Facebook może zmienić nazwę. Serwis społecznościowy publikuje dobre wyniki, które przykrywają afery wokół spółki
Facebook pławi się w kontrowersjach praktycznie od samego początku powstania platformy. Spółka Marka Zuckerberga pokazuje, że również nuża się w zyskach.
Facebook zapowiedział, że zmieni swoją nazwę. Inwestorzy mogą się zastanawiać, czy ta potencjalna zmiana jest związana z szeregiem kontrowersji, które pojawiły się w ostatnich latach wokół zarządzania danymi przez spółkę i potencjalnego wpływu aplikacji na klimat polityczny.
Z drugiej strony, spółka Marka Zuckerberga jest czymś więcej, niż tylko siecią społecznościową: jest również właścicielem Instagrama czy WhatsApp. Gigant jednak czuje na karku oddech konkurencji w postaci TikToka i Apple iMessage.
Raport okresowy Facebooka....
Podczas konferencji prasowej Zuckerberg wspomniał o wysiłkach zmierzających do stworzenia metawersum, czyli teoretycznie kolejnej ewolucji internetu, w której użytkownicy będą się spotykać, robić zakupy i korzystać z rozrywki w wirtualnych światach, zawsze dostępnych online.
Facebook zakończył III kwartał br. z 2,91 mld aktywnych użytkowników miesięcznie, czyli nieznacznie poniżej konsensusu 2,92 mld. Dzienna liczba aktywnych użytkowników na poziomie 1,93 mld była zgodna z oczekiwaniami.
Spółka (ticker: FB) odnotowała zysk netto w wysokości 9,19 mld USD (3,22 USD za akcję, wyprzedzając Wall Street konsensus szacunków na 3,19 USD za akcję). Przychody wyniosły 29,01 mld USD i były nieznacznie niższe od konsensusu na poziomie 29,49 mld USD.
Spółka poinformowała, że spodziewa się przychodów w IV kwartale między 31,5 mld USD i 34 mld USD - poniżej 34,7 mld USD oczekiwanych przez analityków. Platforma jednak wciąż ma pewne obawy dotyczące przyszłości: „Nasza prognoza odzwierciedla znaczną niepewność, z jaką mamy do czynienia w IV kwartale w świetle obecnej sytuacji z Apple iOS 14 oraz sytuacji makroekonomicznej związanej z COVID-19". Chodzi o to, że Apple pyta teraz użytkowników, czy chcą się zgodzić na śledzenie, a dane z firmy badawczej Flurry sugerują, że tylko 15% amerykańskich konsumentów decyduje się na śledzenie, gdy oferuje im się wybór.
Akcje internetowego giganta przez ostatnie 12 miesięcy wzrosły około 18%, natomiast od stycznia do października zanotowały wzrost ponad 20%.
Zobacz także: Wycena spółki Tesla na giełdzie przekroczyła bilion dolarów. Hertz składa rekordowe zamówienie na samochody elektryczne spółki
Podczas konferencji prasowej, prezes firmy Mark Zuckerberg odpierał zarzuty, że firma przedkłada zyski nad bezpieczeństwo użytkowników. Wspomniał o badaniach i wysiłkach podjętych przez firmę w celu poprawy i uczenia się na błędach.
Problemem w dłuższym terminie jest zdolność firmy do walki o uwagę młodych użytkowników w wieku od 19 - 29 lat. Facebook będzie wprowadzał nowy produkt o nazwe Reels, gdzie użytkownicy będą tworzyć krótkie filmiki na wzór TikToka. Inny problem to gotowość firmy do zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników. W najbliższym czasie spółka planuje wydać 5 mld USD na poprawę tych segmentów.
...w cieniu licznych afer
W poniedziałek stowarzyszenie 17 organizacji opublikowało „Facebook Papers" - zbiór wewnętrznych danych i dokumentów sygnalistki Frances Haugen, które zostały złożone do regulatorów, a które zostały uzyskane przez The Wall Street Journal. Chris Ward, zastępca zarządzającego portfelem Gabelli Growth Fund, skomentował przed poniedziałkową publikacją wyników, że nie zauważył zmian w zachowaniu reklamodawców od czasu ujawnienia raportu przez WSJ.
Frances Haugen pracowała jako menadżerka Facebooka, wystąpiła przed komisją specjalną brytyjskiego Parlamentu wyznając, że firma celowo podsycała niepokój na świecie i tak są zaprojektowane algorytmy. Była pracownica zeznała, że Facebook celowo radykalizuje użytkowników.
„Facebook oczywiście nie jest idealny i krytyczne głosy pojawiają się tak długo, jak istnieje spółka. Myślę jednak, że takie afery jak FB Papers podkreślają przed jakimi wyzwaniami staje spółka, jak jest niedoceniona. Mimo to platforma utrzymuje zaangażowanie młodszych pokoleń, co też pokazuje konkurencyjny krajobraz ze Snapchatem, Tiktokiem. To również jest solidny argument, że FB wcale nie jest monopolistą" - stwierdził Ward.
Redakcja The Verge, powołując się na jedno anonimowe źródło, informuje, że FB chce zmienić nazwę na Metaverse. Informacji jeszcze nikt nie potwierdził. Co udało się potwierdzić to fakt, że spółka chce wyodrębnić Facebook Reality Labs jako oddzielny segment sprawozdawczości od IV kwartału. To segment odpowiedzialny za stworzenie przyszłego świata VR.
„Przez długi czas FB był najbardziej kontrolowaną firmą technologiczną i generalnie był trzymany w wyższych standardach, niż inni" - powiedział Ryan Jacob, zarządzający portfelem Jacob Internet Fund. „Inwestorzy przyzwyczaili się już do ciągłego bicia w spółkę jak w bęben, do tego że jest ona stale krytykowana. Większa uwaga będzie zwracana teraz na wyniki FB oraz na prognozy finansowe na przyszłość."
Facebook wydaje się być bardziej skupiony nad rozwijaniem alternatywnej rzeczywistości, niż nad rozwiązywaniem problemów społecznych.
Po wtorkowej sesji swoje wyniki opublikuje Twitter i Alphabet.