Warren Buffett wyprzedza Elona Muska na rynku samochodów elektrycznych. Tesla traci pozycję lidera na rzecz chińskiej spółki BYD
Po wielu latach panowania jako lider światowej sprzedaży samochodów elektrycznych, spółka Elona Muska oddaje koszulkę lidera spółce BYD – chiński producent samochodów elektrycznych gdzie jednym z największych udziałowców jest Warren Buffett z Berkshire Hathaway.
Berkshire Hathaway Warrena Buffetta ma 9,9% udziałów w BYD, które wzrosły prawie dziesięciokrotnie, odkąd kupił je w 2008 roku.
BYD sprzedał 641 000 samochodów w pierwszych sześciu miesiącach roku co oznacza, że wolumen sprzedaży skoczył 300% w porównaniu z poprzednim rokiem. W tym samym okresie Tesla sprzedała 564 000 samochody.
Taka zmiana na szczycie tabeli umacnia pozycję Chin w transformacji energetycznej szczycąc się się przewagą skali i kosztów w dużej części łańcucha dostaw dla pojazdów elektrycznych. Tesla za słabszy wynik w drugim kwartale 2022 roku obwinia liczne zakłócenia w dostawach i łańcuchu dostaw.
Chiny mają dobrą pozycję do wspierania firmy EV. Ogromny rynek samochodowy rozciągający się od Chin przez Indie po Indonezję wciąż rośnie, ponieważ Azjaci kupują swoje pierwsze samochody, a rządy zachęcają i subsydiują zakup pojazdów elektrycznych - i budują infrastrukturę. Wspierając pojazdy elektryczne, azjatyccy decydenci rozwiązują większe problemy związane z ochroną środowiska w zatłoczonych miastach.
BYD, gdzie jednym z największych udziałowców jest Berkshire Hathaway Buffetta, wyprzedził również południowokoreańskie LG jako drugi na świecie największy producent baterii do EV, za chińskim Contemporary Amperex Technology, znanym jako CATL.
BYD COMPANY (Hong Kong SE: 1211.HK)
Zobacz także: Tesla pokaże dane o produkcji aut z których dowiemy się jak mocno kryzys w Chinach wpłynie na spółkę Elona Muska
Podobnie jak Tesla, BYD skupił się na kontroli end-to-end swoich produktów, a także wynikającego z tego ekosystemu. Opracowuje własne baterie i stara się produkować więcej swoich samochodów we własnym zakresie niż jego bardziej znany amerykański rywal. BYD sprzedaje już swoje autobusy w USA z małego zakładu w Kalifornii, a Buffett ma nadzieję, że kiedyś firma będzie sprzedawać samochody. Popularny sedan E5 firmy BYD kosztuje 34 000 dolarów przed obniżką.
Wiele modeli BYD to pojazdy hybrydowe typu plug-in, które wykorzystują dużą baterię oprócz tradycyjnego silnika do dłuższych podróży, ale są liczone jako pojazdy „zero emisji" w ramach chińskich zasad sprzedaży.
Według SNE Research z siedzibą w Seulu, BYD wyprzedził LG Energy pod względem miesięcznego udziału w rynku od kwietnia. Było to częściowo spowodowane zakłóceniami w fabryce Tesli w Szanghaju po tym, jak najludniejsze miasto Chin zostało zmuszone do dwumiesięcznego zamknięcia w celu stłumienia fali przypadków koronawirusa.
Analitycy postrzegają wzrost krajowego przemysłu motoryzacyjnego w Chinach jako zapowiedź tektonicznej zmiany na globalnym rynku motoryzacyjnym, ponieważ chińscy producenci pojazdów elektrycznych zaczynają wyostrzać swoją uwagę na rynkach eksportowych.
Tesla, wraz z kilkoma chińskimi producentami pojazdów elektrycznych, w tym Li Auto, Xpeng i Nio, została bardziej dotknięta blokadami niż BYD, który skorzystał na tym, ponieważ większość jego fabryk nie znajduje się w regionach i miastach, w których obowiązywały najsurowsze ograniczenia.
W ubiegłym roku Chiny, największy na świecie rynek samochodowy, wyeksportowały ponad pół miliona pojazdów elektrycznych, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w roku poprzednim. Jednak około jedna trzecia chińskiego eksportu do Europy należała do europejskich marek będących własnością Chin, takich jak Volvo Cars i MG Motor, podczas gdy zaledwie 2% stanowiły marki chińskie.
Oczekuje się, że BYD wkrótce rzuci wyzwanie zagranicznym producentom samochodów na ich rodzimej ziemi, zwłaszcza w USA. „Zamierzają wykonać kilka naprawdę agresywnych ruchów, aby przejść na arenę międzynarodową" – powiedział Tu Le, dyrektor zarządzający w grupie doradczej Sino Auto Insight.
Zobacz także: Niemiecka gospodarka w stanie zapaści. Dane o handlu zagranicznym są najgorsze od 30 lat
Wielki cel Tesli w zakresie wzrostu będzie trudny do osiągnięcia
Nie tylko sprzedaż, ale również produkcja w Tesli spadła w drugim kwartale 2022 w porównaniu z pierwszym. Tesla wyprodukowała 254 695 pojazdów w drugim kwartale, co oznacza spadek z 310 058 pojazdów dostarczonych w pierwszym kwartale i wzrost z 201 250 pojazdów dostarczonych w drugim kwartale 2021 roku. Szacunki analityków rozpoczęły drugi kwartał prognozując około 350 000 jednostek dla Tesli. Ale blokady Covid-19 w Chinach zacisnęły produkcję dla całego chińskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Pomimo spadku sekwencyjnego, analityk Cowen Jeffrey Osborne nazwał wyniki „mniej więcej zgodne" z oczekiwaniami. Natomiast analityk Deutsche Bank Emmanuel Rosner we wtorkowym raporcie badawczym określił wyniki jako „dobre".
Rosner ocenia akcje Tesli jako „Kupuj” i ma cenę docelową dla akcji w wysokości 1 125 USD Osborne ocenia akcje jako „Trzymaj” i ma 700 USD ceny docelowej dla akcji Tesli.
Patrząc w przyszłość, analityk Wedbush Dan Ives i analityk New Street Research Pierre Ferragu skupili się na zestawie w drugiej połowie 2022 roku i widzą nadchodzące odbicie. Tesla powiedziała w swoim kwartalnym komunikacie o dostawach, że czerwiec był najlepszym miesiącem produkcyjnym firmy w jej historii.
Zarówno Ferragu jak i Ives oceniają akcje jako Kupuj. Cena docelowa Ferragu wynosi 1 580 USD za akcję. Cel Ivesa to 1 000 USD.
Zobacz także: Szef Fed Jerome Powell przed senatorami USA: trudno zakładać, że uda się uniknąć recesji
Tesla będzie potrzebowała lepszejdrugiej połowy, aby osiągnąć swój cel, jakim jest 50% roczny wzrost produkcji. Liczba 50% nie jest twardą wytyczną firmy, ale jest to jedyna liczba, którą zarząd Tesli oferuje inwestorom.
W tej chwili Wall Street widzi, że Tesla nie osiągnie 50% wzrostu. Analitycy przewidują, że w całym roku 2022 Tesla wyprodukuje i dostarczy około 1,39 mln pojazdów, co stanowi wzrost o około 48% w stosunku do 936 000 dostarczonych w 2021 roku.
Tesla nie zawsze zwiększa wolumeny w tempie większym niż 50% każdego roku. W 2020 roku wielkość dostaw wzrosła o 36%. Ten rok był oczywiście pierwszym rokiem pandemii, a globalna sprzedaż pojazdów osobowych spadła o 14% do około 78 milionów sztuk, według firmy LMC, zajmującej się prognozami motoryzacyjnymi i dostarczającej danych.
W ciągu ostatnich pięciu lat Tesla zwiększała wielkość dostaw w średnim tempie około 65% rocznie.