Crowdfunding akcji Plantwear: co warto wiedzieć zanim zdecydujemy się na inwestycję?
Plantwear to polski producent i dystrybutor lifestylowych akcesoriów z drewna, który rozpoczął ofertę akcji w formie crowdfundingu. Spółka planuje ekspansję zagraniczną i stworzenie nowych linii produktowych. Firma generuje stałe przychody i zyski. Czy warto zainteresować się tą inwestycją? Sprawdziliśmy.
Akcesoria i biżuteria z drewna Plantwear
Plantwear jest największym producentem ręcznie robionych akcesoriów z drewna w Polsce. W ofercie posiada drewniane zegarki, okulary, etui na telefony oraz biżuterię. Produkty projektowane i wykonywane są w zakładzie spółki. Sprzedaż prowadzona jest głównie przez internet.
- Plantwear działa głównie w kanale e-commerce. Jak pokazują dane za rok 2018, sprzedaż za pośrednictwem sklepu internetowego wygenerowała 95% naszego przychodu. W sieci gromadzimy też fanów marki. Media społecznościowe są głównym kanałem kontaktu z klientami - profil na Facebooku śledzi ponad 0,5 miliona osób zainteresowanych ofertą - mówi prezes zarządu Plantwear, Wiktor Pyrzyk
Firma rozpoczęła działalność 5 lat temu. Obecnie zatrudnia ok. 40 osób. W szczycie sezonu, przed świętami Bożego Narodzenia, ta liczba rośnie nawet do 60 osób. Swoje produkty sprzedaje głównie on-line, choć ma też punkty stacjonarne w Krakowie, które odpowiadają za 5% przychodów. W latach 2016-2018 Plantwear sprzedał 61,7 tys. produktów. Od niedawna, oprócz akcesoriów i biżuterii, Plantwear wprowadził na rynek nową linię produktów dla domu „Plantwear Home”. Spółka wychodzi też powoli na rynki Europy Zachodniej. W 2018 r. sprzedaż poza Polską odpowiadała za 7% przychodów.
Oferowane akcje i cele emisji
Spółka zamierza pozyskać z emisji akcji do 2,4 mln zł. Oferowane jest 25% akcji w cenie 6,60 za jedną akcję. Plantwear porównuje swój profil działalności do Swatch Group, która także tworzy zegarki lifestylowe w średnim przedziale cenowym. Szczegółowe uzasadnienie wyceny możemy znaleźć w prezentacji spółki.
Wycena Plantwear już po ofercie (post money) sięga 9,5 mln zł co przekłada się na wskaźnik C/Z po emisji akcji w wysokości 18,9, zaś jeśli uwzględnimy prognozy wzrostu zysku w 2019 r wartość ta spada do 12,7. Oczywiście mówimy tu o całkowicie innej skali działalności, ale dla porównania wartość tego wskaźnika dla Swatch Group jest podobna i wynosi 19,1, zaś średnia dla sektora „dobra konsumpcyjne, odzież i kosmetyki” na rynku NewConnect wynosi obecnie 17,1.
Środki z emisji akcji mają być przede wszystkim przeznaczone na stworzenie nowych linii produktów i ekspansję zagraniczną.
- Planujemy ekspansję na cztery największe rynki Europy - Niemcy, Francja, Włochy oraz Wielka Brytania. W związku z tym niezbędne są nakłady na reklamę online, współpracę z mediami oraz influencerami, jak również udział w zagranicznych targach branżowych, którego celem będzie nawiązanie kontaktów z dystrybutorami oraz przedstawicielami handlowymi - wyjaśnia Wiktor Pyrzyk
Istotnym elementem strategii jest uruchomiona pod koniec 2018 r marka Plantwear Home, oferująca drewniane wyroby do wyposażenia i dekoracji wnętrz. Środki z emisji posłużą do stworzenia biura projektowego, wsparcia sprzedaży i do działań promocyjnych. Ponadto Plantwear planuje zasilić kapitał obrotowy i rozszerzyć istniejące linie produktowe. Zamierza też otworzyć nowe sklepy stacjonarne w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Rzeszowie i Gdańsku.
Zobacz także: Wystartowała oferta publiczna akcji Plantwear S.A. - pierwsza emisja na CrowdConnect.pl
Dodatkowe zachęty dla inwestorów
Przyjęło się w crowdfundingu udziałowym dodawanie do akcji bonusów dla inwestorów. Tak też jest w przypadku oferty Plantwear. Nowi akcjonariusze otrzymają rabaty od 20% do 40% na produkty spółki. Ponadto Plantwear planuje wdrożenie programu lojalnościowego dla akcjonariuszy. Każda osoba posiadająca minimum 1000 akcji Spółki otrzyma dostęp do unikalnej linii produktów. Dokładne parametry programu zostaną podane w dniu debiutu na rynku akcji NewConnect.
Ryzyka i szanse rozwoju
Plantwear opublikował bardzo obszerny dokument ofertowy. Do tej pory na taki krok rzadko decydowały się spółki oferujące akcje w crowdfundingu. Spółka przekonuje, że następnym krokiem ma być dla niej NewConnect i pod tym kontem prawdopodobnie został przygotowany ten dokument. Między szczegółowymi informacjami dotyczącymi oferty jak i samej spółki są też opisane ryzyka i szanse rozwoju. Warto wymienić kilka z nich.
Istotnym ryzykiem są szybkie zmiany trendów modowych: „W ostatnich latach na rynku modowym na sile zyskuje trend tzw. Fast Fashion, który znacznie skraca cykl życia produktu i narzuca na producentów wyrobów modowych większą elastyczność i częstotliwość w procesie projektowania nowych wyrobów.” - czytamy w dokumencie.
Obecnie Plantwear ma słabo zdywersyfikowaną strukturę sprzedaży. Niemal 3/4 przychodów zostało wygenerowanych ze sprzedaży drewnianych zegarków. Spółka stara się to zmienić wprowadzając nowe linie produktowe i nowe marki. Ponadto na wyniki ma mocny wpływ sezonowość sprzedaży. Za około 45% przychodów odpowiada sprzedaż w czwartym kwartale, czyli w okresie przedświątecznym.
Warto też zwrócić uwagę na strukturę akcjonariatu. Plantwear jest w zasadzie spółką rodzinną. 100% akcji jest w posiadaniu prezesa Wiktora Pyrzyka. Są one uprzywilejowane co do głosu, ale nie do dywidendy. W zarządzie zasiada też Ewelina Bury (w dokumencie ofertowym możemy przeczytać, że „przebywają we wspólnym gospodarstwie domowym”), a w skład pięcioosobowej rady nadzorczej wchodzą dwie osoby powiązane rodzinnie z członkami zarządu.
Należy też zwrócić uwagę na zaakceptowany program motywacyjny dla zarządu oraz pracowników spółki. Zakłada on zaoferowanie do 450 tys. nowych akcji. Jest to liczba akcji porównywalna do oferowanej w crowdfundingu. Innymi słowy, pełna realizacja programu motywacyjnego może dodatkowo rozwodnić udział innych akcjonariuszy w strukturze właścicielskiej spółki.
Jeśli zaś chodzi o szanse na rozwój, to spółce sprzyja koniunktura w branży. Według raportu KPMG sporządzonego na podstawie danych Ministerstwa Finansów, liczba osób zamożnych w Polsce w najbliższych latach będzie systematycznie wzrastać o 6%-7% rocznie.
Zwiększa się też popyt na artykuły luksusowe. Segment luksusowej biżuterii i zegarków jest drugą najbardziej dynamicznie rosnącą kategorią rynku dóbr luksusowych.
Plantwear korzysta na światowych trendach i bogaceniu się społeczeństw. Prognozuje też znaczną poprawę własnych wyników. Przychody mają wzrosnąć o 39% zaś zyski o 47% w 2019 r.
Polityka dywidendowa
Zarząd nie zamierza rekomendować wypłaty dywidendy w tym roku i w dwóch następnych. Spółka nie ma określonej długoterminowej polityki dywidendowej. Nie podano też uzasadnienia zatrzymywania zysków i przyszłych planów wypłat dla akcjonariuszy.
Możliwość wyjścia z inwestycji
Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji inwestycyjnej należy sprawdzić możliwości wyjścia z inwestycji. Jest to szczególnie istotne w przypadku zakupu akcji poza giełdą.
Plantwear, po zakończeniu emisji akcji w formie crowdfundingu, zamierza rozpocząć procedurę wejścia na rynek NewConnect. Ma nadzieję, że rozpoczęcie notowań akcji nastąpi w czwartym kwartale tego roku. Warto zauważyć, że spółka poczyniła już kilka istotnych kroków. W zeszłym roku podpisała z INC S.A. umowę na autoryzowane doradztwo przy wprowadzeniu na rynek NewConnect. Zmieniła formę prawną na spółkę akcyjną. Ponadto ma już gotowy obszerny dokument ofertowy.
Zobacz także: Lista debiutów 2019 oraz artykuły o spółkach planujących IPO
---
Wszystkie treści zawarte w artykule mają wyłącznie charakter informacyjny i edukacyjny. Decyzje inwestycyjne podjęte na ich podstawie podejmowane są na wyłączną odpowiedzialność Użytkownika Serwisu.
Zawarte w artykule dane, opracowania, informacje, analizy zostały przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych, są tylko i wyłącznie subiektywnymi opiniami autorów i nie są rekomendacjami zawarcia transakcji w rozumieniu § 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów lub wystawców m. in. nie opierają się na żadnej metodzie wyceny walorów oraz nie określają ryzyka inwestycyjnego, nie zawierają bezpośrednich zaleceń podjęcia określonych działań inwestycyjnych, przez co nie mogą być traktowane jako doradztwo finansowe, prawne, podatkowe czy też jakiekolwiek inne doradztwo inwestycyjne w rozumieniu art.76 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie z powyższym autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie treści zawartych w artykule albowiem nie jest intencją Usługodawcy dokonywanie bezpośrednich porad inwestycyjnych.