Kosmiczny wyścig: akcje Virgin Galactic znowu rosną, Sir Richard Branson chce prześcignąć Jeffa Bezosa
Trwa wyścig miliarderów w kosmos. Richard Branson zapewne jako pierwszy rozpocznie na dobre historię kosmicznej turystyki.
Zobacz także: Zbliża się pierwszy lot załogowy Blue Origin. Założyciel spółki Amazon Jeff Bezos chce podbić kosmos
Jeszcze niedawno Richard Branson sprzedawał akcje Virgin Galactic za około 150 mln USD, by ratować swoje imperium biznesowe w trakcie pandemii. Uratował je, a wciąż posiada udziały w firmie warte około 1,5 mld USD, co stanowi ponad 1/5 jego fortuny, według Bloomberg Billionaires Index.
A już za chwilę Branson może rozpocząć na dobre historię kosmicznej turystyki. Co prawda pierwszym kosmicznym turystą był Dennis Tito (2001), ale wciąż trwa walka o to, kto jako pierwszy uruchomi na stałe turystyczne loty w kosmos. Ścigają się Jeff Bezos (Blue Origin), Elon Musk (SpaceX) oraz właśnie Branson.
Akcje Virgin Galactics znowu rosną - inwestorzy z coraz większym optymizmem
W grudniu ub.r. Virgin Galactic stanęło przed dużymi przeszkodami - zakłócenia elektromagnetyczne spowodowały przedwczesne przerwanie ostatniej próby lotu w kosmos. Akcje Virgin Galactic spadły o 55% od szczytu w lutym, gdy firma ogłosiła opóźnienia lotu testowego i podróży Bransona w kosmos.
W maju wycena Virgin Galactic urosła o około 30%, po tym jak firma przeprowadziła udany lot testowy w kosmos swojego pojazdu pasażerskiego. Celem Virgin Galactic jest udostępnienie komercyjnych lotów w kosmos, których planowana premiera ma nastąpić na początku 2022 roku.
Zobacz także: Akcje Virgin Galactic wzrosły 27% po udanym komercyjnym locie testowym w kosmos
Obecnie spółka jest wyceniana na prawie 7 mld USD. Jej akcje w ciągu ostatniego miesiąca wzrosły o 112%. Jeszcze w kwietniu sentyment inwestorów do spółki był zupełnie inny – sfrustrowani opóźnieniami i brakiem sprzedaży sprzedawali akcje. Virgin Galactic wcześniej prognozowało, że komercyjne usługi ruszą w połowie 2020 roku. W tym roku firma przesunęła ten cel z powrotem na początek 2022 roku. Wszystko jest kwestią jak długo potrwa okres badań po wszystkich lotach testowych.
Brytyjski miliarder Richard Branson - który założył Virgin Galactic, a także Virgin Atlantic i inne firmy pod marką Virgin - nadal posiada 56,8 mln akcji Virgin Galactic, czyli 24% udziałów w firmie, poprzez kontrolowaną przez siebie firmę inwestycyjną, choć ostatnio również ograniczył swoje udziały, sprzedając 5,6 mln akcji.
Virgin Galactic zaczyna komercyjne loty w kosmos w 2022 roku
Virgin Galactic planuje przeprowadzić jeszcze cztery testy lotu kosmicznego z wykorzystaniem statku "VSS Unity", w tym lot Bransona latem tego roku. Po tym jak Jeff Bezos ogłosił swój zaplanowany lot komercyjny w kosmos na 20 lipca, następnego dnia pojawiły się plotki, że Branson jednak jako pierwszy znajdzie się w kosmosie. Douglas Messier, autor bloga o kosmosie Parabolic Arc, wskazał, że Virgin Galactic wystrzeli swojego założyciela w trakcie lotu testowego SpaceShipTwo 4 lipca. To pozwoliłoby Bransonowi pokonać Bezosa w kosmosie o dwa tygodnie. Rzecznik Bransona nie zaprzeczył tym doniesieniem.
Virgin Galactic nie wystrzeliwuje rakiet prosto z ziemi, jak jej konkurenci. Zamiast tego, jej statki kosmiczne mają być wznoszone na wysokość 50 000 stóp przez szeroki, dwukadłubowy odrzutowiec WhiteKnightTwo. Stamtąd statek odłącza się i szybuje przez kilka sekund przed odpaleniem silnika rakietowego i rozpoczęciem prawie pionowego wznoszenia się na wysokość około 300 000 stóp.
Firma nie poleciała jeszcze z żadnym turystą, ale sprzedała 600 biletów w cenie od 200 000 do 250 000 dolarów za sztukę. Choć Virgin Galactic planowała przyjąć pasażerów w 2021 roku, to teraz przesunęła te plany na przyszły rok.
Virgin Galactic - model biznesowy
Kosmiczne przedsięwzięcie Bransona różni się od Blue Origin i SpaceX pod kilkoma kluczowymi względami. Virgin Galactic skupia się na turystyce suborbitalnej, a nie na wynoszeniu ludzi i ładunków w kosmos. Ma również radykalnie inną metodę wysyłania statków kosmicznych poza atmosferę ziemską.
Kiedy statek kosmiczny Virgin osiągnie swoją ostateczną wysokość, klienci będą mogli wysiąść ze swoich foteli i spędzić kilka minut unosząc się w luksusowej kabinie i spoglądając na Ziemię lub w przestrzeń kosmiczną. Virgin planuje również oferować loty w celach badawczych. Gdy statek kosmiczny zostanie wciągnięty z powrotem w atmosferę ziemską, zostanie pilotowany z powrotem do zakładów Virgin w Nowym Meksyku, gdzie wyląduje na pasie startowym.
Statki kosmiczne Virgin Galactic są wielokrotnego użytku, nie licząc paliwa, a firma ma nadzieję, że dzięki temu wystrzeliwanie rzeczy i ludzi w kosmos stanie się bardziej ekonomiczne i przyjazne dla środowiska.
W marcu Virgin Galactic zaprezentowała VSS Imagine, pierwszy z pojazdów SpaceShip III nowej generacji. Wcześniej zbudowała i latała dwoma statkami kosmicznymi SpaceShipTwo, w tym VSS Enterprise, który w 2014 roku.
W przyszłości Virgin Galactic planuje eksploatować flotę pojazdów, które mogłyby latać z turystami do kosmicznych hoteli, transportować naukowców do laboratoriów lub zapewniać błyskawiczne loty transkontynentalne. W 2017 roku wydzieliła firmę o nazwie Virgin Orbit, która pracuje nad wysyłaniem satelitów na orbitę przy użyciu podobnego systemu wystrzeliwania z powietrza.