Sprzedaż w CCC powróciła do poziomu sprzed epidemii COVID19 pomimo że lockdown trwa
Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
03 lut 2021, 08:36

CCC powróciło do poziomu sprzedaży sprzed pandemii. Pomimo lockdownu spółka miała w 4 kwartale tyle samo przychodów co rok temu

Grupa CCC zaprezentowała wstępne szacunki wyników finansowych za IV kw. 2020/2021 roku. Mimo trwającego lockdownu, grupa nie zanotowała spadku przychodów względem okresu porównawczego. Siłą dmuchającą wiatr w żagle grupy był coraz mocniejszy segment ecommerce, który zanotował znakomity początek nowego roku.

Zacznijmy od tego, że spółka zmienia rok obrotowy na okres począwszy od lutego do końca stycznia. Ma to zapewnić lepszą transparentność wyników i ma cechować się lepszym dopasowaniem do sezonów handlowych (kolekcja wiosenna trafia do sklepów właśnie od lutego). Tym samym raportowany okres IV kw. 2020/2021 był wyjątkowo wydłużony o styczeń. Grupa CCC osiągnęła w nim niemal takie same przychody ze sprzedaży jak rok wcześniej (niespełna 2 mld zł). Mocno zmieniła się ich struktura – segment ecommerce odpowiadał za 55% wszystkich przychodów, a segment stacjonarny za 40%. Pozostałe 5% wygenerował hurt. Marża brutto wyniosła 45,7% i była o 1,5 p.p. niższa w ujęciu rok do roku. Głównym powodem spadku marży był wyraźny wzrost udziału ecommerce w przychodach. Na poziomie operacyjnym strata wyniosła 90 mln zł, a EBITDA była dodatnia i wyniosła 96 mln zł. Rok wcześniej było to odpowiednio 58 mln zł zysku operacyjnego oraz 276 mln zł EBITDA. Najważniejszym czynnikiem spychającym w dół zyskowność grupy było administracyjne zamknięcie większości sklepów stacjonarnych.

c1

Źródło: CCC

To co mocno hamuje wyniki sklepów stacjonarnych, bardzo mocno przyspiesza rozwój segmentu ecommerce. Dynamiki wzrostu przychodów w IV kw. 2020/2021 poszczególnych dywizji „internetowych” są imponujące – eobuwie zanotowało sprzedaż wyższą o 69% i osiągnęło wartość 919 mln zł, CCC.EU zaliczyło wzrost o 353% do kwoty 143 mln zł, a DeeZee 108% do kwoty 27 mln zł. Aktualnie wzrok inwestorów giełdowych skoncentrowany jest na warunkach procesu pozyskania inwestora branżowego dla eobuwia. Zainteresowanie wzrosło jeszcze bardziej po doniesieniach Reutersa, że z inwestycją w spółkę zależną CCC łączony jest japoński SoftBank.

Zobacz także: Grupa CCC szacuje, że miała w IV kw. '20/'21 96 mln zł EBITDA i 1,983 mld zł przychodów

Prezes CCC Marcin Czyczerski na konferencji prasowej poinformował, że proces pozyskania inwestora postępuje zgodnie z planem i podtrzymuje zakończenie procesu do końca I kw. tego roku. Dodał też, że jest zadowolony jak ten proces wygląda. Samo eobuwie w IV kw. 2020/2021 zwiększyło zysk na poziomie EBITDA z 36 mln zł do 85 mln zł oraz osiągając marżę EBITDA na poziomie 8,9%. Warto też wskazać, że wchodzące w skład eobuwia Modivo zaliczy mijający rok do bardzo udanych. W 2020 roku Modivo osiągnęło pięciokrotny wzrost przychodów, a jego udział w przychodach całego eobuwia wyniósł w IV kw. 2020 r. 13%.

c2

Źródło: CCC

Zobacz także: CCC rozpoczyna poszukiwanie inwestora dla eobuwie. e-commerce dynamicznie się rozwija i może być warty więcej niż cała grupa

Skokowy wzrost marży brutto w styczniu

Styczeń 2021 r. przebiegał dla CCC pod znakiem bardzo silnego ecommerce-u. Zanotował on wzrost o 78% w ujęciu rok do roku (84% eobuwie, w tym 78% Modivo). Na pierwszy plan wysuwa się jednak informacja, że marża brutto wzrosła w styczniu br. o 4 p.p., a ta odnotowana w segmencie ecommerce była o 7 p.p. wyższa. Spółka nie podała ile dokładnie te marże wyniosły rok wcześniej w samym styczniu, ale w całym I kw. 2020 r. marża brutto wyniosła 42,8%, a dla segmentu ecommerce 39%. Na pytanie Strefy Inwestorów co do czynników wpływających na tak duży wzrost marży, prezes CCC wskazał m.in. efekty wyższej jakości towarów, poprawę marży w każdym kanale sprzedaży, ograniczenie rabatów, lepszy stosunek jakości do ceny oraz realizację planów sprzedaży nowej kolekcji wiosennej z wyższą marżą. Jednak styczeń to również bardzo słaby czas dla sklepów stacjonarnych, z których ponad 60% nadal pozostawało zamkniętych (oprócz Polski były to też sklepy w Czechach, Austrii czy na Słowacji).

Zobacz także: Sprzedaż CCC w internecie po raz pierwszy wyższa niż w sklepach stacjonarnych. Sześć liczb z wyników za 4 kwartał, które potwierdzają, że spółka zmienia się w firmę e-commerce

Plany CCC na 2021 rok

Wśród głównych celów CCC na obecny rok jest osiągnięcie dwucyfrowej dynamiki wzrostu poprzez poprawę sprzedaży na metr kwadratowy w sklepach stacjonarnych oraz dalszą rozbudowę kanałów online. Grupa chce utrzymać wysoki udział segmentu ecommerce na poziomie 45-50% oraz powrócić do generowania marży na poziomie sprzed pandemii. Sieć stacjonarna będzie nadal w trakcie optymalizacji, a czynsze powinny spaść o kilkanaście procent wobec poprzedniego roku. Spółka będzie też kontynuowała eliminację nierentownych części biznesu, w tym przede wszystkim austriacki KVAG. Oprócz tego CCC stawia nadal na efekt cyfryzacji sklepów oraz dalszy, silny rozwój kanałów ecommerce.

Zobacz także: „W wyniku renegocjacji czynszów szacujemy oszczędności liczone w milionach złotych na poziomie trzycyfrowym w 2020 roku” - relacja z czatu z prezesem Grupy CCC

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.