Mateusz Zawadzki, prezes zarządu Ultimate Games, podkreślał na czacie inwestorskim, że spółka skupia się obecnie na większych projektach. Prace nad Ultimate Hunting trwają już 2 lata i niebawem mogą zostać zaprezentowane pierwsze, oficjalne materiały.
Ultimate Games jest znany na rynku gier z produkcji Ultimate Fishing Simulator. W ubiegłym roku spółka wydała drugą część w formule wczesnego dostępu na platformie Steam, jednak premierę ocenia przeciętnie. Pojawiły się opóźnienia w dacie premiery pełnej wersji i na ten moment skupia się na realizacji wszystkich założeń z zakładanej road mapy.
„Premiera gry była przeciętna, jednak udało się po trzech dniach przebić przez próg ocen mieszanych. Na pewno miało to wpływ na odbiór gry i dotarcie do większej grupy graczy. Obecnie skupiamy się na rozwoju produkcji. Krótko po premierze w zespole deweloperskim musiały zajść konieczne zmiany, co znacznie wydłużyło okresy dewelopmentu wersji EA” – powiedział na czacie inwestorskim Mateusz Zawadzki, prezes Ultimate Games.
Wcześniej spółka wydawała wiele niskobudżetowych projektów. Jednak teraz stawia już na większe produkcje, których wyczekuje rynek. W szczególności Ultimate Hunting, które było prezentowane jeszcze w 2021 roku. Jak ocenił prezes na czacie, odbyło się to na zbyt wczesnym etapie i teraz nowe projekty będą pokazywane już w zaawansowanej fazie produkcji.
„Całe zamieszanie wynika z tego, że film opublikowany w marcu 2021 nie był z gry, tylko złożonymi scenami do preview (można to nazwać prepro), który niestety zdecydowaliśmy się pokazać publicznie. Oczywiście ten krótki reveal został przyjęty bardzo optymistycznie i wzbudził duże zainteresowani fanów takich gier, ale gra wtedy jeszcze nawet nie istniała. Dewelopment UH rozpoczął się w czerwcu 2021, czyli niecałe dwa lata temu” – skomentował Mateusz Zawadzki i następnie dodał: „(…) Jeżeli chodzi o stan produkcji – do finiszu jeszcze daleko, zwłaszcza jeżeli chcemy wbić się w obecną silną konkurencją tj. The Hunter: Call of the Wild oraz Way of the Hunter”.
Zobacz także: „UFS2 w analogicznym okresie przynosi ok. trzykrotnie większe wpływy niż UFS1” - relacja czatu z prezesem zarządu Ultimate Games
Produkcje w toku
Ultimate Games, według kalendarza premier, wydało w tym roku już 21 produkcji. W planach na 2023 rok jest jeszcze ponad 70 projektów. Do najważniejszych debiutów i to jeszcze w ubiegłym roku należała druga część gry Ultimate Fishing Simulator. Jak na razie jest dostępna w formule early access. Prezes ocenił przeciętnie premierę, choć to nie oznacza, że nie ma zainteresowania tytułem.
„Zainteresowanie UFS2 na pewno jest spore i pomimo wypuszczania DLC do pierwszej części gry, widać wiele głosów, że sequel jest lepszy przede wszystkim graficznie. Każda większa aktualizacja przynosi widoczny wzrost zainteresowania, jednak trzeba mierzyć się z problemami, które musimy rozwiązać przed wypuszczeniem pełnej wersji gry oraz dostarczenia wszystkich ficzerów zapowiedzianych w RoadMapie. W momencie, gdy zakończymy tworzenie wszystkich etapów, wtedy zaplanujemy pełne wydanie i jeżeli będzie możliwość to wypuszczenie DLC w tym samym czasie lub krótko po premierze” – stwierdził prezes Ultimate Games.
Źródło: SteamDB
Ze względu na opóźnienia, Ultimate Games nie podaje przybliżonej daty premiery pełnej wersji Ultimate Fishing Simulator 2. W planach jest wydanie do końca czerwca wersji mobilnej tytułu. Jak już wspominano wielokrotnie, spółka chce skupić się na większych produkcjach.
„Małe produkcje są po prostu coraz trudniejsze w wypromowaniu i sprzedaży. Doskonale to widzimy po premierach na Nintendo Switch, gdzie w latach 2019-2020 niewielkie produkcje Indie prawie zawsze sprzedawały się w kilka dni od premiery w setkach sztuk, a obecnie może to być mniej niż 100. Obecnie staramy się skupić na naszych najmocniejszych produkcjach – grach wędkarskich oraz innych grach zbliżonych tematycznie” – ocenił Mateusz Zawadzki.
Jednym z ujawnionych projektów jest Ultimate Hunting, który otrzymał pierwszy trailer w 2021 roku, jeszcze przed rozpoczęciem produkcji gry. Dlatego też prezes podkreślał na czacie inwestorskim, że było za wcześnie na ten trailer. W kalendarzu premier aktualnie są 4 projekty o nazwach kodowych, które będą prezentowane dopiero na zaawansowanym etapie.
„Ultimate Hunting to ambitny projekt, ale jednocześnie drogi i czasochłonny. Niewiele osób pamięta, ale pierwotnie powstała preprodukcja na Unity, która po prostu spotkałaby się z ogromną falą krytyki (może kiedyś pokażemy porównanie, jak wyjdzie w końcu trailer Huntinga). Właśnie wtedy została podjęta decyzja o powołaniu 3T Games i stworzenia wstępnej prezentacji na Unrealu (pisałem o tym wyżej), która została opublikowana w marcu 2021. Po pozytywnym odbiorze przez społeczność, podjęliśmy się dewelopmentu po stworzeniu roadmapy, pipeline i GDD. Wstępnie spółka 3T zakładała budżet 3-5 mln zł” – podkreślił prezes Zawadzki.
Na czacie pojawiło się również pytanie o rozwój Ultimate Games na rynku chińskim. Jak podkreślił Mateusz Zawadzki, jest to zdecydowanie inny, specyficzny rynek. Certyfikowanie gier w Chinach to żmudny proces, choć w planach jest pojawienie się gier Ultimate Games na rynku chińskim.
Zobacz także: Kurs akcji CI Games najwyżej w historii. Premiera Lords of the Fallen coraz bliżej
Sytuacja finansowa Ultimate Games
Ultimate Games opublikuje pełny raport finansowy za 2022 rok w piątek, 14 kwietnia. Jednak już wcześniej prezentowano szacunkowe dane, z których wynika, że całkowite przychody były w minionym roku na poziomie 27,5 mln zł. Natomiast strata netto może wynieść 8,4 mln zł.
„Strata wynika m.in. z przeprowadzonych testów na utratę wartości w spółkach z grupy i ma charakter „straty papierowej”. Tak samo jak za 2020 r. w wyniku przeszacowań był 30kilku milionowy zysk na poziomie konsolidacji. Zarząd analizuje i bierze pod uwagę jedynie wyniki jednostkowe” – skomentował szacunkowe wyniki prezes Ultimate Games.
Prezes Mateusz Zawadzki ocenił, że back catalog, czyli już wydane, starsze gry, co roku przynoszą między 8 a 12 mln zł przychodu. Resztę stanowią nowe produkcje. Na czacie inwestorskim nie zabrakło pytań o dywidendę. Warto podkreślić, że spółka od 2019 roku dzieli się zyskiem z akcjonariuszami.
„Chcąc produkować lepsze i większe gry musimy zwiększać budżety na inwestycje. Obecnie finansujemy kilka większych gier. Nie można mieć wszystkiego – bez inwestycji nie będzie wzrostu, możemy oczywiście wypłacać 100% co roku – ale wtedy o nowych grach nie ma mowy. Przez ostatnia lata wypłaciłem ponad 23 mln zł w dywidendach (…)” - powiedział Mateusz Zawadzki.
Rekomendacja w sprawie dywidendy za 2022 roku zostanie zakomunikowana w maju. Nie jest planowany skup akcji.
Notowania Ultimate Games