Debiut Roblox na giełdzie w marcu. Spółka jest więcej warta niż Ubisoft czy Take-Two
Obrazek użytkownika Natalia Kieszek
24 lut 2021, 06:45

Roblox planuje debiut na giełdzie w USA. Spółka jest wyceniana wyżej niż Ubisoft czy Take-Two Interactive

Roblox, czyli amerykańska platforma do gier, planuje zadebiutować na NYSE już na początku marca.

Roblox to popularna platforma do gier, z której korzystają głównie osoby poniżej 18 roku życia. Firma Roblox Corporation umożliwia graczom tworzenie własnych produkcji, a następnie dzielenie się nimi ze społecznością. Gracz najpierw tworzy swój awatar, a później może go ulepszać. Jeśli chce się wyróżnić to musi ponieść opłaty. Dlatego Roblox stworzył nawet wirtualną walutę Robux.

Plany upublicznienia spółki pojawiły się już w ubiegłym roku. Jednak debiuty Airbnb oraz DoorDash zmusiły spółkę do zmiany planów. Docelowo debiut miał odbyć się w lutym, jednak Amerykańska Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) uniemożliwiła chwilowo upublicznienie. Decyzja została podjęta w wyniku analizy rozpoznawania przychodów przez Roblox. Teraz plany giełdowe zakładają debiut w okolicach 10 marca.

Roblox

Wyczekiwany debiut Roblox

Roblox, podobnie jak inne platformy do gier, zyskał mocno na popularności w ubiegłym roku, podczas pandemii i lock-downów. Wzrost zainteresowania cyfrową rozrywką przełożył się również na wyniki finansowe spółek gamingowych. W związku z tym sukcesem, Roblox zdecydował wejść na amerykańską giełdę.

Opóźnienie IPO Roblox jest również związane ze złożeniem prospektu, który zawierał błędy. Roblox właśnie opublikował poprawiony prospekt, który zakłada debiut na NYSE w okolicach 10 marca. Spółka ta - podobnie jak Palantir czy Slack - wejdzie teraz bezpośrednio na amerykański parkiet (bez emisji akcji). Według Renaissance Capital, wycena Roblox może sięgać 30 mld USD. Czyli więcej niż Ubisoft czy Take Two Interactive.

Jak można przeczytać w prospekcie Roblox, platforma odnotowała w ostatnich latach znaczny wzrost DAU czyli „daily active users”. W 2019 roku dzienna liczba użytkowników wzrosła o ponad 40% do 17,6 mln w porównaniu do 2018 roku. Natomiast do 30 września 2020 roku w porównaniu do 2019 roku ta liczba urosła jeszcze o około 80%. Według aktualnych danych liczba dziennych użytkowników wynosi ponad 31 mln.

DAU Roblox

Źródło: SEC

Roblox najpopularniejsze wśród dzieci

Roblox rozpoczęło swoją działalność w 2004 roku. Założycielami są David Boszucki oraz Erik Cassel. Misją spółki było stworzenie platformy, która umożliwia wymianę doświadczeń gamingowych między użytkownikami. Jak czytamy w prospekcie emisyjnym, większość osób, która korzysta z Roblox jest poniżej 18 roku życia. Platforma jest dostępna dla graczy PC-towych, mobilnych oraz fanów konsoli Xbox. Roblox umożliwia graczom tworzenie własnych produkcji oraz światów. Przykładowo ostatnio użytkownicy odtworzyli… bitwę pod Waterloo.

Gracz zakładając konto tworzy swój awatar, który może ulepszać. Jednak rozbudowa awatara kosztuje. Dlatego Roblox stworzył wirtualną walutę Robux. Obecnie 1000 robuxów jest wartych około 3,5 USD.

rozwój Roblox

Źródło: SEC

Zobacz także: W USA podatki pójdą w górę. Więcej zapłacą firmy i inwestorzy, zapowiada sekretarz skarbu Janet Yellen

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.