Rynek nieruchomości w pandemii nie zwolnił, a parki handlowe przeżywają inwestycyjny boom
Rynek nieruchomości przetrwał pandemię. Najlepszym potwierdzeniem jest to, że ceny mieszkań w Warszawie w 2020 roku wzrosły średnio o 5,9%. Są jednak obszary gdzie pandemia wywołała prawdziwy boom jak parki handlowe.
Najmocniej dotknięty został rynek najmu biur, od marca zeszłego roku wielu pracowników przeszło na system pracy zdalnej, a biurowce świeciły pustkami. W 2020 roku zainwestowano ponad 5 mld euro w branżę nieruchomości komercyjnych. Jest to znacznie mniej niż w 2019 roku (inwestycje przekroczyły wtedy 7 mld euro), ale zważając na fakt pandemii koronawirusa wynik jest imponujący i utwierdza w przekonaniu, że inwestorzy nadal są zainteresowani rodzimym rynkiem nieruchomości.
Od wielu lat na popularności zyskują centra convenience oraz parki handlowe. Mieszkańcy mniejszych i większych miast chętniej wybierają krótką podróż do parku handlowego, niż wielką wyprawę do galerii handlowej, która jest często zatłoczona.
Informacje te potwierdza Jakub Linka, Członek zarządu RockCapital - Parki handlowe oraz centra convenience w Polsce rok do roku zyskują na popularności, ich główne atuty takie jak wygoda, lokalność i różnorodność oferty handlowej idealnie wpasowują się w główne trendy na rynku handlowym na najbliższe lata. Mieszkańcy większych i mniejszych miast coraz częściej wolą wykonać wszystkie potrzebne zakupu w pobliskim (najczęściej oddalonym o parę minut jazdy samochodem) parku handlowym, zamiast odbywać długą podróż do większego centrum, którego powierzchnia często jest niepotrzebnie duża, zatłoczona i samo znalezienie miejsca postojowego może być problemem.
Zobacz także: Real Estate Investments Trusts – REIT czyli jak efektywne inwestować na rynku nieruchomości
Co to jest retail park?
Głównym najemcą retail parku z reguły jest większy sklep spożywczy, np. Kaufland, Lidl, Biedronka. Ofertę takiego parku uzupełniają drogerię, apteki, księgarnie, kioski, sklepy zoologiczne czy tekstylno-przemysłowe. Te najmniejsze lokale zajmują piekarnie, cukiernie oraz sklepy mięsne. Współczesne parki handlowe, kiedyś znane były jako pawilony np. handlowo-usługowe.
Boom inwestycyjny
Prawdą jest, że pandemia spowolniła nieco aktywność deweloperów, jednak parki handlowe, które obostrzeniom nie podlegają, mają się kwitnąco.
Jak podaje firma doradcza JLL, w Polsce pod koniec I kwartału 2021 do użytku oddano około 93 tys. mkw. powierzchni handlowej. Co ciekawe w budowie pozostaje wciąż 490 tys. mkw. powierzchni.
#Retailmarket in Poland attempts to catch a breath after the most challenging 12 months in its history. Between January and March 2021, nearly 93,000 sqm of retail stock was delivered - a result comparable to the same period last year. https://t.co/WO7i2JesRc#JLLPoland pic.twitter.com/LTlIzzSXgX
— JLL Poland (@JLLPoland) April 20, 2021
Korzyści wynikających z najmowania takich obiektów handlowych jest kilka, przede wszystkim niższe czynsze niż w te które są dużych centrach handlowych. Klienci zdecydowanie chętniej, w obecnych czasach wracają do większych obiektów handlowych, szczególnie kiedy bezpieczeństwo zakupów dla wielu z nas stało się priorytetem.
Również to, że obostrzenia które zostały nałożone przez rząd na rynek handlowy, a nie dotknęły bezpośrednio parków handlowych jest ogromnym atutem, samodzielność każdego z lokali w retail parku sprawia, że klienci w ciągu ostatniego roku, bez problemu mogli robić zakupy w takich miejscach.
Zgadza się z tym Jakub Linka - Pandemia COVID-19 pomimo początkowej paniki tylko przyspieszyła rozwój tego typu obiektów, obostrzenia nałożone przez rząd na rynek handlowy w zasadzie nie dotknęły sklepów zlokalizowanych w retail parkach. Powierzchnia (rzadko kiedy pojedynczy lokal jest większy niż 2 000 mkw.) oraz samodzielność każdego z lokali sprawiła, że pomimo twardych obostrzeń klienci mogli nadal robić zakupy w tych obiektach. Atrakcyjność i rozwój rynku handlowego w kierunku parków handlowych potwierdzają również najemcy, aktualny wskaźnik pustostanów kształtuje się na niskim poziomie ok. 3%, natomiast w 2020 roku aż 40% nowej powierzchni handlowej będzie przypadało na parki handlowe.
Jak pokazują dane nie tylko rynek nieruchomości przechodzi przez pandemię obronną ręką, ale również parki handlowe. Lockdown nie wpływał na ich funkcjonowanie, kiedy w galeriach sklepy pozostawały zamknięte, takie sklepy jak CCC czy Pepco pozostawały w parkach handlowych otwarte. Tego typu formy handlowe to również bezpieczniejsze rozwiązanie, ponieważ ze względu na mniejszą ilość sklepów, nie spotkamy się tam z tłumami ludzi.