Plantwear zamierza konsekwentnie zwiększać koszyk zakupowy i uruchamia w tym celu nowy zakład
Producent drewnianych zegarków i biżuterii Plantwear liczy na wzrost średniego koszyka zakupowego w 2020 roku. Aby zrealizować ten cel spółka zainwestowała w nowy zakład.
W I kwartale 2020 roku notowana na NewConnect spółka produkcyjno-handlowa zainwestowała w nowy zakład pod Radzyniem Podlaskim, do którego zamierza przenieść całą produkcję na przełomie II i III kwartału 2020. To o tyle istotna transakcja, że opiewa na 2,57 mln zł przy 6,47 mln zł całości aktywów spółki. Inwestycja została sfinansowana z kredytu, a sama nieruchomość stanowi jego zabezpieczenie. Większość kosztów związanych z przeniesieniem działalności została poniesiona, a raty kredytu w nowej lokalizacji będzie o około 9 tysięcy wyższa od czynszu w poprzedniej lokalizacji. Nowy zakład będzie jednak podlegać standardowej amortyzacji.
„Na tym etapie to koniec wydatków na nowy zakład. Wydaliśmy jeszcze około 150 tys. zł na dostosowania go do naszych potrzeb. Ta inwestycja to wynik poszukiwań od ponad roku. Dotychczasowy obiekt był już dla nas za mały, a w związku z tym, że planujemy duże wzmocnienie naszej marki Plantwear Home o sprzedaż mebli, to potrzebowaliśmy miejsca gdzie nowe produkty będziemy mogli produkować. Zakład kupiliśmy po okazyjnej cenie, bo według rzeczoznawcy jest ona warty dużo więcej. Sama nieruchomość stanowi zabezpieczenie kredytu” - mówi Wiktor Pyrzyk prezes Plantwear
Walka o wyższy koszyk zakupowy w Plantwear
Rozpoczęcie produkcji mebli pod marką Plantwear to tylko jeden z elementów, który ma przełożyć się na wzrost średniego koszyka zakupowego w spółce. W I kwartale 2020 roku w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku znacząco wzrosła wartość materiałów z 218 tys. zł do 729 tys. zł oraz półproduktów i produktów w toku z 74,4 tys. zł do 486 tys. zł. To efekt przygotowań spółki do wprowadzenia w lipcu nowej linii biżuterii, która będzie połączeniem srebra z drewnem.
„Znaczący wzrost wartości kapitału obrotowego to w głównej mierze efekt tego, że zaopatrujemy serwis GiftBay.pl. Przygotowujemy się również do premiery naszej nowej kategorii produktów, czyli biżuterii srebrnej. Odbędzie się ona w lipcu 2020. Srebro jest dużo droższym półproduktem niż drewno, ale przychód ze sprzedaży takich produktów jest też większy. Już w maju mieliśmy najwyższy koszyk zakupowy od 12 miesięcy, który wyniósł 131 zł netto. Będziemy pracować nad tym, aby ta wartość dalej rosła” - mówi Wiktor Pyrzyk.
Wyniki za I kwartał pod presją COVID-19
Plantwear odczuł w pierwszym kwartale efekt lock-domnu. Zatrzymanie gospodarki i ruchu zwłaszcza w marcu nie pozostał bez wpływu na poziom sprzedaży w pierwszym kwartale 2020 roku. Przychody spółki osiągnęły 2,08 mln zł i były o 21% wyższe od analogicznego okresu minionego roku. Ostatecznie spółka osiągnęła w 1 kwartale 186 tys. zł straty zamiast 74 tys. zł zysku w analogicznym okresie minionego roku.
„Uważamy, że nasz wynik za pierwszy kwartał jest przyzwoity zważywszy, że większość spółek na giełdzie osiągnęła spadek przychodów w tym okresie. W momencie lock-downu w Polsce sprzedaż praktycznie stanęła. Konsumenci powrócili do zakupów dopiero w kwietniu i maju i z każdym miesiącem jest coraz lepiej. Dla nas kluczowe jest obecnie to, że stawki reklamowe w Internecie, po chwilowym wystrzale, wróciły do normy i możemy w przewidywalny sposób dalej prowadzić swoją działalność” - dodaje prezes Plantwear.
Kurs akcji PlantWear od debiut na NewConnect
Plantwear przeprowadził w 2019 roku kampanię crowdfundingową, w której pozyskał kapitał na rozwój. Cena akcji oferowana w emisji wynosiła 6,6 zł. Nadchodzące dwa kwartały będą bardzo ważne dla działalności spółki bo wskażą jakie efekty przynoszą poczynione inwestycje oraz jaki wpływ na sprzedaż spółki ma wpływ wzrost niepewności związany z epidemią koronawirusa.