Amerykanie wolą teraz inwestować w nieruchomości niż akcje i złoto, zwłaszcza na długi termin
Aż 71% dorosłych Amerykanów przewiduje, że cena domów w ich okolicy wzrośnie w ciągu najbliższego roku. Obecne wyniki stoją w ostrym kontraście do nastrojów z kwietnia 2020 roku, wśród rosnącej niepewności gospodarczej na początku pandemii koronawirusa, kiedy to zaledwie 40% przewidywało wzrost wartości domów.
Sondaż Gallupa przeprowadzony w kwietniu wykazał również, że już zaledwie 10% Amerykanów - w porównaniu z 25% w zeszłym roku - przewiduje spadek wartości domów. Tymczasem 18% dorosłych Amerykanów uważa, że ceny mieszkań nie ulegną zmianie.
Oczekiwania Amerykanów co do wartości domów były w przeszłości uzależnione od kondycji obecnego rynku mieszkaniowego. Poprzedni wysoki poziom 70% wystąpił podczas gwałtownie powstającej bańki mieszkaniowej, która ostatecznie pękła i w znacznym stopniu przyczyniła się do Wielkiej Recesji lat 2007-2009. Od 2008 do 2012 roku nie więcej niż 34% Amerykanów uważało, że ceny domów wzrosną.
Zobacz także: Ile pozycji powinno być w idealnie zdywersyfikowanym portfelu akcji – wyjaśniają eksperci CFA Institute
Amerykanie coraz częściej postrzegają nieruchomości jako najlepszą inwestycję długoterminową
Akcje i fundusze inwestycyjne znalazły się na drugim miejscu pod względem popularności: 26% respondentów uznało je za najlepszą inwestycję długoterminową. Za złotem opowiedziało się 18% ankietowanych, a za kontami oszczędnościowymi tylko 9%. Najmniej popularną inwestycją długoterminową były obligacje, które wybrało 3% respondentów.
Od kilku lat ulubioną inwestycją długoterminową respondentów są mieszkania, ale nie zawsze tak było. W latach 2011 i 2012 najpopularniejszą inwestycją było złoto. W trakcie kryzysu finansowego w latach 2008-2009 większość respondentów preferowała konta oszczędnościowe.
W ciągu ostatniej dekady rynek akcji rósł szybciej niż ceny domów. Pomiędzy lutym 2011, a lutym 2021 roku ceny domów wzrosły o 72% w skali kraju, zgodnie z sezonowo korygowanym indeksem cen domów S&P CoreLogic Case-Shiller. Indeks S&P 500, w tym samym okresie, wzrósł o 191% i zwrócił 259%, włączając dywidendy, według FactSet.
Zobacz także: Cyberatak w USA wywołał wzrost cen energii. Hakerzy blokują rurociąg, który dostarcza 45% paliwa na wschodnie wybrzeże
Zmniejsza się procent amerykanów twierdzących, że to dobry czas na zakup domu
Pomimo byczego nastawienia respondentów do mieszkań jako inwestycji, stosunkowo niewielka większość stwierdziła, że jest to dobry czas na zakup domu. Spośród ankietowanych, 53% stwierdziło, że teraz jest dobry czas na zakup. Ich przekonanie o ciągłym wzroście cen w czasie, gdy wartości domów nigdy nie były wyższe, mogłoby pomóc wyjaśnić, dlaczego są mniej optymistyczni niż zwykle, że jest to dobry czas na zakup domu.
Ożywienie na amerykańskim rynku mieszkaniowym, które rozpoczęło się przed pandemią koronawirusa, trwało przez cały lockdown, a obecnie wartości domów wzrosły do historycznie najwyższych poziomów. Podaż dostępnych domów nie nadąża za popytem, a niskie stopy procentowe są idealnym okresem dla inwestorów mieszkaniowych.
Warunki te jednak mogą zmusić wielu potencjalnych nabywców do wycofania się z rynku kupna domów, ponieważ liczba sprzedaży domów w ostatnich miesiącach spada. Aktywność rynku w nadchodzących miesiącach będzie bardziej wymowna, ponieważ wiosna i lato stanowią zwykle szczyt sezonu kupna domów.
The Gallup Poll Social Series (GPSS) to zestaw badań opinii publicznej zaprojektowany w celu monitorowania poglądów dorosłych mieszkańców USA na wiele tematów społecznych, ekonomicznych i politycznych. Tematy te są uporządkowane tematycznie w 12 sondażach. Gallup przeprowadza te badania w tym samym miesiącu każdego roku, a pytania dotyczące głównych trendów w sondażu zadawane są w tej samej kolejności w każdym badaniu. Użycie tego spójnego standardu pozwala na bezprecedensową analizę zmian w danych trendów, które nie są podatne na błędy kolejności pytań i efekty sezonowe.
Wprowadzony w 2001 roku GPSS jest podstawową metodą wykorzystywaną przez Gallupa do aktualizacji kilkuset długoterminowych pytań dotyczących trendów Gallupa, z których niektóre sięgają lat 30. ubiegłego wieku. Seria obejmuje również wiele nowszych pytań dodawanych w celu uwzględnienia pojawiających się współcześnie problemów.