Kino Polska inwestuje w nowe treści programowe i rozwija sprzedaż za granicą
Kino Polska prezentuje pozytywne wyniki za pierwsze półrocze i skupia się na poprawie efektywności operacyjnej biznesu. Zauważalne są też efekty synergii współpracy z Grupą CANAL+. Zarząd spodziewa się poprawy rentowności w drugim półroczu 2023 r.
Przychody Grupy Kino Polska w I półroczu wyniosły 144,8 mln zł, co oznacza wzrost o +3,9% rok do roku. Zysk netto wzrósł o +10,9% do wartości 23,8 mln zł, zaś wynik EBITDA wyniósł 60,5 mln zł, co jest wzrostem o +5,5% r/r. Poprawiła się też o 1 p.p. rentowność do wartości 16,4%. Marża EBITDA wyniosła 41,8%, wobec 41,1% w analogicznym okresie poprzedniego roku. Przychody z rynków międzynarodowych wyniosły 47,6 mln zł, czyli stanowiły już 32,9% całkowitych przychodów Grupy Kino Polska.
„Do wzrostu wyniku w największym stopniu przyczynił się segment kanały marki FilmBox i kanały tematyczne, który wygenerował (łącznie z emisji i reklamy) prawie 79 mln zł (+10%). Wpływy z emisji rosły głównie na rynkach w Polsce i na Węgrzech. Na rynku czeskim przychody ze sprzedaży reklam wzrosły r/r o jedną trzecią i sięgnęły już 2,36 mln zł. Dobry wynik zanotował również segment Zoom TV - po I półroczu 2023 r. przychody wyniosły 12,3 mln zł, (+18% r/r). W rezultacie segment ten zmniejszył stratę z ponad 8 mln zł rok wcześniej do ponad 2 mln zł obecnie” - zwraca uwagę CFO Grupy Kino Polska, Katarzyna Woźnicka na czacie inwestorskim.
Kino Polska odnotowuje też wciąż pełne obłożenie slotów reklamowych i systematycznie zwiększa ceny pakietówCPS.
Z drugiej strony, wciąż zauważalne są efekty zmian legislacyjnych dotyczące zmiany standardu nadawania, co negatywnie wpływa na wynik segmentu Stopklatka.
„Niższa oglądalność jest w dużej mierze wynikiem zmian regulacyjnych w standardzie nadawania. Czekamy na zakończenie tego procesu, który wciąż trwa” - zaznacza członkini zarządu.
Notowania Kino Polska
Zobacz także: „W pierwszym półroczu skupiliśmy się na poprawie efektywności operacyjnej naszego biznesu” - relacja czatu z członkinią zarządu i CFO Grupy Kino Polska
Współpraca z Grupą CANAL+
Spółka zauważa już też pozytywne efekty synergii z Grupą CANAL+. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku, przychody związane z produkcją kanałów telewizyjnych przekroczyły 2 miliony złotych, głównie dzięki skutecznej realizacji projektów dla Grupy CANAL+.
„Działania w ramach jednej grupy medialnej mogą przynosić wyraźne korzyści np. w postaci optymalizacji kosztów. Efekty synergii są widoczne m.in. w segmencie Zoom TV, gdzie atrakcyjna oferta programowa stworzona we współpracy z CANAL+ (Patent na Zieleń), przyciąga widzów, czy w segmencie produkcji telewizyjnej, gdzie przychody w I półroczu br. były istotnie wyższe niż rok wcześniej” - mówi Katarzyna Woźnicka.
„Ponadto obecnie trwa wspólny przetarg organizowany przez CANAL+ Polska i Grupę Kino Polska na wybór brokera reklamowego do obsługi obu podmiotów. Widzimy też synergie i lepsze możliwości współpracy z reklamodawcami” - dodaje.
W połączonej grupie spółki zajmują znacznie lepszą pozycję na rynku, co ma wpływ na pozyskiwanie partnerów i reklamodawców.
„Warto podkreślić, że łącząc siły mamy dużą przewagę na rynku. Zajmujemy 5. miejsce na polskim rynku telewizyjnym pod względem oglądalności, a biorąc pod uwagę naszą wielokanałową ofertę (OTT i platformy telewizyjne), razem jesteśmy 4. największą ofertą medialną w Polsce pod względem oglądalności” - podkreśla Woźnicka.
Następnym krokiem w procesie rozwoju jest wprowadzanie nowych kanałów na międzynarodowych rynkach, we współpracy z Grupą CANAL+, co umocni pozycję Kino Polska za granicą. W Czechach rozwijana jest sprzedaż reklam na płatnych kanałach.
„Traktujemy rynek czeski jako pole do testowania nowej strategii, gdzie rozpoczęliśmy budowanie naszej pozycji poprzez wykorzystanie synergii z Grupą M7. Jest to przykład udanej współpracy w ramach Grupy. Grupa Kino Polska (za pośrednictwem SPI International) pracowała nad pełną edycją i uruchomieniem Canal+ Action i serwisu SVOD w Czechach, co oznacza zapewnienie usług pozyskiwania programów, promocji na antenie i wsparcia technicznego” - wyjaśnia Katarzyna Woźnicka.
„Powierzenie tego zadania zespołowi Grupy Kino Polska wynika z jej dużego doświadczenia, zaplecza technicznego i know-how w zakresie uruchamiania nowych kanałów telewizyjnych w optymalnym czasie. Chcielibyśmy powielić ten model biznesowy na innych rynkach – kończy.
Plany na II półrocze 2023 r.
Priorytetem dla Kino Polska są inwestycje w nowe treści programowe.
„Grupa inwestuje stale w ofertę programową. W nadchodzących okresach nie zakładamy znaczącej zmiany skali tych inwestycji” - mówi Katarzyna Woźnicka.
Są też prowadzone działania optymalizacyjne, które pozwolą efektywniej wydawać środki na nowe treści programowe.
„(…) dzięki czemu wierzymy, że uda nam się utrzymać rentowność naszych kanałów na podobnym poziomie jak dotychczas. Ponadto dostosowujemy kanały do preferencji naszych widzów. Poprawiająca się sytuacja na rynku reklamowym może mieć również pozytywny wpływ na wyniki poszczególnych kanałów” - kontynuuje.
Zarząd spodziewa się więc, że drugie półrocze będzie tradycyjnie lepsze ze względu na sezonowość i nie widzi powodów, by w tym roku było inaczej.
„Obecnie mamy zapewnione 100% obłożenie slotów reklamowych i nie dostrzegamy zmian w tym obszarze. (…) Drugie półrocze, z uwagi na sezonowość na rynku telewizyjnym zwykle jest lepsze niż pierwsze, spodziewamy się utrzymania tego trendu” - dodaje Woźnicka.