Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Wojna nie sprzyja branży gamingowej. Sprzedaż gier i sprzętu w marcu mocno spadła, ale prognozy na cały rok pozostają pozytywne

Udostępnij

Według raportu NPD Group, wydatki na gry w marcu 2022 roku spadły o 13% w USA. Większy spadek odnotowano w przypadku sprzedaży sprzętu, bo aż o 24%. Czy to "zadyszka", czy nowy trend?

Firma analityczna NPD Group przygotowała raport podsumowujący sytuację w branży gier w marcu 2022 roku. Ogólnie rzecz biorąc, nie był to najlepszy okres na rozrywkę, ze względu na wybuch wojny czy ograniczenie działalności w Rosji. Jak wynika z opublikowanych danych w marcu, spadek odnotowała zarówno sprzedaż gier jak i samego sprzętu. W przypadku sprzedaży sprzętu spadek przekroczył 20%. Mimo to, analitycy podtrzymują zdanie, że branża gier będzie wykazywać raczej tendencję wzrostową w rocznym ujęciu.

„Jeśli spojrzy się na ostatnie kilka lat, marcowe spadki mogły być tylko chwilowym spadkiem ze względu na porównywalny rok temu” - powiedział Mat Piscatalla, dyrektor wykonawczy NPD Group dla portalu GameDaily. „To naprawdę zależy od tego, co dzieje się w okresie od kwietnia do czerwca i dokąd zmierza krzywa wydatków na 2022 rok. Oczywiście wydatki będą determinowane dostępnością nowych konsol, a także tym, jak konsumenci reagują na zmieniające się ceny w innych segmentach rynku, a także tym, jak szybko wracają do wydatków empirycznych (takich jak np. podróże). Myślę, że rynek pozostanie znacznie powyżej linii bazowej z 2019 roku, ale to, w jaki sposób wyniki w 2022 roku skończą się w porównaniu z 2020 i 2021 rokiem, jeszcze się okaże” – dodał.
 

Zobacz także: Wyniki Creepy Jar w 2021 roku zgodne z szacunkami, spółka ma zapewnione finansowanie na projekt Chimera

To tylko chwilowy trend spadkowy w gamingu

Chwilowy to on na pewno nie jest w Polsce, patrząc po niedawnej przecenie na akcjach spółek z branży notowanych na giełdzie. Jednak jeśli spojrzymy właśnie na sprzedaż gier oraz sprzętu gamingowego, to mamy do czynienia raczej z chwilowym spadkiem. Również Microsoft zapowiedział, że spodziewa się spadku przychodów w II kwartale, co będzie wynikać z trudności po stronie podaży konsol, ale też z mniejszej liczby godzin na granie, które poświęcają gracze.


Notowania indeksi WIG.Games5 od 2019 roku

WIG-Games5


Co więcej, z badań Gartner i IDC wynika, że w całym I kwartale 2022 roku producenci pecetów sprzedali 79,2 mln komputerów co oznacza spadek o 6% w porównaniu do IV kwartału 2021 roku. „To był trudny kwartał dla rynku komputerów PC i chromebooków, aby osiągnąć wzrost, ponieważ w zeszłym roku rynek komputerów PC odnotował najwyższy wzrost od dziesięcioleci” – powiedział dyrektor ds. badań firmy Gartner, Mikako Kitagawa.

Mimo to, zarówno przedstawiciele firmy Gartner jak i IDC uważają, że to chwilowy spadek, a w całym 2022 roku rynek konsumencki odnotuje poprawę. Może nie uda się osiągnąć rekordów jak w pandemicznym 2020 roku, ale trend wzrostowy może pozostawać silny.

Które gry najchętniej kupują gracze?

NPD Group opublikowało również zestawienie najlepiej sprzedających się gier w marcu 2022 roku i zwycięzcą bez wątpienia jest Elden Ring od studia From Software. Mimo że jest to gra z gatunku souls like (są to z natury bardzo trudne gry) to na Steamie w dwa miesiące od premiery w tytuł codziennie gra po 150 tys. osób.

„Rzadko zdarza się, że tytuł osiąga większą sprzedaż w drugim miesiącu od premiery niż w pierwszym” – powiedział Piscatella. „Kiedy dzieje się coś takiego, zwykle największym punktem zapalnym jest poczta pantoflowa. Klasycznym przykładem jest Guitar Hero, gra, która przez jakiś czas była na rynku, ale dzięki temu zjawisku stała się jedną z największych gier na rynku. Nie sądzę, że zobaczymy zachowanie typu Guitar Hero w przypadku Elden Ring, ale co jest w nim niezwykłe, to to, że miesiąc premiery sam w sobie był imponujący, a sprzedaż w drugim miesiącu wzrosła w porównaniu z tym, co było w miesiącu debiutu” – dodał dyrektor wykonawczy NPD Group.
 

najlepsze gry marzec

Źródło: NPD Group

Zobacz także: „W zespole Ice Code Games jest obecnie około 50 osób, a większość jest zaangażowana w projekt Hard West 2” – Paweł Wilk, prezes spółki

Autorka artykułu korzystała z materiału opublikowanego na portalu GameDaily.biz.

Udostępnij

Tagi