Eurocash podtrzymuje dobrą passę, pomimo trudnego kwartału. Zysk EBITDA przebija oczekiwania analityków
Pierwszych dziewięć miesięcy roku spółka kończy wzrostem przychodów i rentowności. Rezultaty poprawiają się pomimo trudnego otoczenia rynkowego.
Spółka od stycznia do września wypracowała 24,5 mld zł przychodów, o 8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. EBITDA podskoczyła o 7 proc. do 739 mln zł, a zysk netto wzrósł z 11 mln zł do 44 mln zł.
Zobacz także: Wyniki Eurocashu w III kwartale 2023 roku vs. konsensus PAP
III kw. lepszy od założeń analityków
Na tym tle sam III kw. również wypadł bardzo dobrze. Przychody wyniosły niemal 8,6 mld zł, o 4 proc. więcej niż w tym samym okresie 2022 r. EBITDA wzrosła o 7 proc. do 305 mln zł. Co ważne, analitycy spodziewali się wyniku na poziomie 276,6 mln zł. EBIT również przebił oczekiwania ekspertów, którzy spodziewali się wskaźnika na poziomie 121,1 mln zł. Tymczasem EBIT Eurocashu w III kw. sięgnął 141,9 mln zł.
Konsensus analityków raportowanych przez PAP. Dane w mln zł.
3Q2023 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2023 | rdr |
Przychody | 8570,2 | 8605,4 | -0,4% | 3,7% | 2,3% | 24351,6 | 7,6% |
EBITDA | 305,1 | 276,6 | 10,3% | 7,1% | 13,5% | 739,5 | 6,8% |
EBIT | 141,9 | 121,1 | 17,2% | 7,5% | 26,5% | 268,2 | 12,6% |
zysk netto j.d. | 30,0 | 39,7 | -24,6% | -12,1% | -21,9% | 16,7 | - |
marża EBITDA | 3,6% | 3,2% | 0,35 | 0,11 | 0,35 | 3,04% | -0,02 |
marża EBIT | 1,7% | 1,4% | 0,25 | 0,06 | 0,32 | 1,10% | 0,05 |
marża netto | 0,3% | 0,5% | -0,11 | -0,06 | -0,11 | 0,07% | 0,08 |
Konsensus tworzony jest na podstawie prognoz biur maklerskich zebranych wcześniej przez PAP.
- Dzięki konsekwentnie wdrażanej strategii rozpisanej na lata 2023-2025, Grupa Eurocash pozostaje w trendzie wzrostowym. Wypracowaliśmy zwyżkę przychodów i wyniku EBITDA we wszystkich segmentach naszej działalności, pomimo wymagającego otoczenia rynkowego, tj. słabnącej sprzedaży detalicznej w Polsce, presji inflacyjnej oraz wysokiej bazy porównawczej z ubiegłego roku – komentuje Paweł Surówka, prezes Eurocash.
Źródło: Spółka
Zobacz także: Nadal chcemy być detalistą, ale głównie w oparciu o model franczyzowy i partnerski - Paweł Surówka, prezes grupy Eurocash
Rośnie hurtowa sprzedaż
Za poprawę wyników w dużej mierze odpowiada poprawiająca się sprzedaż hurtowa, która odpowiada za ponad 70 proc. przychodów. W pierwszych trzech kwartałach wyniosła ona 17,8 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do ubiegłego roku o 9 proc. Co ciekawe, mimo m.in. rosnących kosztów związanych z zatrudnieniem czy wysoką inflacją, EBITDA tego segmentu wzrosła o 6 proc. do 612 mln zł.
Kurs akcji Eurocash od początku 2023
Delikatesy Centrum trzymają poziom
Sprzedaż segmentu detalicznego, odpowiadająca za 24 proc. przychodów Eurocashu, wzrosła po pierwszych trzech kwartałach o 6 proc. do niemal 6 mld zł. Co więcej, spółka ma pracować nad poprawą efektywności kosztowej sklepów, czego efektem jest wzrost EBITDA o 7 proc. do 262 mln zł. Aktualnie łączna liczba sklepów własnych oraz partnerskich i franczyzowych sięga 15,5 tys. lokali, co oznacza 30-proc. Wzrost względem 2022 r.
Zobacz także: Nadal chcemy być detalistą, ale głównie w oparciu o model franczyzowy i partnerski - Paweł Surówka, prezes grupy Eurocash