Nowe premiery i konsole napędzą sektor gier. Rośnie wartość rynku oraz liczba graczy na świecie – wynika z raportu Newzoo
W 2023 roku wartość globalnego rynku gier wyniesie 187,7 mld USD, co oznacza wzrost o 2,6% rdr. Za 3 lata wartość ta przekroczy już 212 mld USD, jak wynika z najnowszego raportu Newzoo.
Newzoo to firma analityczna, która cyklicznie publikuje raporty o globalnym rynku gier. Z najnowszego raportu wynika, że w 2023 roku sektor osiągnie wartość 187,7 mld USD, co oznacza wzrost o 2,6% rdr. W 2026 roku kwota będzie już przekraczać 212 mld USD. W tym roku to segment konsolowy będzie napędzać przychody branży, mimo że w ubiegłym roku osiągnął gorszy wynik. Przyczyną były liczne opóźnienia dużych premier, które w tym roku wreszcie debiutują na rynku.
„Branża gier nadal stabilizuje się po pewnych zawirowaniach wywołanych pandemią. Globalny rynek gier będzie generował roczne przychody w wysokości 212,4 miliardów dolarów w 2026 roku. Obecna generacja konsol - wzmocniona przez następcę Nintendo Switch - do tego czasu będzie w pełnym rozkwicie (…)” - napisano w raporcie Newzoo.
Rośnie nie tylko wartość branży gier, ale również liczba graczy. W tym roku będzie ich aż 3,38 mld osób, co oznacza wzrost o 6,3% rdr. Co ciekawe, 53% graczy pochodzi z Azji. 13% to osoby z Europy, a zaledwie 7% to USA.
Zobacz także: Gamescom 2023: lista polskich gier i spółek, które mogą pojawić się na tegorocznych targach w Kolonii
Coraz wyższe liczby w branży gier
Jak podkreślono już we wstępie raportu Newzoo, gry z roku na rok stają się coraz bardziej popularne. I ten rok nie jest wyjątkiem, w szczególności, że kalendarz premier na drugą połowę 2023 roku jest wypełniony po brzegi. Jednak gry to już nie tylko konsole czy pecety, to również duże ekrany. Coraz więcej historii znanych z gier jest przenoszonych do świata filmu, jak tegoroczny The Last of Us (platforma HBO Max) czy Super Mario Bros (kino).
Przechodząc do liczb, wartość globalnego rynku gier w 2023 roku będzie na poziomie 187,7 mld USD. Oznacza to wzrost o 2,6% rdr, a już w 2026 roku wartość przekroczy barierę 212 mld USD. Analitycy Newzoo nie podają dokładnych szacunków na 2024 i 2025 rok. Wraz z wartością rynku gier, rośnie również liczba graczy, która wyniesie w tym roku 3,38 mld osób. Główną zasługą wzrostu o ponad 6% rdr jest segment mobilny. Na poniższej infografice widać, że ponad połowa z nich pochodzi z Azji. Co ciekawe, gracze z Ameryki Północnej to zaledwie 7% osób.
Segment gier mobilnych napędza rosnącą liczbę graczy, a w 2026 roku może osiągnąć poziom 3,79 mld osób. Natomiast konsole będą odpowiadać w głównej mierze za wzrost przychodów w 2023 roku. Dzięki temu będą stanowić drugi, po grach mobilnych, sektor w branży. W tym roku segment konsolowy powinien wygenerować 56,1 mld USD przychodów. W przypadku pecetów, ten sektor będzie rósł nieznacznie, bo o 0,5%. Jak podkreślają analitycy Newzoo, pecetom brakuje własnych hitów, jak to jest w przypadku konsol.
Trendy w branży gier
Wykorzystanie sztucznej inteligencji ma również miejsce w branży gier. Pozwala ona przyspieszyć proces tworzenia oraz zwiększa kreatywność. Pytanie czy ma to pozytywny wpływ na sektor. Zdaniem dyrektora generalnego Activision Blizzard, Bobby’ego Kotticka, AI będzie mieć pozytywny wpływ na świat gier. Jednak odmienną opinię wyraża Andrew Wilson, dyrektor generalny EA. Sztuczna inteligencja w tym przypadku doprowadzi do przesunięcia siły roboczej, a co za tym idzie do licznych zwolnień. Choć te akurat i tak mają miejsce od początku roku.
Wśród trendów, autorzy raportu wymienili również przenośne konsole wzorowane na Nintendo Switch. Dzięki temu nie jest potrzebny komputer czy duża konsola, aby móc grać wszędzie. Naprzeciw takim wyzwaniom wyszła m.in. firma Valve wypuszczając na rynek konsolę Steam Deck. Dzięki dostępowi do swojej biblioteki gier na Steamie, łatwo można przerzucić grę właśnie na przenośną konsolę. Według doniesień mediów branżowych, Japończycy są coraz bliżej premiery „nowego Switcha”.
Innym, znaczącym trendem na rynku są influencerzy. Dla niektórych opinie tradycyjnych dziennikarzy nie są już tak istotne, jak streamy YouTuberów z rozgrywek. Dlatego deweloperzy, chcąc wzbudzić zainteresowanie nową produkcją, skupiają marketing właśnie na influencerach.
Analitycy Newzoo zwracają uwagę, że w branży pojawił się nowy gracz, który chce zwiększyć swoje znaczenie. Mowa o Savvy Games Group, która prowadzi inwestycje w sektorze gier w… Arabii Saudyjskiej. Firma, jak podają autorzy, dysponuje 38 mld USD na inwestycje w branżę, a do tej pory dokonała już kilku ruchów w takich firmach jak Embracer Group czy Scopely.
Na koniec, warto podkreślić, że gry to już nie tylko pecety czy konsole. Znane IP są przenoszone do świata kina czy streamingu, osiągając rekordową popularność jak serial The Last of Us czy film Super Mario Bros. A to dopiero początek tej ekspansji.
Zobacz także: Ożywienie w polskiej branży gier to już fakt. 3 powody, dlaczego inwestorów znowu interesuje polski gaming
Źródło grafik: Raport Newzoo