Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Oto kilka sygnałów sugerujących, że inflacja odpuszcza i może spadać w kolejnych kwartałach

Udostępnij

W dół idą ceny transportu, ceny ropy, ceny wielu surowców. Pojawiają się sygnały sugerujące, że koniec trendu wzrostu stopy inflacji jest bliski.

Chyba wszyscy są już zmęczeni, ale też przerażeni wysoką inflacją. W wielu krajach znajduje się ona na historycznie wysokich poziomach. W Polsce w sierpniu wyniosła 16,1% i to jest poziom najwyższy od października 1996. W strefie euro wynosi ona 9,1%. A są kraje, gdzie ten wskaźnik jest naprawdę w kosmosie: Turcja (80%), Argentyna (78,5%), Mołdawia (34%).

10 krajów europejskich z najwyższą inflacją

top10 inflacja europa

Źródło: Trading Economics

Pojawiają się jednak sygnały makroekonomiczne, które mogą podpowiadać, że ceny towarów i usług w kolejnych miesiącach i kwartałach jednak zaczną spadać. W przypadku niektórych towarów i usług już widać znaczne zniżki cen w ostatnich tygodniach i miesiącach. Poniżej postanowiliśmy przedstawić kilka takich sygnałów.

Spadają mocno ceny transportu morskiego. Od 10 września 2021 roku indeks cen frachtu morskiego FBX spadł o 58%. Niemal cały rok 2021 to był wzrost cen frachtu, a od ponad roku ceny te spadają i to mocno. To oznacza, że transport towarów drogą morską staje się coraz tańszy. Jest to dość ważna informacja, bo oczywiście cena transportu ma duże znacznie dla cen towarów.

Notowania indeksu FBX

fbx

Źródło: fbx.freightos.com

Spadają ceny transportu towarowego powietrznego. Podobną sytuację, co w transporcie morskim, mamy w transporcie powietrznym. Notowania Baltic Exchange Airfreight Index dla trasy Hong Kong – Europa spadły o -20% od grudnia 2021. Jeszcze bardziej potaniał transport z Azji do Ameryki Północnej, bo w tym okresie wspomniany indeks spadł o -34,5%.

Notowania Baltic Exchange Airfreight Index dla wybranych tras

air cargo index

Źródło: Air Cargo News

Cena ropy spadła o jedną piątą w 3 miesiące. Idąc dalej tropem transportowym, spójrzmy na ropę. Jeszcze nie tak dawno, na skutek wybuchu wojny w Ukrainie, za baryłkę trzeba było zapłacić 130 USD. Jednak dziś już wiemy, że to był lokalny szczyt cenowy. Dziś baryłka kosztuje 86 USD i jej cena w 3 miesiące spadła o 21%. Jak wiadomo, cena ropy jest ekstremalnie ważna w kontekście transportu towarów, bo wciąż jest ona paliwem dla samolotów, statków, pojazdów naziemnych.

Notowania CFD na ropę WTI – 1 rok

notowania ropa wti

Źródło: TradingView

Tanieją surowce rolne. Podobna historia, jak na ropie, ma miejsce na wielu surowcach rolnych. Weźmy choćby pszenicę, która jest przecież wykorzystywana w wielu produktach spożywczych. Jej kurs panicznie zareagował na wybuch wojny w Ukrainie, która przecież jest „spichlerzem Europy”. Ale już od połowy maja widać wyraźne uspokojenie. W ciągu 5 miesięcy cena buszla pszenicy spadła o -15%.

Notowania kontraktu na pszenicę – 1 rok

notowania pszenica

Źródło: TradingView

Tanieje drewno. O -64% spadła od początku marca cena 1 000 stóp kw. deski (tarcicy). Ostatnie lata przyniosły niesamowity roller-coaster na notowaniach tego surowca. Pisaliśmy o tym kilka razy, jak drogie stały się drewniane domy i jak na niesamowicie dynamicznych trendach cenowych na tarcicy korzystali spekulanci. W ostatnich miesiącach powtórnie zobaczyliśmy mocny trend, tym razem spadkowy. Skoro surowce budowalne tanieją, to i domy powinny tanieć.

Cena 1 tys. stóp kw. deski

lumber

Źródło: Trading Economics

Tanieją nieruchomości w USA. I tak się rzeczywiście dzieje, choć głównie na skutek zacieśniania polityki pieniężnej przez Fed. Ceny domów w USA spadają po raz pierwszy od dekady, w ujęciu miesiąc do miesiąca. Przed chwilą pisaliśmy, że amerykański rynek real estate ma poważne problemy, a widać to choćby po wynikach finansowych platform Opendoor czy Zillow.

Notowania Zillow Home Values Index (zmiana m/m)

zillow home value index mm

Źródło: Zillow / The Daily Shot

Tanieją używane samochody. Jednym z nieoczywistych skutków pandemii covidowej była zwyżka cen aut używanych. Oczywiście była ona spowodowana ograniczoną dostępnością aut nowych, a to z kolei było spowodowane niedoborami niektórych części, głównie chipów, z uwagi na przerwy w pracy fabryk w Chinach i na Tajwanie.

Mannheim Used Car Index (krocząca zmiana 9-miesięczna)

używane auta

Źródło: C. Bilello

Zobacz także: WIG20 i sWIG80 najtańsze od kryzysu z 2008 roku, pod względem wskaźników cena do zysku

Udostępnij