Strategia Rozwoju Rynku Kapitałowego zakłada obniżkę opodatkowania dywidend. Co jeszcze może zmienić dokument, nad którym pracuje rząd
Opublikowany 28 lutego projekt Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego SRRK ma usprawnić funkcjonowanie rynku kapitałowego poprzez wprowadzenie zmian w podatkach. Główne punkty projektu obejmują obniżenie opodatkowania dywidend od długoterminowych inwestycji, zwolnienie zysków ze sprzedaży akcji pracowniczych z podatku od zysków kapitałowych oraz umożliwienie uznania 125% kosztów przygotowania IPO za koszt podatkowy.
Najważniejszymi zmianami, które SRRK wprowadza są:
- obniżenie opodatkowania dywidend od długoterminowych inwestycji (powyżej 3 lat),
- umożliwienie uznania 125% kosztów przygotowania IPO za koszt podatkowy – dla emitentów,
- wdrożenie w Polsce standardu iXBRL,
- pozyskanie emitentów i inwestorów z zagranicy, głównie z Europy Środkowo-Wschodniej.
Cztery pomysły na poprawę efektywności rynku kapitałowego
Ministerstwo Finansów nie podaje konkretnie o ile obniży podatek od dywidend i kogo będzie dotyczyć ta bonifikata. Obecnie jest on na poziomie 19%. Zmiany w opodatkowaniu od długoterminowych inwestycji mają zachęcić inwestorów do długookresowych działań i oszczędności.
Kolejny postulat przewiduje uznawanie 125% kosztów przygotowania IPO za koszt podatkowy dla emitentów. Ma ułatwić spółkom „wchodzenie” na giełdę oraz podwyższyć efektywność IPO.
Trzecim, ważnym krokiem ma być wprowadzenie w Polsce standardu iXBRL, który ma usprawnić przysyłanie danych finansowych między spółką a inwestorem. Dzięki temu programowi Ministerstwo Finansów zakłada wprowadzenie standardów, które przyczynią się do zwiększania przejrzystości danych. Ponadto, usprawni to analizę danych dokonywaną przez organy regulacyjne, a proces nadzorczy stanie się bardziej efektywny.
Dla rządu kluczowa jest również współpraca z zagranicą, w szczególności z rynkiem Europy Środkowo-Wschodniej. Współdziałanie z emitentami i inwestorami zagranicznymi pozwoli na uruchomienie programów lojalnościowych dla emitentów. Ministerstwo chce, aby Warszawa stała się głównym rynkiem dla rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw. Takie działania mają zachęcić zagranicznych inwestorów do emitowania na polskim rynku obligacji oraz akcji w IPO.
Zobacz także: Podatek od dywidendy - jak rozliczać się z urzędem skarbowym?
Ministerstwo Finansów stawia na innowacyjność
Inne postulaty, które podkreśla rząd to m.in. zwolnienie zysków ze sprzedaży akcji pracowniczych z podatku od zysków kapitałowych w określonym zakresie. Rozważana jest też zmiana obowiązującego sposobu opodatkowania odsetek od obligacji, która zapewni analogiczny poziom opodatkowania niezależnie od tego, czy inwestor nabywa obligacje na rynku pierwotnym czy wtórnym.
Powyższe zmiany muszą również objąć aspekty komunikacji. Ministerstwo Finansów uważa, że relacje inwestorskie są na niskim poziomie, co powoduje również niedostateczną kulturę komunikacji. Wprowadzenie programów lojalnościowych ma być pierwszym krokiem w tym kierunku. Dodatkowo, aby usprawnić komunikację, zostanie stworzony wykaz, w którym będą rejestrowani właściciele papierów wartościowych. Dzięki temu emitenci będą mieli bezpośredni dostęp do informacji o inwestorach.
Wady, które dostrzega jeszcze resort, obejmują ofertę produktów i usług. Nie jest ona wystarczająca w porównaniu do zagranicznych rynków kapitałowych. Brak obligacji rozwojowych czy niska płynność rynku repo jedynie ograniczają możliwości polskiego rynku. Według projektu należy poszerzyć innowacyjność i aktywność po stronie pośredników.
Końcowym punktem projektu SRRK jest edukacja finansowa. Aby zwiększyć zaufanie społeczeństwa ministerstwo będzie propagować wśród emitentów inwestycje w obligacje skarbowe. Zapewnia, że produkt należący do Skarbu Państwa jest w pełni bezpieczny. Ułatwienie dystrybuowania obligacji jest możliwe dzięki stworzeniu aplikacji mobilnej, dostępnej dla osób zainteresowanych.
„Warunkiem koniecznym do rozwoju rynku kapitałowego w Polsce jest zdecydowane wzmocnienie zaufania z jednej strony społeczeństwa do podmiotów rynku kapitałowego (przede wszystkim poprzez edukację i skuteczne ramy nadzorcze), z drugiej strony interesariuszy do rządu, banku centralnego i organu nadzoru (między innymi w zakresie przewidywalności jego działań i regulacji)” - podsumowuje resort.