Answear planuje emisję akcji na rozwój przejętych marek luksusowych i liczy, że zwiększą one marżę ze sprzedaży
Answear, jedna z wiodących platform sprzedaży odzieży, obuwia i akcesoriów w Europie Środkowej, stawia na nowe marki z segmentu luxury i celuje ze swoją ofertą na rynki międzynarodowe. Zamierza przeprowadzić emisję akcji, by rozwinąć nowo przejęte aktywa i zwiększyć tym samym rentowność oraz marże ze sprzedaży.
Answear przejął kilka miesięcy temu dwie nowe marki. Są to PRM i Sneakerstudio. Jest to istotny krok ku umocnieniu segmentu luxury, w który spółka celuje w strategii długoterminowej. Są to marki będące liderami w sprzedaży w segmencie sneakers & streetwear w Europie Środkowo-Wschodniej. Pozwalają Answear na rozszerzenie działalności o nowe grupy klientów.
Już w pierwszych tygodniach działania pod jednym szyldem udało się spółce zintegrować sprzedaż nowych marek z systemami Answear. Została przeprowadzona relokacja zapasów do magazynów Answear, uruchomienie nowych domen oraz rozpoczęły się działania cross-sellingowe.
„Przejęliśmy zorganizowaną część przedsiębiorstwa FTG, marki Sneakerstudio i PRM. Połączymy marki w jedną i będziemy rozwijać tylko PRM starając się rozszerzyć naszą działalność o nowy segment klientów, nowy obszar generowania przychodów i rentowności” - mówi Krzysztof Bajołek, prezes zarządu Answear.
„Oczywiście, jest to nowe przedsięwzięcie. Ta skala przychodów jest jeszcze mała i oferta jest jeszcze niewystarczająca. Są to więc obszary najbliższej troski rozwoju oferty produktowej i wzrostu sprzedaży” - dodaje.
Notowania Answear
Zobacz także: LPP osiągnęło ponad 4,5 mld przychodów w II kw. 2023 r. Polska spółka kontynuuje ekspansję na rynki Europy Zachodniej
Cel: marki premium
Już teraz marki premium w Answear odpowiadają za 58% sprzedaży. Przejęcie PRM ma wzmocnić ten segment i jednocześnie ma mieć wpływ na poprawę rentowności oraz zwiększenie marż.
Answear odnotowuje już wzrost wartości średniego koszyka.
Średnia wartość zamówienia (w PLN) w Answear
Źródło: Answear
„Rozwój oferty produktowej, jak również jej premiumizacja powoduje wzrost średniego koszyka, który za ostatnie półrocze wyniósł 336 zł w porównaniu do 315 zł w ubiegłym roku. Należy spodziewać się, że w całym roku 2023 ten wzrost będzie jeszcze większy, bo średnie koszyki w drugim półroczu są wyższe związane z wyższą ceną zakupów jesienno-zimowych, co też wiadomo, pozytywnie wpływa na rentowność sprzedaży” - wyjaśnia Bajołek.
Nowa marka PRM jest istotnym elementem strategii dalszego wzrostu biznesu. Marka ta pozwala wejść Answear do nowego segmentu, który nie był do tej pory mocno reprezentowany.
„Marka PRM pozwala nam wejść w nowy segment rynku, pozyskać nowych klientów, których do tej pory nie obsługiwaliśmy z rynku premium obuwia typu sneakers i odzieży typu streetwear i to jest właśnie powód dlaczego przejęliśmy zorganizowaną część przedsiębiorstwa firmy Fasion Trends Group” - wyjaśnia dalej.
Emisja akcji w celu rozwoju nowego segmentu i poprawy marży
Zarząd liczy oczywiście na duże synergie pomiędzy Answear, a nowo nabytą marką, więc stawia na jej rozwój.
„Zauważyliśmy, że jest to segment, który dynamicznie rośnie na całym świecie. Wiąże się to z wejściem na rynek nowych pokoleń, wejściem i umacnianiem swojej pozycji jeśli chodzi o wolumen zakupów w całości konsumpcji. Ten segment do tej pory jest stosunkowo słabo jeszcze rozwinięty, więc będziemy tutaj jednym z podmiotów, które weźmie na siebie ciężar rozwoju tego rynku, co stwarza oczywiście szansę do zajęcia pozycji lidera” - mówi prezes.
Nowa marka pozwoli na wykorzystanie w większym stopniu możliwości sprzedażowych Answear i tym samym uwolnienia synergii operacyjnych. Zarząd liczy na przyspieszenie rozwoju i wzrostu przychodów, poprawę konwersji i efektywności prowadzonych działań marketingowych, efektywności procesowej i kosztowej i tym samym osiągnięcie dobrej rentowności.
„Wiadomo, że jesteśmy dopiero na początku drogi, a projektowi brakuje przede wszystkim skali, a tę skalę będziemy chcieli uzyskiwać jak najszybciej w przyszłych kwartałach. Według prognoz pokolenie Gen Z i Milenialsi w 2025 r. będą odpowiadać już za połowę globalnej konsumpcji, więc jest to segment który mocno rośnie” - dodaje.
W celu pozyskania kapitału na dalszy rozwój marki PRM, Answear zamierza przeprowadzić emisję do 1 mln nowych akcji. Nie jest to duża emisja. Nowe akcje będą stanowić do 5,3% kapitału zakładowego. Ostateczna decyzja zostanie podjęta na WZA 16 października.
Pozyskane środki mają między innymi wesprzeć uruchomienie sprzedaży na pozostałych rynkach oraz na marketplace’ach modowych premium jeszcze do końca 2023 r. W latach 2023/2024 spółka planuje uruchomienie nowego flagship store, a w roku 2024 ma być uruchomiona dedykowana aplikacja mobilna. W następnych latach planowana jest ekspansja na nowe rynki oraz uruchomienie w największych stolicach w regionie CEE kolejnych flagship store.
„Oczywiście to ma służyć budowie i umacnianiu pozycji jednego z liderów rynku fasion ecommerce w tej części Europy i tutaj łatwiejszą sytuację będzie miała marka PRM jako pozycjonowana w segmencie, który w tej chwili, w tej części Europy nie jest mocno reprezentowany, nie jest rozwinięty. Nie ma na rynku istotnych podmiotów, które oferowałyby kompleksową ofertę zarówno sneakers-u, odzieży i dodatków w tym segmencie, więc będziemy bardziej konkurować z markami zachodnio-europejskimi.” - wyjaśnia Krzysztof Bajołek.
Pozycja rynkowa Answear i PRM na tle konkurentów
Źródło: Answear
„Przy okazji Answear powinien wypozycjonować się w górę i trochę odejść od tego trochę zatłoczonego mainstreamu, odsunięcie się od tego środka rynku, w którym jest największa konkurencja” - kończy prezes.