Warren Buffett nie może być zadowolony z inwestycji w linie lotnicze
Równo 3 lata temu Berkshire Hathaway ujawniło się w akcjonariacie kilku amerykańskich linii lotniczych. Sprawdzamy, jak Warren Buffett wychodzi na tej inwestycji.
Warren Buffett wielokrotnie powtarzał, że inwestuje tylko w te biznesy, które dogłębnie rozumie. Wiele razy naśmiewał się także - wraz z Charliem Mungerem - z linii lotniczych, określając je mianem „żadnego biznesu”. Sam sparzył się na inwestycji w US Airways Group na początku lat 90-tych XX wieku. A jednak 3 lata temu złamał się i zainwestował w 4 amerykańskie linie lotnicze. Jak na tym wychodzi Berkshire Hathaway?
Zobacz także: Gotówka w portfelu Warrena Buffetta cały czas się powiększa. Mimo to nie widzi on możliwości zakupów na horyzoncie
A może trzeba było kupić ETFa na S&P500, Warren?
Okazuje się, że jak na razie Buffett nie może być zadowolony ze swoich inwestycji w linie lotnicze. Berkshire Hathaway ujawniło się w akcjonariacie 4 linii lotniczych w połowie listopada 2016 roku. Na akcjach tych spółek doszło do „efektu Buffetta”: zaczęły piąć się w górę bez wyraźnego powodu. Zapewne inwestorzy zaczęli je kupować po prostu dlatego, że kupił je Buffett.
Berkshire do dziś ma udziały w tych 4 firmach: 10% udziału w Delta Air Lines (1,93% portfela Berkshire, warte 4 mld USD), 10% w Southwest Airlines (1,31% portfela, 2,7 mld USD), 8% w United Airlines (0,9% portfela, 1,9 mld USD), 9,8% w American Airlines (0,7% portfela, 1,4 mld USD). W sumie walory linii lotniczych stanowią 4,84% portfela Buffetta.
1. Linie lotnicze w aktualnym portfelu Berkshire Hathaway
Jeśli popatrzylibyśmy tylko na bieżący rok, to ta inwestycja wygląda zacnie. Akcje Delta podrożały o 18,3%, Southwest aż o 25,7%, a walory United o 11,2%. Jedyną „czarną owcą” są papiery American – potaniały o 1,6%.
Problem w tym, że jeśli podsumujemy inwestycję Buffetta w linie lotnicze od samego początku, to przestaje to wyglądać dobrze. Oto stopy zwrotu w okresie 5 listopada 2016 – 5 listopada 2019 na tle indeksu szerokiego rynku amerykańskiego:
United: +62,7%
S&P500: +47,5%
Southwest: +43,3%
Delta: +34,1%
American: -27,5%
Czyli tylko jeden z walorów spisał się w ciągu 3 lat lepiej od S&P500. Dwa spisały się minimalnie gorzej, a najgorszą inwestycją jest spółka American Airlines, której kurs znajduje się od początku 2018 roku w trendzie spadkowym. Patrząc się na te wyniki już słyszymy głos Buffetta: „Trzeba było po prostu kupić ETFa na S&P500...”
2. Notowania linii lotniczych z portfela Warrena Buffetta na tle S&P500
Zobacz także: Znany inwestor sprzedał akcje Berkshire Hathaway, bo ma dość przepuszczania okazji inwestycyjnych przez Warrena Buffetta
Analitycy widzą przyszłość linii lotniczych w coraz ciemniejszych barwach
Czy Buffett coś robi z tymi walorami? Okazuje się, że tak. Zarówno w IV kwartale 2018 roku, jak i w I kwartale tego roku redukował zaangażowanie w Southwest Airlines. W pierwszych 3 miesiącach 2019 roku dokupił za to nieco akcji Delta Air Lines. Na początku marca kupił pakiet około 5,4 mln akcji płacąc po około 49 USD za sztukę, czyli zainwestował około 265 mln USD, zwiększając swój udział w akcjonariacie z okolic 7,6% do niemalże 11%.
A co mówią o tych spółkach analitycy? Według konsensusu rynkowego każda ze spółek powinna być przeważana w portfelu. W przypadku każdej średnia cena docelowa znajduje się znacznie powyżej aktualnej ceny rynkowej. Jednak w przypadku jednej ze spółek – chodzi o pozostającą w trendzie spadkowym American Airlines – cena docelowa jest sukcesywnie obniżana, pojawiają się także rekomendacje „sprzedaj”.
3. Rekomendacje z 2019 roku dla spółki American Airlines
To co powinno niepokoić Buffetta to fakt, że w październiku pojawiło się kilka raportów obniżajacych rekomendacje dla spółki Delta Air Lines (z „kupuj” do „trzymaj” lub „neutralnie”). Analitycy coraz mniej przychylnym okiem patrzą na spółkę, której akcje jeszcze na początku roku akumulował Buffett.
4. Rekomendacje z 2019 roku dla spółki Delta Air Lines
Według nas Warren Buffett nie jest zadowolony z inwestycji w linie lotnicze. Ciekawe, czy zacznie się powoli z niej wycofywać. To co dzieje się z kursem American Airlines sugeruje, że na tym walorze już za chwilę można będzie zobaczyć klasyczne cięcie strat w wykonaniu Buffetta.