć który model biznesowy jest bardziej opłacalny.

„ Z jednej strony Square Enix jest światowej klasy wydawcą, mającym w swoim portfolio takie produkty jak Final Fantasy czy Tomb Rider, więc efektywność marketingu i procesu wydawniczego może być znacznie większa, niż w sytuacji, w której PCF jako mniej znane studio miałoby wydawać swoje gry samodzielnie” – komentuje Maciej Kietliński. „Z drugiej strony Outriders jest drugą dość dużą i nie do końca udaną (62% pozytywnych recenzji na Steam) premierą od Square Enix w krótkim czasie. Pierwszą jest Avengers, której premiera miała miejsce 4 września 2020 i spotkała się z chłodnym przyjęciem graczy (67% pozytywnych recenzji na Steam). Dopiero wypuszczenie darmowych patchy i DLC zdołało podnieść ocenę gry do 79% pozytywnych komentarzy z ostatnich 30 dni. Jest to o tyle ciekawe, że gra opowiada historię postaci Marvela znanych na całym świecie z kinowego blockbustera Avengers: Koniec gry, który miał premierę 10 kwietnia 2019 i osiągnął boxoffice 2,8 mld USD, wiec wydawałoby się, że gra powinna być „samograjem”. Tak się jednak nie stało” – dodaje.
 


Spółka postanowiła skomentować zaistniałą sytuację. Według jej szacunków, sprzedał tytułu powinna oscylować w granicach 2-3 mln egzemplarzy od dnia premiery. Mimo to, People Can Fly zamierza dalej wspierać swój tytuł i liczy również na wsparcie marketingowe ze strony Square Enix. „Mimo tych rozczarowujących informacji, wierzymy że jeszcze w tym roku do spółki trafią pierwsze tantiemy ze sprzedaży Outriders. Będziemy starali się w tej kwestii prowadzić jak najbardziej szczegółową i otwartą komunikację z inwestorami, bo wiem, że tego od nas oczekują” – zapewnia Sebastian Wojciechowski.
 

Udostępnij